Architektura MuratorRealizacjeTerminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku

Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku

O terminalu pasażerskim Portu Lotniczego Lublin, zaprojektowanym przez pracownię architektoniczną Aré Stiasny/Wacławek piszą Hubert Trammer i Roman Rutkowski

Port lotniczy Lublin w Świdniku
Fot.: Port Lotniczy Lublin
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin / Obiekt zdobył tytuł Ulubieńca Polski 2000-2012 w plebiscycie internautówŚwidnik, ul. Jana III Sobieskiego 1
AutorzyAré Stiasny/Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek
Współpraca autorskaarchitekt Adam Kluczek
Zespół projektowy architekci Tomasz Starczewski, Krystyna Godlewska, Aleksander Krauze, Izabela Bartosik, Bartosz Świniarski, Maksym Tkacz, Olga Parys, Jacek Michalak, Jan Bagiński, Maria Kopczyńska, Natalia Brzeska, Katarzyna Góralczyk, Anna Bartuzi, Alicja Ostafin, Rita Nowak, Rafał Lichota
Architektura wnętrzAré Stiasny/Wacławek
KonstrukcjaKiP, KAPELA, PACHOWSKI, Andrzej Kowalczyk
Generalny wykonawcaBudimex
Inwestor Port Lotniczy Lublin
Powierzchnia terenu1500000.0 m²
Powierzchnia zabudowy9071.0 m²
Powierzchnia użytkowa11465.0 m²
Powierzchnia całkowita12168.0 m²
Kubatura85678.0 m³
Projekt2008-2012
Data realizacji (początek)2011
Data realizacji (koniec)2012
Koszt inwestycji418 000 000 PLN

Niewątpliwie port lotniczy w Świdniku był inwestycją skomplikowaną, wykraczającą daleko poza tradycyjny zakres opracowania projektowego. Ogromny obszar poddano kompleksowej transformacji: zbudowano drogę dojazdową, torowisko podmiejskiej kolejki, jej końcową stację, normowy pas startowy, obsługę techniczną pasa, podjazdy wraz z parkingami i – jako najistotniejszą część dla pasażerów – terminal lotniska. Obiekt miał stać się nie tylko sprawną maszyną do obsługi odlatujących i przylatujących, ale również wizytówką dużego przedsięwzięcia. Przedsięwzięcia – co należy zaznaczyć – na które od lat czekali mieszkańcy całego regionu.
Z zewnątrz terminal jest budynkiem prostym, a przy tym niepozbawionym lekkości i wdzięku. Architekci zaprojektowali dość typową halę wyposażoną w rytmiczny system konstrukcyjny. Hala tkwi w centralnym punkcie całego założenia urbanistycznego, na styku płyty lotniska oraz dwóch miękkich w swojej geometrii podjazdów dla podróżnych. Tutaj projektanci z prostopadłościennej bryły odjęli fragmenty narożników, lokując w powstałych miejscach wejścia do budynku, oraz rozcięli ją w środku, sytuując w wąskiej przestrzeni przystanek kolejki. Rozcięcie jest ortogonalne, narożniki natomiast wklęsłe, a przez to subtelnie sugerujące możliwość wejścia do obiektu. Geometryczna miękkość narożników przełożyła się na jego ogólny wyraz plastyczny: budynek poddano estetyzacji polegającej na wyobleniu ścian zewnętrznych i przedłużeniu połaci dachowych, całość ubrano w przezroczyste szkło i przede wszystkim w białą, blaszaną okładzinę. W ten sposób, w kłopotliwych warunkach projektowania pozbawionego jakiegokolwiek tradycyjnie rozumianego kontekstu architektonicznego, powstał obiekt lekki i sympatyczny, będący echem samolotowej bieli i aerodynamicznych krągłości (...)
- Roman Rutkowski

Wiecej o terminalu pasażerskim portu lotniczego Lublin w Świdniku:  miesięcznik „Architektura-murator” numer 2/2013, s. 68

Lotnisko Lublin w Swidniku: wizualizacja
Rozbudowa Portu Lotniczego Lublin [WIZUALIZACJE] Wkrótce rozpocznie się rozbudowa lotniska w Świdniku według projektu ARÉ Stiasny / Wacławek. Powierzchnia obiektu zwiększy się o prawie 2,2 tys. m2, co znacznie poprawi jego przepustowość i komfort pasażerów.