Projekt powstał w ramach Earth School Competition organizowanego przez platformę Archstorming, która w swoich działaniach dąży do poprawy sytuacji humanitarnej w krajach trzeciego świata i regionach dotkniętych katastrofami naturalnymi czy konfliktami zbrojnymi. Tegoroczna edycja poświęcona była stworzeniu koncepcji szkoły dla sześciuset dzieci.Działka pod nową szkołę znajduje się w północnych obrzeżach Kafountine w Senegalu. Miasto ze względu na zlokalizowany w nim port rybacki przeżywa szybki wzrost populacji. Mimo że ma 17 tys. mieszkańców, w tej chwili znajduje się tam tylko jedna szkoła średnia. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na edukację jest projekt szkoły. Ważnym aspektem było wykorzystanie lokalnych materiałów i łatwych do nauczenia technik budowlanych oraz uwzględnienie kosztów realizacji.
System funkcjonalny projektowanego budynku został oparty na siatce modułowej o wymiarach 3 x 3 metry. Przewidziano 5 etapów budowy, tak aby po każdym z nich obiekt sprawiał wrażenie kompletnego. Pierwsza faza obejmuje część administracyjną wraz z salą wielofunkcyjną i dwiema salami do nauki, a każda kolejna rozbudowuje założenie o dwie dodatkowe sale. Ze względu na lokalizację projektowanej działki oraz panujący klimat typu sudano-sahelijski, charakteryzujący się porą suchą od listopada do maja na przemian z porą deszczową od czerwca do października, zaprojektowano dach o kształcie ułatwiającym naprowadzanie wody deszczowej do podziemnego zbiornika, znajdującego się w sercu założenia. Elewacja budynku została zaprojektowana z cegły. Dominantę bryły stanowi wielofunkcyjna sala podkreślona zaokrąglonym narożnikiem, dzięki czemu budynek otwiera się na mieszkańców wioski. Sale lekcyjne otwarte są na wewnętrzne atrium. W otworach okiennych zaprojektowano drewniane przysłony, które zacieniają sale lekcyjne, umożliwiając jednocześnie stałą wymianę powietrza. Istotnym elementem projektu było wykorzystanie zrównoważonych rozwiązań. Energia potrzebna do oświetlenia budynku i zasilania pompy zostanie wygenerowana przez panele fotowoltaiczne. Tereny wokół szkoły zagospodarowane zostały pod uprawę roślin, z których dochód miałby być w połowie przeznaczony na utrzymanie ośrodka. Dodatkowo w ogrodzie zlokalizowano wieże ciśnień gromadzącą wodę opadową potrzebną do nawadniania papai, bananów, marakui i mango.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!