Architektura MuratorTechnikaWarsztatWspółczesna architektura Francji. Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej w Marsylii

Współczesna architektura Francji. Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej w Marsylii

Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej zaprojektowane przez Rudy'ego Ricciotti wyróżnia ażurowa elewacja z betonowych prefabrykatów. Nałożona na szklaną ścianę kurtynową samonośna konstrukcja wykonana została z ponad 380 elementów z fibrobetonu zbrojonego włóknami polipropylenowymi

Stary Port w Marsylii, Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej
Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej zlokalizowano na wychodzącym w morze sztucznym półwyspie, tuż obok głównego wejścia do Starego Portu Marsylii w Lwiej Zatoce na południu Francji. Zdjęcie Gabrielle Voinot, dzięki uprzejmości AHEC  

"Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej (MuCEM) w Marsylii powstało w ramach rewitalizacji wybrzeża i historycznego portu, a otwarto je w 2013 roku, kiedy miasto było Europejską Stolicą Kultury. Instytucja zajmuje w sumie trzy obiekty o łącznej powierzchni użytkowej 44 000 m2. W zaadaptowanym forcie św. Jana oraz nowym budynku wzniesionym na terenie dawnej fabryki tytoniu umieszczono funkcje uzupełniające, natomiast na wychodzącym w morze pirsie starego portu zlokalizowano gmach główny. (...)

Charakterystycznym elementem obiektu jest nałożona na szklaną ścianę kurtynową samonośna ażurowa konstrukcja po południowo-zachodniej stronie, czyli tam, gdzie nasłonecznienie jest największe. Wykonano ja zponad 380 prefabrykowanych elementów z fibrobetonu, dodatkowo zbrojonego włóknami. Do tej pory materiał ten był wykorzystywany głównie w przemyśle chemicznym do budowy zbiorników, przy wznoszeniu obiektów inżynierskich takich jak wiadukty i kładki czy drobnych elementów architektonicznych, na przykład schodów. Do przygotowania betonowej mieszanki zamiast kruszywa wykorzystuje się piasek kwarcowy. Dzięki całej technologii produkcji, a przede wszystkim rozproszonemu zbrojeniu materiał ma wytrzymałość na ściskanie 6-8 razy wyższą od tradycyjnego betonu, charakteryzuje się wysoką szczelnością i odpornością na korozję chemiczną, co jest szczególnie istotne w warunkach stałej ekspozycji na wodę i powietrze morskie."

Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej
Lokalizacja: Marsylia, Francja
Autorzy: Rudy Ricciotti
Współpraca: C+T architecture
Konstrukcja: Lamoureux & Ricciotti Ingenierie; Sica Sa; Garcia Ingenierie
Oświetlenie: L'Observatoire
Akustyka: Thermibel
Wykonawca: Dumez (Vinci Group)
Inwestor: Ministerstwo Kultury i Komunikacji; Oppic
Powierzchnia całkowita: 15 000 m2
Projekt: 2002
Realizacja: 2009-2013
Koszt inwestycji: 68 214 000 EUR

Tekst: Maciej Lewandowski, Opracowanie: Anna Żmijewska

Prezentacja Muzeum Cywilizacji Europejskiej i Śródziemnomorskiej (MuCEM) ukazała się w miesięczniku "Architektura-murator" nr 7/2014

CARBS – Concrete Kinetics: projekt artystyczny Matter Design Concrete Kinetics (CARBS) to seria wydarzeń on-line przygotowanych przez studio Matter Design z Bostonu we współpracy z galerią AEDES i firmą CEMEX. W ramach projektu będzie można zobaczyć specjalnie opracowaną choreografię z wykorzystaniem megalitycznych elementów z betonu, każdy o wadze od 400 do 1800 kg.
Stone Garden / Bejrut Charakterystycznym elementem budynku jest rzemieślniczo wykończona fasada, na której zamontowano donice z typową dla Bejrutu roślinnością śródziemnomorską - pisze Radosław Stach.
Si to jedna z czterech kolekcji paneli z betonu architektonicznego firmy Conmere, które nasycono naturalnymi składnikami: glinem, krzemem, żelazem oraz wapniem. Możliwość łączenia czterech pierwiastków, sześciu wybarwień i 14 elementów pozwala na tworzenie autorskich kompozycji. Krzemowa kolekcja Si łączy zarówno wzory nieregularne jak i symetryczne.
Hala Stulecia we Wrocławiu wśród najważniejszych betonowych konstrukcji Europy Hala Stulecia bierze udział w międzynarodowym projekcie badawczym InnovaConcrete, którego celem jest opracowanie nowoczesnych metod konserwacji historycznych konstrukcji betonowych i żelbetowych. Obiekt został wytypowany jako przykład jednego z największych osiągnięć przedwojennego modernizmu.
Kompozyty w służbie deskowaniowej – system PERI DUO Podczas II wojny światowej brytyjscy inżynierowie rozważali budowę innowacyjnego lotniskowca, który to miał być wykonany... z lodu. Ten szalony pomysł okazuje się całkiem racjonalny, gdy poznajemy jeden szczegół – dodając do wody trociny w proporcji 6:1, otrzymujemy pykret o wytrzymałości zbliżonej do żelbetu! I taki właśnie materiał o niejednorodnej strukturze, złożony z komponentów o różnych cechach, a sam mający inne właściwości, nazywamy kompozytem.
InnovaConcrete Workshop: jak chronić powojenny modernizm W dniach 26-28 września odbędzie się w Warszawie międzynarodowa konferencja poświęcona innowacyjnym metodom ochrony betonowych i żelbetowych konstrukcji architektonicznych XX wieku. Wydarzenie jest częścią projektu realizowanego we współpracy m.in. z TU Delft i DOCOMOMO.