Nazwa obiektu | Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin / Obiekt zdobył tytuł Ulubieńca Polski 2000-2012 w plebiscycie internautów |
Adres obiektu | Świdnik, ul. Jana III Sobieskiego 1 |
Autorzy | Aré Stiasny/Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek |
Współpraca autorska | architekt Adam Kluczek |
Zespół projektowy | architekci Tomasz Starczewski, Krystyna Godlewska, Aleksander Krauze, Izabela Bartosik, Bartosz Świniarski, Maksym Tkacz, Olga Parys, Jacek Michalak, Jan Bagiński, Maria Kopczyńska, Natalia Brzeska, Katarzyna Góralczyk, Anna Bartuzi, Alicja Ostafin, Rita Nowak, Rafał Lichota |
Architektura wnętrz | Aré Stiasny/Wacławek |
Konstrukcja | KiP, KAPELA, PACHOWSKI, Andrzej Kowalczyk |
Generalny wykonawca | Budimex |
Inwestor | Port Lotniczy Lublin |
Powierzchnia terenu | 1500000.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 9071.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 11465.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 12168.0 m² |
Kubatura | 85678.0 m³ |
Projekt | 2008-2012 |
Data realizacji (początek) | 2011 |
Data realizacji (koniec) | 2012 |
Koszt inwestycji | 418 000 000 PLN |
Niewątpliwie port lotniczy w Świdniku był inwestycją skomplikowaną, wykraczającą daleko poza tradycyjny zakres opracowania projektowego. Ogromny obszar poddano kompleksowej transformacji: zbudowano drogę dojazdową, torowisko podmiejskiej kolejki, jej końcową stację, normowy pas startowy, obsługę techniczną pasa, podjazdy wraz z parkingami i – jako najistotniejszą część dla pasażerów – terminal lotniska. Obiekt miał stać się nie tylko sprawną maszyną do obsługi odlatujących i przylatujących, ale również wizytówką dużego przedsięwzięcia. Przedsięwzięcia – co należy zaznaczyć – na które od lat czekali mieszkańcy całego regionu.Z zewnątrz terminal jest budynkiem prostym, a przy tym niepozbawionym lekkości i wdzięku. Architekci zaprojektowali dość typową halę wyposażoną w rytmiczny system konstrukcyjny. Hala tkwi w centralnym punkcie całego założenia urbanistycznego, na styku płyty lotniska oraz dwóch miękkich w swojej geometrii podjazdów dla podróżnych. Tutaj projektanci z prostopadłościennej bryły odjęli fragmenty narożników, lokując w powstałych miejscach wejścia do budynku, oraz rozcięli ją w środku, sytuując w wąskiej przestrzeni przystanek kolejki. Rozcięcie jest ortogonalne, narożniki natomiast wklęsłe, a przez to subtelnie sugerujące możliwość wejścia do obiektu. Geometryczna miękkość narożników przełożyła się na jego ogólny wyraz plastyczny: budynek poddano estetyzacji polegającej na wyobleniu ścian zewnętrznych i przedłużeniu połaci dachowych, całość ubrano w przezroczyste szkło i przede wszystkim w białą, blaszaną okładzinę. W ten sposób, w kłopotliwych warunkach projektowania pozbawionego jakiegokolwiek tradycyjnie rozumianego kontekstu architektonicznego, powstał obiekt lekki i sympatyczny, będący echem samolotowej bieli i aerodynamicznych krągłości (...)- Roman RutkowskiWiecej o terminalu pasażerskim portu lotniczego Lublin w Świdniku: miesięcznik „Architektura-murator” numer 2/2013, s. 68