Architektura MuratorStudenciProjekty studenckieKoncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat

Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat

Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym, który poprzez atrium otwiera się na sąsiednią działkę. Chcieliśmy również zwrócić uwagę na budowanie świadomości ekologicznej w uczniach od najmłodszych lat.

Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat
Nazwa projektu: Birch school
Autorzy:
Wojciech Bandyk i Krystian Cięciwa
Uczelnia:
Politechnika Wrocławska
Wydział:
Wydział Architektury
Rok studiów:
Rok 2, semestr 4
Rok rozpoczęcia studiów:
2019
Opieka naukowa:
dr hab. inż. arch. Paweł Horn

Jak powiedział Jim Stovall: Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi. Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym. Było to spowodowane lokalizacją działki oraz główną grupą użytkowników szkoły, to znaczy dzieci w przedziale wiekowym od 7 do 15 lat oraz nauczycieli. Kolejnym założeniem było otwarcie się na sąsiednią działkę przeznaczoną na przedszkole. Poprzez usunięcie zachodniej części parteru powstało zapraszające wejście do atrium szkoły. Taki zabieg pozwolił na interakcje dzieci z obu obiektów.
Koncepcja projektu polega na stworzeniu szkoły podstawowej w Leśnicy jako odpowiedzi na spokojną, zalesioną okolicę. Wykorzystanie drewna klejonego w konstrukcji, desek elewacyjnych w dwóch kolorach oraz zielonej elewacji sprawia, że obiekt tworzy z okolicą integralną całość. Struktura szkoły i jej wykończenia zainspirowane są strukturą drzewa; zielona elewacja jako liście, deski elewacyjne jako kora i wnętrza wykończone jasnym drewnem jako rdzeń. Wprowadzenie jasnego drewna o ciepłych barwach do wnętrz pozytywnie wpływa na odczuwanie przestrzeni przez ludzi w różnym wieku, dzięki czemu efektywność ich pracy może sukcesywnie rosnąć.

Szkołę można podzielić na piętrowy blok edukacyjny oraz parterowy podpiwniczony blok sportowy. Bloki rozdzielone są buforem zieleni, który jest otwarciem widokowym na pobliski las. Szkoła jest zaprojektowana na siatce konstrukcyjnej 8x8m. Bloki połączone są dwoma łącznikami – holem wejściowym na parterze oraz przejściem na dach nad blokiem sportowym na piętrze. Obniżenie bloku sportowego wygenerowało strefę na jego dachu jako przestrzeń do wypoczynku oraz rekreacji. Dach nad blokiem sportowym został wzbogacony w zieleń oraz panele fotowoltaiczne. Blok edukacyjny został dodatkowo podzielony na dwie części w trzonach komunikacyjnych. Podział ten uwidocznił wyjścia ewakuacyjne, a także sprawił iż blok wydaje się wizualnie „lżejszy”.

Sun school we Wrocławiu Ideą projektu jest słońce, znane nam z dziecięcych rysunków. Duży środek i odchodzące od niego promienie. W każdym z nich znalazło się miejsce dla innej funkcji – administracji, bloku sportowego, oddziału dzieci młodszych. Z rozwinięcia prostego układu  powstało słońce napędzane słońcem, gospodarujące wodą deszczową i otoczone terenami zielonymi, osłoniętymi od wiatru.
Koło Naukowe InStructA na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Koło Naukowe InStructA od kilkunastu lat realizuje i bada różnorodne instalacje tymczasowe. Zmieniają się ludzie, podejmowane tematy, ale zawsze dążymy do realizacji powstałych konceptów. Ostatnią z inicjatyw jest poszukiwanie struktur, które zapewniałyby tani i szybki montaż przy możliwości wielokrotnego wykorzystania i łatwego przechowywania tymczasowego obiektu.
Rekonstrukcja średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II we Wrocławiu Celem projektu była rekonstrukcja nieistniejącej już średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II wchodzącej w skład Fortyfikacji Miejskich Wrocławia. Rekonstrukcja w postaci cyfrowego modelu 3D obejmuje 3 główne fazy rozwoju bramy na przestrzeni wieków.
Projektowanie elementarne na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Pierwszoroczni studenci projektowania są zwykle pogubieni, wędrują we mgle, poszukują. Zadaniem prowadzących nie jest narysowanie im mapy ani wskazanie jednoznacznej drogi. Naszym celem jest błądzenie razem z nimi, nawet jeśli mamy swoje utarte szlaki.
Woda jako nowe środowisko życia Projekt ma na celu poszukiwanie nowego modelu zamieszkania w strefie zagrożonej powodziami. Ideą pracy było twórcze rozwinięcie popularnego motywu pływającego domu. Głównymi myślami przewodnimi Motion Onions było zaprojektowanie osiedla odpornego na wahania poziomu wód oraz gwałtowne przepływy sztormowe, które równocześnie nosi cechy struktury zrównoważonej.
Jednorodzinne domy przyszłości W ramach przedmiotu Projektowanie domów jednorodzinnych na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej prowadzonych przez Annę Bać i Krzysztofa Cebrata, studenci drugiego roku architektury mierzyli się ze współczesnymi problemami zamieszkiwania poszukując ich rozwiązań w postaci architektury o zredukowanym negatywnym wpływie na środowisko naturalne.