Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat

i

Autor: Archiwum Architektury Nazwa projektu: Birch schoolAutorzy: Wojciech Bandyk i Krystian CięciwaUczelnia: Politechnika WrocławskaWydział: Wydział ArchitekturyRok studiów: Rok 2, semestr 4Rok rozpoczęcia studiów: 2019Opieka naukowa: dr hab. inż. arch. Paweł Horn

Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat

2021-07-28 18:33

Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym, który poprzez atrium otwiera się na sąsiednią działkę. Chcieliśmy również zwrócić uwagę na budowanie świadomości ekologicznej w uczniach od najmłodszych lat.

Jak powiedział Jim Stovall: Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi. Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym. Było to spowodowane lokalizacją działki oraz główną grupą użytkowników szkoły, to znaczy dzieci w przedziale wiekowym od 7 do 15 lat oraz nauczycieli. Kolejnym założeniem było otwarcie się na sąsiednią działkę przeznaczoną na przedszkole. Poprzez usunięcie zachodniej części parteru powstało zapraszające wejście do atrium szkoły. Taki zabieg pozwolił na interakcje dzieci z obu obiektów.Koncepcja projektu polega na stworzeniu szkoły podstawowej w Leśnicy jako odpowiedzi na spokojną, zalesioną okolicę. Wykorzystanie drewna klejonego w konstrukcji, desek elewacyjnych w dwóch kolorach oraz zielonej elewacji sprawia, że obiekt tworzy z okolicą integralną całość. Struktura szkoły i jej wykończenia zainspirowane są strukturą drzewa; zielona elewacja jako liście, deski elewacyjne jako kora i wnętrza wykończone jasnym drewnem jako rdzeń. Wprowadzenie jasnego drewna o ciepłych barwach do wnętrz pozytywnie wpływa na odczuwanie przestrzeni przez ludzi w różnym wieku, dzięki czemu efektywność ich pracy może sukcesywnie rosnąć.Szkołę można podzielić na piętrowy blok edukacyjny oraz parterowy podpiwniczony blok sportowy. Bloki rozdzielone są buforem zieleni, który jest otwarciem widokowym na pobliski las. Szkoła jest zaprojektowana na siatce konstrukcyjnej 8x8m. Bloki połączone są dwoma łącznikami – holem wejściowym na parterze oraz przejściem na dach nad blokiem sportowym na piętrze. Obniżenie bloku sportowego wygenerowało strefę na jego dachu jako przestrzeń do wypoczynku oraz rekreacji. Dach nad blokiem sportowym został wzbogacony w zieleń oraz panele fotowoltaiczne. Blok edukacyjny został dodatkowo podzielony na dwie części w trzonach komunikacyjnych. Podział ten uwidocznił wyjścia ewakuacyjne, a także sprawił iż blok wydaje się wizualnie „lżejszy”.