Architektura MuratorTechnikaBiblioteka w Tiencinie

Biblioteka w Tiencinie

Bibliotekę zlokalizowano na granicy miejskiego parku, w zespole pięciu budynków o funkcji kulturalnej zaprojektowanych przez takie pracownie jak Bernard Tschumi Architects i GMP. Geometria pięciokondygnacyjnego gmachu zmienia się od typowej, prostokreślnej bryły, do krzywoliniowej sali głównego atrium, której ściany są wielopiętrowymi regałami na książki, wyposażonymi w drabiny i chodniki umożliwiające użytkownikom dostęp na poszczególne poziomy. Górną obudowę atrium stanowią stropy zbudowane z belek stalowych podwieszonych do przestrzennych, stalowych kratownic – pisze Maciej Lewandowski.

Tiencin
W przestrzeni głównej zlokalizowano sferyczne audytorium oraz ogólnodostępne atrium z kaskadowymi regałami na książki ciągnącymi się od podłogi po sufit
Fot.: Ossip van Duivenbode
Biblioteka przy Centrum Kulturalnym Binhai (Tianjin Binhai Library)Tiencin, Chiny
AutorzyMVRDV
Współpraca autorskaTianjin Urban Planning and Design Institute (TUPDI)
KonstrukcjaSanjiang Steel Structure Design
Projekt oświetleniaHuayi Jianyuan lighting design
Inwestorwładze Tiencin
Powierzchnia całkowita33700.0 m²
Projekt (data)2014
Data realizacji (koniec)2017

Tiencin położony u ujścia Wielkiego Kanału jest jednym z największych portów na świecie, stanowi specjalną strefę ekonomiczną i należy do grupy czterech miast wydzielonych Chin. Bibliotekę zlokalizowano na granicy miejskiego parku, w zespole pięciu budynków o funkcji kulturalnej, połączonych przeszklonym, ażurowym zadaszeniem, a zaprojektowanych m.in. przez takie pracownie architektoniczne jak Bernard Tschumi Architects i GMP. Zespół zabudowy, zajmujący ok. 12,5 ha, stanowi lokalne centrum kulturalno-rozrywkowe. Biblioteka wraz z archiwum może pomieścić 1,35 mln woluminów na łącznej powierzchni ok. 33 000 m2. Geometria pięciokondygnacyjnego budynku zmienia się od typowej, prostokreślnej bryły, ukształtowanej przez przeszklone ściany zewnętrzne do krzywoliniowej powierzchni głównego atrium, w którego centrum zlokalizowano sferyczne audytorium – tzw. Oko, mogące pomieścić do 110 widzów. Czytelnie dla dzieci i osób starszych zlokalizowano na parterze, gdzie z pomocą komputerów mogą wyszukać interesujące ich pozycje i dzięki asystentom odnaleźć je na położonych powyżej kondygnacjach skomunikowanych windami. Dodatkowo w obiekcie zaprojektowano szereg sal konferencyjnych, mniejsze lobby, zespół pomieszczeń biurowych i archiwa.

Konstrukcja

Atrium zaprojektowano jako ogólnodostępną przestrzeń spotkań, jego krzywoliniowe ściany są wielopiętrowymi regałami na książki, wyposażonymi w drabiny i chodniki umożliwiające użytkownikom dostęp na poszczególne poziomy. Jego kształt, który przywodzi na myśl sztuczny krajobraz wypełniający wnętrze budynku, został odzwierciedlony w rysunku przeszklonej elewacji zewnętrznymi, poziomymi żaluzjami. Pod względem konstrukcyjnym obiekt tworzą dwa pięciokondygnacyjne, prostopadłościenne bloki, pomiędzy którymi przerzucono dwukondygnacyjne, przestrzenne, stalowe kratownice. Od spodu podwieszono do nich stropy zbudowane z belek stalowych, stanowiące górną część krzywoliniowej obudowy atrium. Konstrukcję nośną wykonano z żelbetu (słupy, fundamenty) i stali (stropy pośrednie i stropodach), natomiast zewnętrzne okładziny ze szkła i aluminium. Konstrukcję audytorium stanowi stalowa struktura sferyczna, obłożona perforowanymi panelami aluminiowymi.

Tagi:
Miasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii? Xiong'an ma być pierwszym miastem postpandemicznym. To urbanistyczna odpowiedź m.in. na obecny światowy kryzys związany z pandemią COVID-19.
Park krajobrazowy w Xingyi Międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą trzy młode biura architektoniczne z Warszawy, Lublina i Poznania, zwyciężyło w konkursie na projekt parku krajobrazowego w Xingyi w południowo-zachodniej części Chin.
Kaplica Dźwięku w Chinach W górskiej dolinie na północ od Pekinu powstaje sala koncertowa. Inspiracją do jej formy stały się właściwości przestrzeni rezonacyjnych muszli, drewnianych instrumentów, a nawet ludzkiego ucha. Za projekt odpowiada pracownia OPEN.
Polska architektura w Chinach Przygotowana przez „A-m” i MSZ podróżująca wystawa Polska. Architecture tym razem odwiedziła 30-milionowe Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association, w którym ze strony polskiej wzięli udział m.in. Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt oraz Marcin Szczelina – relacja Beaty Tylec-Skórki.
Centrum kulturalne w Szanghaju Wielofunkcyjny zespół Bund Finance Center zaprojektowany wspólnie przez pracownie Foster + Partners oraz Heatherwick Studio stanowi element rewitalizacji nabrzeża rzeki Huangpu w historycznej części Szanghaju. Głównym elementem założenia jest budynek centrum kulturalnego – siedziba Fundacji Fosun z charakterystyczną ruchomą elewacją. Składa się ona z trzech przesuwnych zasłon, zbudowanych łącznie z 675 metalowych rur o długości od 2 do 16 metrów, podwieszonych do automatycznie sterowanych prowadnic – pisze Maciej Lewandowski.
Zespół biurowo-mieszkaniowy Chaoyang Park Plaza w Pekinie W skład zespołu wchodzi dziesięć budynków o charakterystycznej, krzywoliniowej formie: dwie bliźniacze, asymetryczne wieże biurowe, wyraźnie mniejsze obiekty handlowo-usługowe oraz dwa budynki wielorodzinne. Metalowe żebra artykułujące przeszklone elewacje biurowców są elementem systemu wymiany powietrza i zostały zaprojektowane specjalnie dla tego założenia. Cyrkulujące w nich powietrze jest zasysane znad powierzchni wody wypełniającej baseny w przyziemiu budynków, co powoduje jego wstępne schłodzenie i nawilżenie – pisze Maciej Lewandowski.