City builder - gry, które uczą projektowania miast
Gry komputerowe poświęcone budowaniu miast pomagają w rozwijaniu wyobraźni i wiedzy na temat urbanistyki. Dzięki realistycznym modelom gracze mogą eksperymentować z różnymi aspektami miejskiej funkcjonalności i sprawdzać, w jaki sposób ich zagrania zmieniają funkcjonowanie tworzonego przez nich miejskiego organizmu. Tego typu gry są dostępne na rynku od 1989 r. i dorobiły się serii fantastycznych odsłon - takich jak np. klasyczna seria SimCity, która zdefiniowała gatunek city builder; seria Cities: Skylines, w której położono nacisk na detale i realizm; Cities in Motion, w której gracz skupia się na zarządzaniu transportem miejskim; czy niedawno wydana Manor Lords, poświęcona budowaniu średniowiecznej osady.
Cele tego typ gier zawsze były proste - stworzyć efektywny mechanizm, w którym rosnąca liczba mieszkańców może żyć bezpieczniej, wygodniej i zamożniej. Gracze uczą się tu podejmowania strategicznych decyzji, przewidywania konsekwencji swoich działań oraz balansowania różnych potrzeb społecznych i ekonomicznych. Oczywiście wizja idealnego miasta, a co za tym idzie optymalizacja algorytmów rządzących mechaniką - przez te blisko cztery dekady - podlegała zmianom. Miasto wysokościowców obrastających szerokie ulice wypełnione samochodami przestało być w międzyczasie obiektywnym stanem docelowym w miejskiej logice.
Car Park Capital - zbuduj najlepszy parking, jakiego jeszcze nie wiedział miejski świat
Imitacje miejskiej rzeczywistości potrafią jednak czasem podejść do niej w nieco sarkastyczny sposób. Jest on tym bardziej przerażający, gdy zorientujemy się, że żart przyjęty przez twórców gry, bywa traktowany bardzo poważnie przez część mieszkańców naszych miast. Na tym właśnie polega siła koncepcji dzieła jednoosobowego studia Hilkojj Interactive (założonego przez Fina Hilko Janssena).
Główna idea tej gry podporządkowana jest wykonaniu tajnej misji przemysłu motoryzacyjnego, czyli pomocy ludziom w poznaniu WOLNOŚCI UZALEŻNIENIA OD SAMOCHODÓW. Zostajesz zatrudniony do tego, by zwiększyć sprzedaż samochodów i zużycie ropy naftowej. Twoim narzędziem do osiągnięcia celu będzie budowanie największych parkingów wszech czasów. Będziesz przekształcać dzielnice w parkingi, wzmacniać poczucie niezbędności samochodów i za pomocą propagandy przekonywać ludzi, że to, czego potrzebują do szczęścia, to jeszcze więcej parkingów. Twoimi wrogami będą Ci, którzy przejrzą intencje naftowych interesów.
Graj i buduj asfaltową utopię
Twórca gry zapowiada, że do dyspozycji graczy odda świat, w którym w czasie rzeczywistym symulowane będzie zachowanie setek pojazdów i mieszkańców. Każda z postaci występujących w grze będzie miała innych zestaw zachowań, choć łączyć ich będzie jedna cecha - wszyscy będą łysi. Gracz będzie mógł podjeść bardzo kreatywnie do swojego zadania - projektowanie parkingów ma być bardzo rozbudowane, a dzięki możliwości tworzenia wielopiętrowych konstrukcji, elastycznej palecie kolorów i dużych możliwości dodatkowych modyfikacji - każdy może stać się tu indywidualistą i rozwijać swoje architektoniczne ambicje.
Wygramy wtedy, gdy przekonamy wszystkich wirtualnych mieszkańców do zakupu samochodów. Wtedy miasto przyjazne pieszym, skupione na swoich kosztach środowiskowych czy efektywności energetycznej stanie się przeżytkiem.
Gra nie ma jeszcze daty premiery. Obecnie jest na bardzo wczesnym etapie produkcji, więc zapewne wszystkim miłośnikom zamiany każdego terenu zielonego na parking, przyjdzie jeszcze chwilę poczekać na realizację tych marzeń w wirtualnej rzeczywistości.