Spis treści
- PeDeT jak Fabryka Wody. Kolejny polski finalista konkursu w Singapurze
- Wertheim. Przedwojenny modernizm i berliński architekt
PeDeT jak Fabryka Wody. Kolejny polski finalista konkursu w Singapurze
W listopadzie odbędą się finały konkursów World Architecture Festival i World Festival of Interiors - w kategorii Restaurants & Bars znalazło się 11 projektów, w tym polski PeDeT - strefa food court we wrocławskim DH Renoma (dawniej Wertheim) stworzona na powierzchni 700 m² przez pracownię projektową 3XA.
Zobacz także: Aquapark Fabryka Wody w finale konkursu w Singapurze
"PeDeT" to oczywiście nawiązanie do nazwy, jaką budynek otrzymał po wojnie - Powszechny Dom Towarowy. Dla architektów z 3XA historia modernistycznego domu towarowego była ważnym punktem odniesienia w procesie projektowania.
Tożsamość miejsca jest jednym z głównych wyznaczników wartości danej przestrzeni. Z tego powodu naszym celem przewodnim stało się stworzenie projektu, który podkreśla walory miejsca oraz nawiązuje do jego historii. Takiego, który nie miałoby racji bytu gdzieś indziej - a jest idealną odpowiedzią i uzupełnieniem danej przestrzeni opracowania [...] Nowa przestrzeń na nowo interpretuje połączenie nawiązania do dawnej funkcji tego miejsca związanej z gastronomią oraz do czasów świetności budynku Renomy i jej eleganckich wnętrz — wyjaśniają architekci.
Wertheim. Przedwojenny modernizm i berliński architekt
Budynek, w którym mieści się PeDeT to jedna z ikon miasta. Wybudowana w 1930 roku według projektu berlińskiego architekta Hermanna Dernburga, pierwotnie funkcjonowała pod nazwą Dom Towarowy Wertheim. Elewacja różniła się wtedy nieco względem obecnej - zdobiły ją rzeźby głów mieszkańców różnych kontynentów. W czasie II wojny światowej Wertheim został zniszczony, a w 1948 roku częściowo odbudowany już jako Powszechny Dom Towarowy. Pełna odbudowa budynku nastąpiła dopiero niemal 40 lat później. Nowe wnętrza PeDeT-u nawiązują do materiałów, z których powstał obiekt.
Przyjęta kolorystyka i materiały w harmonijny sposób zgrywają się z całością budynku. Zawierają wzory kamienne, kolory brązu, beżu, mosiądzu, terakoty. Materiały te znajdują się we wnętrzu i zewnętrzu Renomy, natomiast w naszym projekcie food hall używamy ich w bardziej swobodny, mniej formalny sposób. Przedłużeniem strefy gastronomicznej wewnątrz budynku jest strefa wspólna na zewnątrz, wypełniona długimi stołami, meblami miękkimi, małymi koktajlowymi stolikami i nastrojowym, podłogowym oświetleniem. Ważnym elementem wyposażenia jest scena, znajdująca się na osi widokowej strefy wspólnej. Jest to wielofunkcjonalny element, który jest wykorzystywany jako scena koncertowa wieczorem, a w ciągu dnia jako strefa kawiarniana lub miejsce przeznaczone na wystawy - opowiadają architekci.
Projektanci zadbali również o ujednolicenie nazw restauracji wspólną konstrukcją neonów oraz ujednoliconym brandingiem. W przestrzeni postawiono na elementy łączące funkcjonalność z dekoracją.