Konstrukcja jest dynamiczna, ekspresyjna, śmiała i lekka. Wyróżnia się bardzo na tle podobnych obiektów zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce – realizację projektu pracowni Flanagan Lawrence komentuje Dariusz Herman.
Przebudowa Teatru Letniego w Szczecinie, proj. Flanagan Lawrence; fot. Piotr Krajewski
Można by ten artykuł zacząć: Szczecinowi przybył kolejny prestiżowy obiekt. Miasto wypracowało patent na autopromocję opartą o współczesną architekturę najwyższej próby. Kolejne konkursy owocują wspaniałymi obiektami. Położony w parku Kasprowicza, nad jeziorem Rusałka, amfiteatr przeżył transformację, o jakiej można tylko pomarzyć… Ale tak nie zacznę. Nie dlatego, że ten początek jest fałszywy. Nie. Miasto zachęcone sukcesem Filharmonii i Centrum Dialogu Przełomy bardzo stara się nie spuszczać z tonu. Dach nad amfiteatrem to znakomita robota. Projektanci zrobili niemal wszystko, żeby szczecinianie byli dumni. A jednak jest coś, co wytrąciło mnie z zachwytu.
Od lat dużą część parku wokół amfiteatru wydziela ogrodzenie. Wcześniej bramy w tym ogrodzeniu zamykane były jedynie w trakcie imprez. Modernizacja amfiteatru była świetną sposobnością do modernizacji myślenia o przestrzeni publicznej. Tak się nie stało. W tej kwestii nie chciano skorzystać z mądrości brytyjskich projektantów. Pokonując kilometry wzdłuż płotu, czułem, że brakuje mi kółka w nosie i dzwonka u szyi. Jakby tego było mało, amfiteatr ma własny dostęp do jeziora, co uniemożliwia obejście Rusałki. Najważniejsza cecha przestrzeni publicznej w demokratycznym społeczeństwie, jaką jest dostępność, poległa w zderzeniu z komercjalizacją rozrywki. To miasto odpowiada za paradoks, że amfiteatr – obiekt plenerowy – jest mniej dostępny niż sala widowiskowo-sportowa czy filharmonia, które da się obejść i dotknąć. Do większości tego typu obiektów w Europie można wejść, skorzystać w środku z kawiarni, cienia, toalet. Namawiam miejskie władze do weryfikacji systemu dostępności, zamiany oblężonej twierdzy na przyjazny przystanek na trasie spacerów i rowerowych wycieczek. Pozostawienie status quo pomniejsza atrakcyjność tego obiektu
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Słynny amfiteatr w Zielonej Górze czeka rozbiórka. Konkurs na projekt sali koncertowej w jego miejscu wygrała pracownia Heinle, Wischer und Partner Architekci, proponując obiekt w formie przeskalowanego pawilonu wkomponowanego w zbocze i przekrytego zielonym, lekko pochyłym dachem.
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich ogłosiło wyniki dwuetapowego konkursu na projekt zadaszenia historycznego amfiteatru na terenie parku. Jury postanowiło nie przyznawać pierwszej nagrody. Drugą zdobyła pracownia DiM’84 Czesława Bieleckiego.
Budynek wydaje się prosty i oczywisty w swoich rozwiązaniach. Całość sprawia wrażenie, że jest dokładnie tak, jak powinno być – o projekcie pracowni Orłowski, Szymański-Architekci pisze Marek Sietnicki.
Nieregularna forma obiektu, przypominająca bryłę statku, dynamizuje przestrzeń poprzez różne kierunki i kąty skosów ścian tworzących elewację – o projekcie autorstwa pracowni Piotr Płaskowicki Architekt pisze Jacek Droszcz.
Biblioteka jako przestrzeń uwolniona ze ściśle zdefiniowanych funkcji i determinującej substancji ma być miejscem twórczej wymiany myśli – o realizacji Kokoprojekt pisze Katarzyna Gucałło.
Zakończyła się przebudowa Teatru Letniego w Szczecinie. Zależało nam na stworzeniu najlepszego amfiteatru pod względami akustycznymi oraz technologicznymi w Europie, a być może i poza nią. Gwarantujący wysoką jakość dźwięku, naturalnie wentylowany amfiteatr wpisuje się w nowy, postcovidowy model funkcjonowania obiektów kultury – tłumaczy architekt Jason Flanagan z londyńskiego biura Flanagan Lawrence, które odpowiada za modernizację.
Jednym z wyzwań podczas modernizacji i rozbudowy Teatru Polskiego w Szczecinie było wykonanie pierwszej w Polsce dociskowej ściany żelbetowej, która stanowiła zabezpieczenie obudowy wykopu, a także pełni funkcję fundamentu obiektu – pisze Romuald Loegler.
Jedenastego maja rozpoczyna się w Szczecinie Westival Sztuka Architektury 2022. Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji jest wystawa „Młoda Polska”, na której zobaczymy jedenaście młodych pracowni architektonicznych wytypowanych przez kuratora Piotra Śmierzewskiego.