Architektura MuratorRealizacjeSkromność i spokój. Rainer Mahlamäki o Muzeum Historii Żydów Polskich

Skromność i spokój. Rainer Mahlamäki o Muzeum Historii Żydów Polskich

Celem architekta jest zaprojektowanie takiego budynku, który będzie sprawiał wrażenie, jakby w danej lokalizacji stał od zawsze, i zaprojektowanie takich przestrzeni, które przetrwają zmieniające się w czasie mody.

Siedziba Muzeum Historii Żydów Polskich

Architektura zawsze jest związana z otoczeniem. Architekt musi być świadomy znaczenia miejsca – jego genius loci; musi znać jego historię, umieć odczytać i zrozumieć siłę zastanego kontekstu, a także poprawić ewentualne słabości. Celem jest zaprojektowanie takiego budynku, który będzie sprawiał wrażenie, jakby w danej lokalizacji stał od zawsze, i zaprojektowanie takich przestrzeni, które przetrwają zmieniające się w czasie mody.

Krzywoliniowe ściany nie są na pokaz; nie chodzi w nich o udowodnienie, że potrafimy je zaprojektować, że mamy wiedzę pozwalającą je wykonać. Znacznie ważniejsza jest przestrzeń między tymi ścianami, atmosfera, która dzięki nim powstaje wewnątrz budynku. Ponadto plac przed muzeum, na którym stoi pomnik Bohaterów Getta – nowa przestrzeń miejska, gdzie przeszłość będzie przenikać się z teraźniejszością.

Muzeum Historii Żydów Polskich zostało zaprojektowane, by oddać cześć pamięci warszawskiego getta i smutnej wojennej historii Warszawy. Jego architektoniczny wyraz kształtować miały dwa pojęcia: skromność i spokój. Pomnik, który ma największą siłę oddziaływania, nie epatuje przecież wielością form i materiałów, jest ascetyczny i powściągliwy. Muzeum poprzez urządzone w nim wystawy ma także opowiadać długą historię polskich Żydów. Zaprojektowaliśmy więc obiekt, który nie tylko spogląda w przeszłość, ale też odnosi się do przyszłości.

Notatki o współczesnej architekturze Finlandii: Rainer Mahlamäki we Wrocławiu Finlandia już dawno wyprzedziła inne kraje Starego Kontynentu zarówno pod względem jakości życia jej mieszkańców, jak i innowacyjności. Jeszcze do 2 października można oglądać we Wrocławiu wystawę poświęconą fińskiej architekturze. Jednym z wydarzeń towarzyszących ekspozycji będzie wykład Rainera Mahlamäkiego.
Futuro House. Drugie życie utopii Futuro House został wyprodukowany w tym samym tygodniu 1969 roku, w którym Neil Armstrong stawiał pierwsze kroki na księżycu. Jeden z około 100 powstałych od tamtego czasu domów „wylądował” na tarasie Central Saint Martins w Londynie.
Ciasteczko w pudełku. O Muzeum Historii Żydów Polskich Grzegorz Stiasny Pomysł fińskich architektów opierał się na syntezie racjonalnej, prostokreślnej, szklanej bryły i przecinającego ją konwulsyjnie, rozfalowanego wnętrza. To wnętrze – pasaż między placem przed pomnikiem (miejscem oficjalnych uroczystości) a nieformalnym skwerem o osiedlowym charakterze – łączy wyraz symboliczny ze swą atrakcyjnością przestrzenną i ma szansę pozostawać w pamięci jako architektoniczny klejnot.
Jak powstawało Muzeum Historii Żydów Polskich Wraz z budynkiem Muzeum Historii Żydów Polskich zyskaliśmy poetycki i pełen dramaturgii symbol, ikonę architektury już nie o lokalnym, ale o europejskim zasięgu.