Architektura MuratorRealizacjeWidok Towers w Warszawie

Widok Towers w Warszawie

Zakończyła się budowa Widok Towers w Warszawie według projektu Piotra Bujnowskiego i Martina Troethana. 95-metrowy budynek zastąpił dawną siedzibę Centrali Handlu Zagranicznego Universal o wysokości zaledwie 50 metrów.

Widok Towers w Warszawie
Widok Towers w Warszawie, proj. Piotr Bujnowski, Martin Troethan; fot. Szymon Polański/Polański Studio Fotografia
Widok Towers Warszawa, Aleje Jerozolimskie 44
AutorzyPiotr Bujnowski, Martin Troethan
Generalny wykonawcaEljako-Al
InwestorCommerz Real, S+B Gruppe
Powierzchnia użytkowa32600.0 m²
Projekt (data)2014-2018
Data realizacji (koniec)2020

Widok Towers w Warszawie stanął w miejscu wyburzonego biurowca Centrali Handlu Zagranicznego Universal, który powstał w 1965 roku jako część założenia Ściany Wschodniej. 50-metrowy budynek zaprojektował zespół pod kierunkiem Jerzego Kowarskiego. Jeszcze w 2013 roku gmach stanowił część majątku spółki Metro-Projekt (wówczas w upadłości), którym dysponował syndyk. Na jego zlecenie pracownia JEMS Architekci przygotowywała kolejne analizy urbanistyczne, a wreszcie także projekt nowego budynku w miejscu Universalu o wysokości ok. 70 metrów. Koncepcja Jemsów przewidywała realizację dwóch wież i połączenie ich transparentnym łącznikiem – pełniącym funkcje lobby windowego na każdej kondygnacji biurowej. Podział bryły na dwie wieże wydaje się logicznym nawiązaniem do punktowców Ściany Wschodniej, a jednocześnie zapewni jej charakterystyczny i rozpoznawalny wyraz – tłumaczyli autorzy. Na podstawie projektu syndyk otrzymał decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji, a następnie sprzedał działkę wraz z budynkiem.

Widok Towers: z widokiem na Warszawę

Nowy właściciel, S+B Gruppe, opracowanie koncepcji zlecił Piotrowi Bujnowskiemu (Bujnowski Architekci) i Martinowi Troethanowi (Büro Hoffman Architekten), których wspólnym dziełem jest m.in. warszawski biurowiec Zebra Tower („A-m” 08/2011). Architekci zaprojektowali budynek 95-metrowy, o powierzchni ponad 30 tys. m² (powierzchnia typowego piętra wynieść ma 1100 m²). Widok Towers ma 28 kondygnacji naziemnych i cztery podziemne, przy czym trzy pierwsze piętra zajmą sklepy, resztę – biura na wynajem. Na czwartym piętrze przewidziano 300-metrowy taras dostępny dla wszystkich użytkowników. W budynku znalazło się 8 wind szybkobieżnych, 158 miejsc parkingowych i wysokie na 15 metrów lobby. W projekcie Widok Towers wykorzystano fasadę elementową WICONA. Są tu dwa typy rozwiązań elewacyjnych, jeden to fasada bazowa, a drugi nosi nazwę Masstab. W elewacji bazowej występują dwa rodzaje jednostek rozmieszczonych naprzemiennie: zespoły z głębokimi profilami przeszklenia zewnętrznego, w których osadzony jest wąski ekran szklany, oraz zespoły z dużo mniej głębokimi profilami szklenia. Jednostki z głębokimi przeszkleniami mają wąskie klapy wentylacyjne ukryte za tymi szklanymi ekranami. Rozwiązanie elewacyjne musi dodatkowo kompensować dość duże ugięcia konstrukcji budynku – mówi Hubert Wiśniewski, dyrektor handlowy WICONA. Realizacja Widok Towers w Warszawie rozpoczęła się w 2017 roku, a zakończyła w roku 2020.

