Architektura MuratorTechnikaWarsztatMuzeum Enzo Ferrariego w Modenie

Muzeum Enzo Ferrariego w Modenie

Kolekcja wspaniałych samochodów umieszczona została w sterlnych wnętrzach hali ekspozycyjnej, sąsiadującej z dziewiętnastowiecznym warsztatem. Najciekawsze zagadnienie techniczne: konstrukcja dachu zbudowana ze stalowych kratownic przekryta charakterystycznymi żółtymi płytami z blachy aluminiowej o dwukrzywiznowym kształcie

Muzeum Enzo Ferrariego - ekspozycja
Muzeum Enzo Ferrariego - ekspozycja. Fot. STUDIO CENTO 29
Muzeum Enzo Ferrariego Modena, Włochy
AutorzyJan Kaplický – Future Systems; Andrea Morgante (architekt prowadzący)
KonstrukcjaPolitecnica
Generalny wykonawcaSocieta Consortile Enzo: CCC soc. coop., Ing. Ferrari s.p.a, ITE Group s.r.l, CSM.
InwestorFondazione Casa Natale Enzo Ferrari
Projekt2004
Data realizacji (koniec)2012
Koszt inwestycji14 200 000 EUR

Muzeum
Nowe muzeum Ferrari w Modenie poświęcono zmarłemu w 1988 roku konstruktorowi samochodów i kierowcy rajdowemu Enzo Ferrariemu. Zespół składa się z dwóch budynków: XIX-wiecznego warsztatu z częścią mieszkalną oraz z charakterystycznej, nowoczesnej hali ekspozycyjnej.
Stalową konstrukcję dachu oparto na żelbetowym fundamencie za pomocą żelbetowych przypór przekazujących naprężenia z dachu na fundament i ukrytych pod powierzchnią falującego terenu otaczającego muzeum. Fundament ma postać rusztu z żelbetowych belek, który oparto na 200 palach (60 cm średnicy, 6-9,6 m długości) – taką konstrukcję zastosowano ze względu na zmienny poziom wód gruntowych, które sezonowo dochodzą niemal do powierzchni terenu.

Konstrukcja dachu
Żółte, gładkie pokrycie dachu wykonano z arkuszy blachy aluminiowej o dwukrzywiznowym kształcie, mocowanych do konstrukcji za pomocą 5000 łączników, a między sobą poprzez opatentowane połączenie typu pióro-wpust. Charakterystycznym elementem zadaszenia są świetliki przypominające wloty powietrza w karoserii samochodu. Oprócz podstawowej funkcji zapewniają też naturalną wentylację pomieszczeń.

Konstrukcję dachu tworzy układ stalowych kratownic o trzystopniowej hierarchii. Kratownice pierwszego stopnia składają się z czterech łukowych pasów i są ustawione poprzecznie do głównej osi zadaszenia. Drugiego stopnia zbudowane są z dwóch pasów i są ustawione podłużnie, podobnie jak te trzeciego stopnia, które stężają całą konstrukcję. Przekroje poszczególnych elementów zmniejszono w stosunku do typowych dla tej wielkości rozpiętości, ponieważ konstrukcja dachu działa jak powłoka. Poszczególne elementy prefabrykowano i montowano na placu budowy za pomocą sworzni. Pasy głównych kratownic mają przekrój HEA, krzyżulce to przekroje rurowe, a elementy trzeciego stopnia to profile typu IPE. Odporność pożarowa konstrukcji wynosi 60 minut, a ciężar – 30 kg/m2.
tekst: Maciej Lewandowski, opracowanie: Anna Żmijewska, fot. STUDIO CENTO 29

Więcej w dziale Technika numeru 6/2012 miesięcznika Architektura-murator

Muzeum Enzo Ferrariego w Modenie, Włochy
Autorzy: Jan Kaplický – Future Systems; Andrea Morgante (architekt prowadzący)
Konstrukcja: Politecnica
Generalny wykonawca: Societa Consortile Enzo: CCC soc. coop., Ing. Ferrari s.p.a, ITE Group s.r.l, CSM.
Projekt wnętrz: Jan Kaplický – Future Systems, Andrea Morgante – Shiro Studio
Inwestor: Fondazione Casa Natale Enzo Ferrari
Powierzchnia terenu: 10 600 m²
Powierzchnia całkowita: 5200
Projekt: 2004
Realizacja: 2012
Koszt inwestycji: 14 200 000 EUR

Muzeum Enzo Ferrariego - widok z lotu ptaka
Muzeum położone jest w pobliżu zabytkowej części Modeny, tuż przy trakcji kolejowej. Obszar ten jest obecnie przekształcany w dzielnicę mieszkalno-biurową. Oprócz nowej charakterystycznej bryły w skład muzealnego kompleksu wchodzi odnowiony XIX-wieczny budynek wzniesiony przez ojca konstruktora. Fot. STUDIO CENTO 29
Muzeum Enzo Ferrariego - ekspozycja
Muzeum Enzo Ferrariego - ekspozycja. Fot. STUDIO CENTO 29
Alfa Romeo
Alfa Romeo Bimotore - wyścigowa konstrukcja z 1935 roku. Jeden z eksponatów kolekcji muzeum Enzo Ferrariego. fot STUDIO CENTO29