Narodowy Teatr Opery i Baletu

i

Autor: Archiwum Architektury

Narodowy Teatr Opery i Baletu

2010-12-02 1:00

Dostępność opery i baletu dla masowego odbiorcy potraktowano dosłownie, tworząc publiczny deptak – „dywan”, po którym można swobodnie chodzić – od zatopionego w morzu brzegu, aż po dach opery.

Nazwa obiektuNarodowy Teatr Opery i Baletu
Adres obiektuOslo, Norwegia
AutorzySnøhetta AS
Architektura krajobrazuSnøhetta AS
KonstrukcjaNadzór nad projektem ze strony rządu: Statsbygg Doradztwo konstrukcyjne: Reinertsen Engineering ANS Wykonawca konstrukcji: Veidekke Entreprenør AS Szklana fasada: Skandinaviska Glassystem AB Dostawca marmurowych paneli: Campolonghi Italia SRL Geologia inżynierska: NGI
InstalacjeDoradztwo akustyczne: Brekke Strand Akustikk, Arup Acoustic Powierzchnia całkowita: 38 500 m2 Projekt: 2000-2002 Realizacja: 2003-2008 Koszt inwestycji: 500 000 000 EUR
Generalny wykonawcaMinisterstwo d/s Kościoła i Kultury (Ministry of Church and Cultural Affairs)
InwestorMinisterstwo d/s Kościoła i Kultury (Ministry of Church and Cultural Affairs)
Powierzchnia całkowita38500.0 m²
Data realizacji (początek)2000
Data realizacji (koniec)2008
Koszt inwestycji500 000 000 EUR

Bjørvika to port we wschodniej części Oslo, umiejscowiony u nasady fiordu Oslofjord. W pobliżu znajduje się dworzec Oslo Sentralstasjon. Opera jest pierwszym zrealizowanym elementem planu transformacji tej części nabrzeża. W 2010 roku ruchliwa ulica, która biegnie wzdłuż budynku zostanie przeniesiona do tunelu pod fiordem. W związku ze specyfiką funkcji, budynek opery pozostanie oddzielony od innych powstających w tej okolicy. Marmurowe okładziny dachu utworzyły nową przestrzeń publiczną w krajobrazie miasta i fiordu. Opera jest realizacją koncepcji wybranej w 2000 roku, spośród 240 zgłoszonych do konkursu. Projekt oparto na trzech założeniach. Pierwsze z nich dotyczy usytuowania budynku na zetknięciu morza z lądem – symbolicznego i dosłownego miejsca pierwszego kontaktu Norwegii z resztą świata, co wyraża „falująca ściana” z drewna. Część teatru, w której „produkowana” jest sztuka (gdzie powstaje scenografia, sale prób itp.) nazwano "fabryką". Do obłożenia elementów „fabryki” użyto metalowych paneli. Dostępność opery i baletu dla masowego odbiorcy potraktowano dosłownie, tworząc publiczny deptak – „dywan”, po którym można swobodnie chodzić – od zatopionego w morzu brzegu, aż po dach opery. Tę część pokryto włoskim marmurem i granitem.


Autorzy: Snøhetta AS Architektura krajobrazu: Snøhetta AS Nadzór nad projektem ze strony rządu: Statsbygg Doradztwo konstrukcyjne: Reinertsen Engineering ANS Wykonawca konstrukcji: Veidekke Entreprenør AS Szklana fasada: Skandinaviska Glassystem AB Dostawca marmurowych paneli: Campolonghi Italia SRL Inwestor: Ministerstwo d/s Kościoła i Kultury (Ministry of Church and Cultural Affairs) Geologia inżynierska: NGI Doradztwo akustyczne: Brekke Strand Akustikk, Arup Acoustic Powierzchnia całkowita: 38 500 m2 Projekt: 2000-2002 Realizacja: 2003-2008 Koszt inwestycji: 500 000 000 EUR

Obejrzyj także: http://www.snohetta.com/ http://www.operaen.no/ http://www.statsbygg.no/

fotka z /zdjecia/20_Opera_from_west__credit_Statsbygg_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury