Architektura MuratorTechnikaMuzyka i architektura – o projekcie akustyki sali koncertowej NOSPR-u Yasuhisa Toyota

Muzyka i architektura – o projekcie akustyki sali koncertowej NOSPR-u Yasuhisa Toyota

Pracując razem z architektem nad projektem sali, postawiliśmy na układ z centralną estradą i widownią typu vineyard – uznaliśmy, że podczas koncertu ważne jest nie tylko to, co słychać, ale też to, co widać dookoła. Na całość naszego doświadczenia składa się bowiem zarówno muzyka, jak i architektura. Amfiteatralne rozmieszczenie widowni powoduje dodatkowo, że publiczność może siedzieć naprzeciw siebie, a przez to wspólnie przeżywać koncert – pisze akustyk Yasuhisa Toyota.

NOSPR
Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m" 12/2014 s. 50

Moim zadaniem było stworzenie możliwie najlepszej naturalnej akustyki Wielkiej Sali Koncertowej, tak by dźwięk rozchodził się w niej dobrze bez wspomagania elektroniką.

Dla akustyki najistotniejszymi czynnikami są podstawowe wymiary i kształt pomieszczenia oraz materiały, z których jest ono zbudowane. Pracując razem z architektem nad projektem sali, postawiliśmy na układ z centralną estradą i widownią typu vineyard (winnica) – uznaliśmy, że podczas koncertu ważne jest nie tylko to, co słychać, ale też to, co widać dookoła. Na całość naszego doświadczenia składa się bowiem zarówno muzyka, jak i architektura. Amfiteatralne rozmieszczenie widowni powoduje dodatkowo, że publiczność może siedzieć naprzeciw siebie, a przez to wspólnie przeżywać koncert.

Głównym elementem odpowiedzialnym za rozchodzenie się dźwięku w przestrzeni Wielkiej Sali jest sufit akustyczny, któremu nadano formę fali. Jego ogromny ciężar (ok. 350 ton) wynika z wymaganej przez akustykę masy materiału, wynoszącej 100 kg/m2.

Sufit zbudowany jest z 35-milimetrowej sklejki dociążonej dodatkowo 45-milimetrową warstwą betonu. Plafon, czyli zawieszona bezpośrednio nad estradą obniżona część sufitu, stanowi naturalny ekran odbijający dźwięk, dzięki czemu muzycy słyszą się nawzajem.

Falujący wzór na ścianach ma z kolei zadanie rozpraszania dźwięku, a balustrady antresoli i balkonów – ukierunkowywanie jego odbić. Wykonano je z ciężkiego forniru brzozowego klejonego metodą birch-up. W celu dokładnego sprawdzenia wszystkich parametrów zaprojektowanego wnętrza Wielkiej Sali Koncertowej i wprowadzenia ewentualnych korekt w jej geometrii, zbudowany został szczegółowy model w skali 1:10. Wykonany z drewna i płyt MDF musiał być szczelny, aby możliwe było wypełnienie go azotem na czas prób akustycznych. Prace nad modelem trwały ok. 10 miesięcy i zostały zakończone trzema seriami badań akustycznych.

Jesteśmy już po pierwszych próbnych koncertach w gmachu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. To był największy sprawdzian mojej pracy. Jestem niezmiernie zadowolony z końcowego efektu. Teraz wszystko w rękach orkiestry – to od jakości jej gry będzie zależał odbiór i ocena sali.

Artykuł ilustrowany stronami nr 49 i 50 miesięcznika "Architektura-murator" nr 12/2014.

NOSPR
Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m" 12/2014 s. 49
Fot.: Daniel Rumiancew
Modernizacja Biblioteki Narodowej Zespół Tomasza Koniora precyzyjnie przeanalizował mankamenty budynku, ale i uszanował jego autentyczność. O nowej modernizacji Biblioteki Narodowej według projektu biura Konior Studio pisze Krzysztof Mycielski.
Supersam w Katowicach: kolejna przebudowa Supersam w Katowicach wkrótce po raz kolejny zostanie przebudowany. Po modernizacji przeprowadzonej według koncepcji Konior Studio przybędzie powierzchni biurowej, pojawi się też nowa strefa restauracyjna.
Biblioteka Narodowa: modernizacja czytelni Biblioteki Narodowej w Warszawie W czytelniach Biblioteki Narodowej po modernizacji mieści się czterokrotnie więcej książek. Efektowne, zalane naturalnym światłem przestrzenie, których wystrój koresponduje z historycznymi wnętrzami, zaprojektowała pracownia Konior Studio.
Przebudowa Biblioteki Narodowej w Warszawie Główną ideą przebudowy było założenie, by budynek Biblioteki Narodowej, zachował wszystkie dotychczasowe zalety i modernistyczny charakter, a jednocześnie stał się bardziej intuicyjny, ergonomiczny i ekologiczny. O wyzwaniach związanych z realizacją piszą Tomasz Konior i Marcin Piotrowski.
Finaliści i laureaci Plebiscytu Polska Architektura XXL 2020: rozmowa z Tomaszem Koniorem Grupa Sztuka Architektury zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu rozmów z finalistami i laureatami Plebiscytu Polska Architektura XXL 2020. Tym razem z udziałem Tomasza Koniora, autora biurowca firmy Press Glass w Konopiskach.
Siedziba firmy Press Glass w Konopiskach Najnowsza realizacja Konior Studio udowadnia, że można wciąż cieszyć się z powstawania nowych budynków w dziewiczym terenie, że architektura nie musi być zniszczeniem ani raną w krajobrazie, tylko wartością dodaną – pisze Oskar Grąbczewski.