Teatr Letni w Szczecinie po modernizacji: nowy amfiteatr na nowe czasy
Zakończyła się przebudowa Teatru Letniego w Szczecinie. Zależało nam na stworzeniu najlepszego amfiteatru pod względami akustycznymi oraz technologicznymi w Europie, a być może i poza nią. Gwarantujący wysoką jakość dźwięku, naturalnie wentylowany amfiteatr wpisuje się w nowy, postcovidowy model funkcjonowania obiektów kultury – tłumaczy architekt Jason Flanagan z londyńskiego biura Flanagan Lawrence, które odpowiada za modernizację.

Teatr Letni w Szczecinie, z charakterystycznym łukiem parabolicznym o blisko 30-metrowej wysokości, jest jednym z największych tego typu obiektów w kraju. Zrealizowany w latach 70. według projektu Zbigniewa Abrahamowicza na skraju zabytkowego parku Kasprowicza, stanowi też jedną z ważniejszych atrakcji miasta. Jednak z uwagi na pogłębiający się problem silnego zawilgocenia ścian w pomieszczeniach podscenia postanowiono obiekt zmodernizować. Konkurs architektoniczny na przebudowę Teatru Letniego w Szczecinie na zlecenie władz miasta lokalny oddział SARP zorganizował w 2015 roku.
Uczestnicy mieli opracować projekt nowego zadaszenia, przebudowy widowni i sceny oraz zagospodarowania terenu. Pierwszą nagrodę zdobyła londyńska pracownia Flanagan Lawrence. Architekci zaproponowali konstrukcję dachu niezależną od istniejącego żelbetowego łuku. Oparli ją na krzywoliniowej kratownicy biegnącej wzdłuż jego krawędzi i pełniącej jednocześnie rolę ramy dla konstrukcji kablowej. Na niej rozpięto również membranę w formie poduszek pneumatycznych oraz zamocowano panele akustyczne.
Prace projektowe nad przebudową Teatru Letniego w Szczecinie rozpoczęły się w IV kwartale 2016 roku od zracjonalizowania, we współpracy z inwestorem, koncepcji konkursowej. Zrezygnowano z części rozwiązań, które ze względów technologicznych nie miały już racji bytu (np. kasy w erze biletów w formie cyfrowej), przebudowano strefę wejściową od strony ul. Juliana Fałata, tworząc otwartą platformę widokową na estradę oraz jezioro Rusałka, będącą zarazem główną przestrzenią publiczną. Zmiany w projekcie w stosunku do pierwotnej koncepcji nie były zbyt głębokie i zmierzały w kierunku stworzenia jeszcze bardziej uniwersalnego obiektu – pisali na łamach „Architektury-murator” Przemysław Kołodziej, od 2014 roku architekt w pracowni Flanagan Lawrence, oraz Andrzej Kowal z biura konstrukcyjnego K2 engineering („A-m” 09/2021).

Teatr Letni w Szczecinie: muzyczna maszyna i rama kadująca widoki
Inwestycja rozpoczęła się w czerwcu 2020 roku. Funkcję architekta lokalnego pełniło biuro SN Architekci. Oficjalnie otwarcie zmodernizowanego Teatru Letniego w Szczecinie odbyło się 29 lipca tego roku. Forma zadaszenia jest ściśle związana z poetyką tego miejsca. Przed zbliżającym się do amfiteatru od strony wschodniej spacerowiczem w pewnym momencie otwiera się perspektywa, w której pomiędzy jednorodnymi kolorystycznie drzewami wyłania się kontrastująca ze wszystkim wokół konstrukcja białego łuku. Doznanie jest na tyle silne, że w niemal organiczny sposób całość projektu została temu uczuciu podporządkowana – mówi dziś Przemysław Kołodziej.
Jak tłumaczyli na naszych łamach wspominani wyżej autorzy, ostateczna forma zadaszenia powstała w wyniku aproksymacji kilkuset zwizualizowanych wariantów jego geometrii, w której łuk posłużył jako punkt kulminacji dla całości, będąc początkiem spektakularnego wspornika otwierającego widok z poziomu widowni na jezioro Rusałka znajdujące się na tyłach proscenium. Całość miała pełnić jedną funkcję – być unikatową maszyną do odbioru muzyki, będąc jednocześnie ramą kadrującą łuk i Wyspę Łabędzia na jeziorze.

Zadaszenie Teatru Letniego w Szczecinie z zewnątrz pokryte jest tkaniną techniczną, rozpiętą na łuczkach tworzących charakterystyczną wizualnie, romboidalną powłokę. Od wewnętrznej strony zadaszenia zastosowano natomiast specjalistyczną tkaninę akustyczną. Zastosowanie takiego układu materiałów i konstrukcji oraz instalacji technicznych i oświetleniowych jest bardzo innowacyjne i miało na celu stworzenie najlepszego amfiteatru pod względami akustycznymi oraz technologicznymi w Europie, a być może i poza nią. Gwarantujący wysoką jakość dźwięku, naturalnie wentylowany amfiteatr wpisuje się w nowy, postcovidowy model funkcjonowania obiektów kultury – wyjaśnia architekt Jason Flanagan z Flanagan Lawrence.
Widownia Teatru Letniego w Szczecinie została zaprojektowana w sposób umożliwiający optymalną krzywą widzenia, przy ograniczeniu jej maksymalnej wysokości zdeterminowanej ulicą Fałata (biegnąca wzdłuż korony amfiteatru) oraz kąta widzenia wynikającego z istniejącego łuku, flankującego skrajne elementy estrady. Istotnym elementem całego założenia jest agora położona wzdłuż ulicy Fałata, pełni ona dwojaką funkcję – jest głównym wejściem do amfiteatru oraz służy jako wielofunkcyjna przestrzeń publiczna. Elementem charakterystycznym jest taras nadwieszony wspornikowo nad widownią, otwarty na panoramę okolicy oraz wnętrza amfiteatru.


co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!