Architektura MuratorTechnikaWarsztatBeton w Centrum Kongresowo-Kulturalnym Jordanki w Toruniu

Beton w Centrum Kongresowo-Kulturalnym Jordanki w Toruniu

W ciągu dwóch lat do budowy Centrum Kongresowo-Kulturalnego Jordanki w Toruniu wykorzystano 30 tys. m3 betonu, wyprodukowanego przez mobilną wytwórnię na miejscu budowy. Materiał posłużył do wykonania m.in. charakterystycznego pikado oraz ścian z widocznym szalunkiem z desek.

Beton Cemex wykorzystany w Centrum Konkresowo-Kulturalnym Jordanki w Toruniu
Fot. materiały prasowe Cemex

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki to wielofunkcyjny obiekt zbudowany według projektu hiszpańskiej pracowni Menis Arquitectos. Za sprawą wykorzystanych materiałów, nowoczesny budynek o powierzchni ok. 22 tys. m² wpisuje się w zabytkowe otoczenie gotyckiej architektury Torunia.

Jednym z największych wyzwań w trakcie budowy było przygotowanie betonowej mieszanki do wykonania elewacji, zgodnie z wzorcem pozostawionym przez Fernando Menisa. Próby w laboratorium trwały około dwóch miesięcy i po wielu modyfikacjach receptury udało się uzyskać kolor i fakturę, która została zaakceptowana architekta.

Jako jedyni pomyślnie przeszliśmy próby wykonane przed realizacją projektu - mówi Sławomir Dobrowolski, Dyrektor Wytwórni Mobilnych CEMEX, głównego dostawcy mieszanek betonowych na inwestycję. Podczas realizacji dostaw napotkaliśmy wiele ciekawych, ale i wymagających zastosowań mieszanki betonowej. Najefektowniejszym z nich jest Pikado, czyli pokruszone cegły zatopione w betonie. Teraz efekty naszej pracy może zobaczyć każdy kto pojawi się z wizytą w Toruniu - dodaje Sławomir Dobrowolski.

Materiały CEMEX wykorzystano do wykonania charakterystycznego pikado - pokruszone cegły zatopione w betonie, dają wyjątkowy efekt wizualny. Przy współudziale CEMEX powstały także ściany z widocznym szalunkiem, posadzki polerowane z odsłoniętym kruszywem melafirowym, nawierzchnie chodników wykonane z CEMEX DECO Stone, a także sala prób, w której ściany wykonane są ze specjalnymi dyfuzorami, powodującymi rozprzestrzenianie się dźwięku.

Technologia wykonania wymagała od CEMEX zastosowania samozagęszczalnej mieszanki, w skład której wchodziło łamane kruszywo melafirowe o maksymalnym ziarnie wielkości 5 mm. Mieszanka betonowa musiała wypełnić przestrzenie między cegłami, wynoszące około 1 cm. W sali prób największym wyzwaniem były jednorazowe betonowania ścian z dyfuzorami o wysokości 10 m, szer. 5–6 m i głębokości zaledwie od 10 do 20 cm z odwzorowaniem powierzchni desek.

W ciągu dwóch lat na tę inwestycję CEMEX dostarczył ponad 30 tys. m3 betonu, wyprodukowanego przez mobilną wytwórnię betonu na miejscu budowy. Właścicielem praw do rozwiązań projektowych zastosowanych w CKK Jordanki jest Menis Arquitectos, SLP. Generalnym wykonawcą była firma Mostostal Warszawa.

Fernando Menis jest profesorem Uniwersytetu Europejskiego na Wyspach Kanaryjskich oraz przewodniczącym Laboratorium Innowacji w Architekturze i Designie na rodzimej Teneryfie. Stworzony przez niego projekt sali na Jordankach jesienią 2010 roku otrzymał nagrodę na Festiwalu Architektury Światowej (WAF) w Barcelonie jako najlepszy kulturalny projekt przyszłości. Prezentowany był również podczas Biennale Architektury w Wenecji, które jest najważniejszym cyklicznym przeglądem współczesnej architektury, a także podczas Międzynarodowego Kongresu „Asocret” w Kolumbii.

Tagi:
O historii budowy obiektu Niewiele brakowało, by projekt Fernanda Menisa podzielił los niezrealizowanej koncepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Chrystiana Kereza. Budowa sali koncertowej doszła do skutku tylko dzięki ogromnej determinacji władz miasta i hiszpańskiego architekta – przypominamy założenia konkursu z 2008 roku i okoliczności, w jakich dokonywano kolejnych zmian zwycięskiego projektu.
Nowa ikona miasta – o CKK Jordanki w Toruniu Grzegorz Grabowski Chcielibyśmy, aby nowy obiekt przyczynił się do wzrostu liczby imprez kulturalnych odbywających się w Toruniu. Mam nadzieję, że stanie się jedną z atrakcji, ikoną miasta, dla którego zawsze były ważne artystyczne aspiracje – pisze Grzegorz Grabowski, prezes zarządu CKK Jordanki.
Między tradycją i nowoczesnością – o projekcie CKK Jordanki w Toruniu Fernando Menis Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach – pisze główny projektant budynku Fernando Menis.
Architektura bliskiej relacji – o CKK Jordanki w Toruniu Ignacio Bosch Reig Architektura Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki w Toruniu skłania do refleksji, zaskakuje, niepokoi i inspiruje zarazem. Potrafi nawiązać z widzem dialog, a nawet rodzaj bliskiej relacji i tym samym skłonić go do wzniesienia się na wyżyny swoich możliwości interpretacji – pisze Ignacio Bosch Reig, profesor projektowania architektonicznego na WA politechniki w Walencji.
Grota i pikado – o CKK Jordanki w Toruniu Ewa P. Porębska Unikalne w skali światowej okładziny uzyskano poprzez ręczne skuwanie betonu według wzorca przygotowanego osobiście przez architekta. Ta niezwykle pracochłonna metoda wzmocniła siłę wyrazu obiektu i spotęgowała wrażenie, iż główna sala Jordanek jest jak wykuta w skale tajemnicza grota – pisze architekt i krytyk architektury Ewa P. Porębska.
Wokół Jordanek – co powstanie obok sali koncertowej Fernanda Menisa Teren wokół Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki to tradycyjne zaplecze sportowo- rekreacyjne Torunia. Wkrótce ma tu powstać między innymi nowe boisko, park linowy i ścianka wspinaczkowa. Projekt zagospodarowania, podobnie jak wcześniej bryła budynku, budzi w mieście duże emocje.