Budowa obiektu wyższego niż dawny Universal nie wszytskim przypadł do gustu. Przeciwnikiem realizacji był m.in. architekt Andrzej Kaliszewski, od początku pracujący w zespole Karpińskiego przy projektowaniu Ściany Wschodniej. Gabaryty wszystkich elementów założenia były przez profesora Karpińskiego dokładnie przemyślane, chodziło bowiem o to, by w sylwetę i skalę miasta wciągnąć monumentalny Pałac Kultury. Na przykład wysokość domów towarowych odnosiła się do czterech pawilonów, gdzie zlokalizowano m.in. teatry i Muzeum Techniki – mówił „A-m” w 2017 roku.

Widok Towers w Warszawie
Widok Towers w Warszawie, proj. Piotr Bujnowski, Martin Troethan; fot. Weronika Konior

Ściana Wschodnia – 45 lat później
Ściana Wschodnia – 45 lat później Andrzej i Barbara Kaliszewscy, współprojektanci założenia Ściany Wschodniej w Warszawie, o pierwotnej idei zespołu, stosowaniu forteli wobec PRL-owskich władz i kontrowersyjnej koncepcji budowy nowego wieżowca w miejscu Domu pod sedesami. Rozmowę ilustrują niepublikowane dotąd szkice Andrzeja Kaliszewskiego, prezentujące wstępne koncepcje założenia Ściany Wschodniej.
Skyliner w Warszawie: po wieżowcu oprowadza Michał Sadowski Zakończyła się budowa Skylinera, kolejnego wieżowca na warszawskiej Woli. Po realizacji oprowadza nas architekt Michał Sadowski z pracowni APA Wojciechowski [GALERIA].
WTC w Nowym Jorku: o konstrukcji World Trade Center W tym roku mija 20 lat od zamachu na WTC w Nowym Jorku. W wyniku ataku zginęło blisko 3 tys. osób. Przypominamy tekst konstruktora Adama Zbigniewa Pawłowskiego, profesora i wykładowcy Politechniki Warszawskiej, który szczegółowo objaśnia, dlaczego doszło do zawalenia się wież WTC i czy można było opóźnić katastrofę.
Tagi:
Autor: Piotr Prus
Centrum reportażu w domkach fińskich na Polu Mokotowskim Są środki na modernizację dwóch domków fińskich na Polu Mokotowskim. Rada m.st. Warszawy przyznała właśnie dwa miliony złotych na ich gruntowny remont. Po zakończeniu inwestycji w obiektach powstanie centrum reportażu.
Zespół HOL 7.7 w Warszawie: nowa jakość kilkunastoletnich biurowców White Stone Development pokazuje, jaki potencjał drzemie w biurowcach z kilkunastoletnią historią. Kompleks HOL 7.7, który w 2020 roku przeszedł przemianę części wspólnych, teraz zaprasza najemców do odwiedzenia nowego showroomu. Wokół dwóch budynków przy Cybernetyki można też już korzystać z zielonego, wielofunkcyjnego patio.
Rozpoczyna się modernizacja Ogrodów Ulricha w Warszawie Ingka Centres podpisała umowę z firmą Budimex na modernizację zabytkowych Ogrodów Ulricha w Warszawie. Całe założenie, którego przebudowę opracowało biuro WXCA, zostanie udostępnione  latem 2022 roku.
Hala sportowa / Warszawa Inspiracją dla projektu elewacji stała się kolumnada, która miała na celu płynnie połączyć zwartą bryłę budynku szkoły z zielonym otoczeniem. O realizacji studia DEMIURG Project pisze Jerzy Grochulski.
Solidna komercyjna architektura: o Skylinerze Łukasz Pancewicz Jeśli trwałość, elastyczność i energooszczędność są najważniejszymi kryteriami współczesnej architektury biurowej, nowy warszawski wieżowiec spełnia je wszystkie. O nowej realizacji biura APA Wojciechowski pisze Łukasz Pancewicz.
Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji Zakończył się ostatni etap projektowania siedziby Sinfonii Varsovii. Długo wyczekiwana sala koncertowa ma powstać w sercu warszawskiej Pragi według koncepcji austriackiej pracowni Atelier Thomas Pucher.