Socrealistyczny Grand Hotel Orbis przy ul. Kruczej oddano do użytku w 1957 roku. Architekci Stanisław Bieńkuński i Stanisław Rychłowski zaprojektowali go jako część planowanej w tym rejonie nowej dzielnicy rządowej. „Jedenaście pięter wysokości – kolos! Na dachu lotnisko dla helikopterów. Kawiarnia na 11 piętrze z całą panoramą Warszawy na dłoni. W każdym pokoju telefon, radio i łazienka. Poza tym 21 cudnych apartamentów z telewizorami. Do dyspozycji gości samochody, a nawet basem pływacki” – pisała tuż przed otwarciem „Trybyna Ludu”. Od blisko dekady obiekt działa pod marką Mercure, znaną z oryginalnych, lokalnych inspiracji, dzięki którym każdy z hoteli ma inne, niepowtarzalne wnętrze, oddające klimat i kulturę miejsca, w którym się znajduje.
W latach 2007–2009 budynek przeszedł gruntowny remont. Wnętrza przearanżowano wówczas według koncepcji Oliviera Gibault’a, głównego projektanta sieci. Ponieważ hotel przez wiele lat był siedzibą Polskiego Związku Olimpijskiego, architekt zaproponował liczne odniesienia sportowe, jak charakterystyczne malowidło przedstawiające biegnących w sztafecie. Dziś, po ponad dekadzie, przyszedł czas na kolejną zmianę. Tym razem opracowanie projektu powierzono młodym architektom z łódzkiego studia EC-5.
W budynku pojawiły się nawiązania do lat 50. w Warszawie, w szczególności do roku 1957, kiedy to hotel rozpoczął działalność, a jednocześnie Fabryka Samochodów Osobowych wystartowała z produkcją ikonicznego warszawskiego samochodu – „Syrenki” w modelu 100 – czytamy w informacji prasowej. Centralnym punktem lobby w hotelach Mercure jest zawsze nawiązujący do lokalnej historii tzw. brandwall. W Mercure Warszawa Grand to przepołowiony model kultowego samochodu. Ponadto wykorzystano tu oryginalne meble wykonane przez polskie firmy i projektantów, a całości dopełnia parowy kominek.
Hotel od początku był symbolem nowoczesności i odegrał ważną rolę w historii hotelarstwa. To właśnie tutaj po raz pierwszy wszystkie pokoje zostały wyposażone w pełne węzły sanitarne oraz wprowadzono wywieszki np. „proszę nie przeszkadzać”, „proszę posprzątać”. Tu wydano też pierwsze rozmówki obcojęzyczne w czterech językach, a także wyprodukowano film reklamowy, który spełniał wymogi materiału instruktażowego. Naszą ambicją jest ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań, aby ciągle zaskakiwać naszych gości – tłumaczy Artur Derela, dyrektor hotelu.
W odnowionym lobby symbolem nowoczesnego hotelarstwa jest mobilna recepcja. Goście Priority Welcome zamiast przy recepcyjnej ladzie, są witani przy designersko zaprojektowanych stacjach-wyspach. W przestrzeni wspólnej wyodrębniona została też strefa co-workingowa, nazywana przez hotel „Centrum Spotkań i Biznesu”. Oprócz wygodnie zaaranżowanej, sprzyjającej pracy przestrzeni, do dyspozycji gości oddano również stanowisko komputerowe oraz drukarkę.
Zwieńczeniem renowacji są wykańczane obecnie pokoje mock–up, które zostały zaprojektowane w dwóch wersjach kolorystycznych – butelkowa zieleń i złoty. Dominuje w nich motyw motoryzacyjny, widoczny na fototapetach oraz ilustracjach i grafikach odzwierciedlających historię Warszawy. Mock-up roomy to wstęp do dalszej modernizacji obiektu. W 2019 roku renowację przejdą 54 pokoje zlokalizowane na dwóch piętrach hotelu, a ich wnętrza będą zaprojektowane już zgodnie z nową koncepcją wystroju.