Architektura MuratorTechnikaMuzeum Pieców / Jingdezhen

Muzeum Pieców / Jingdezhen

Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.

Muzeum Pieców / Jingdezhen
Muzeum Pieców w Jingdezhen, proj. Studio Zhu-Pei; fot. © schranimage

Miasto Jingdezhen w chińskiej prowincji Jiangxi zostało założone w III wieku naszej ery, jednak jego początków można się doszukiwać przeszło dwa tysiące lat temu, z którego to czasu pochodzą pierwsze udokumentowane wzmianki o osadzie skupionej wokół pieców ceramicznych nad jednym z dopływów rzeki Jangcy. Były one dominującymi elementami siedliska i to wokół nich powstawała siatka ulic tworzącego się miasta. Nazywane ono było Porcelanową Stolicą, ponieważ przez znaczną część swojej historii stanowiło najważniejszy ośrodek produkcji najwyższej jakości porcelany.

Od niedawna historię ceramiki i pieców ceglanych można zgłębić w otwartym w 2021 roku Cesarskim Muzeum Pieców. Autorem obiektu jest architekt Zhu Pei (Studio Zhu-Pei) – dziekan i profesor Wydziału Architektury w Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie. Jego projekt pozwala dosłownie odkryć korzenie miasta, jakimi są udostępnione dla zwiedzających historyczne ruiny pieców pochodzących z czasów dynastii Ming (stanowiące część wystawy), na które natrafiono podczas budowy.

Obiekt o powierzchni 10 370 m² powstał w historycznej części miasta, w sąsiedztwie tradycyjnych domów, fabryk, a także budynków mieszkalnych z lat 90. Muzeum rozplanowane jest na dwóch poziomach – na parterze, gdzie zlokalizowano główne wejście i foyer, oraz w podziemiu. Sale ekspozycyjne zaprojektowano wewnątrz łukowatych przestrzeni o zróżnicowanej wielkości, nawiązujących formą do pieców ceramicznych. W budynku oprócz części wystawowej znalazła się księgarnia, kawiarnia i herbaciarnia. Ścieżka zwiedzania ekspozycji stałej biegnie przez dwa piętra. Dwie sale wystaw czasowych mogą pozostać niezależne lub stać się częścią ekspozycji stałej. Budynek administracyjny ze strefą rozładunku, położony w południowo-wschodniej części kompleksu, formą nie różni się od pozostałych obiektów.

Tagi:
Muzeum Pamięci Sybiru Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.
Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.
Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH w Houston projektu Steven Holl Architects pisze Radosław Stach.
Wystawa w muzeum Piłsudskiego / Sulejówek Autorzy wystawy postawili na dotarcie do widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając im jednak miejsce na refleksje. O realizacji biur Ralph Appelbaum Associates, WXCA i Platige Image pisze Ewa Kuryłowicz.