" />
Architektura MuratorWydarzeniaFinaliści konkursu na projekt pomnika Ratującym-Ocaleni

Finaliści konkursu na projekt pomnika Ratującym-Ocaleni

4 lutego ogłoszono wyniki pierwszego etapu konkursu na koncepcję upamiętnienia Polaków ratujących Żydów podczas okupacji niemieckiej "Ratującym-Ocaleni". Do drugiego etapu wybrane zostały prace Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk, Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl, Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego, Pedry Pena Jurado i Daniela Zarhy (Studio PEZ) oraz Mateusza Tańskiego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w kwietniu 2015 roku.

Pomnik Ratującym Ocaleni

Na konkurs napłynęło 136 koncepcji upamiętnienia Polaków ratujących Żydów z 16 krajów. Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Milady Ślizińskiej, wyłoniło pięć finałowych koncepcji pomnika, który powstanie przy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN jeszcze w tym roku.

Do drugiego etapu konkursu wybrano prace Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk, Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl, Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego, Pedry Pena Jurado i Daniela Zarhy (Studio PEZ) oraz Mateusza Tańskiego. W ramach II etapu konkursu, finaliści przygotują, realne projekty koncepcyjne, spośród których jeden zostanie zrealizowany.

Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem ilości, jakości i różnorodności prac nadesłanych na nasz konkurs. Propozycji chybionych było naprawdę niewiele [...] Ostatecznie wybrano pięć prac bardzo różnych, lecz mających wspólną cechę: są skromne, nie nachalne, a zarazem angażujące widza. - powiedział Konstanty Gebert, członek Rady Fundacji Pamięć i Przyszłość.

Pomnik Ratującym Ocaleni
Projekt Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk

Praca Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk opiera się na geście otwarcia drzwi, który ma skłonić do refleksji nad przeżyciami Ratujących i szukających ocalenia. Patronami ideowymi są Jan Karski i Irena Sendlerowa, którzy uosabiają postawy Polaków ratujących Żydów. Elementami kompozycji są: drzwi, Ogród Nadziei, Droga Sprawiedliwych, aleja Ireny Sendelerowej, Ławeczka Karskiego, Tablica żegoty, Trasa Zagłady żydów, pomnik Bohaterów, Drzewo życia.

Pomnik Ratującym Ocaleni
Projekt Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl

Projekt Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl zakłada zasadzenie lasu-pomnika, który będzie symbolizował nieznaną liczbę uratowanych Żydów. Osikowa monokultura, składająca się z około 10 tysięcy drzew, miałaby powstać w wyniku działania wspólnotowego, z udziałem okolicznych mieszkańców.

Pomnik Ratującym Ocaleni
Projekt Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego

Głównym założeniem koncepcji Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego jest nowe ukształtowanie części terenu, łagodne podniesienie jego zewnętrznej powłoki przy jednoczesnym obniżeniu jego centralnej części, w której zostaną uformowane tarasy.

Pomnik Ratującym Ocaleni
Projekt Pedry Pena Jurado i Daniela Zarhy (Studio PEZ)

Pedro Pen Jurado i Daniela Zarhy ze Studia PEZ zaproponowali stworzenie pomnika w formie wykopaliska archeologicznego. Projektanci postanowili odnaleźć i wydobyć pozostałości domów, w których uciekinierzy znajdowali schronienie i które potwierdzałyby odwagę Polaków ryzykujących własne życie dla innych.

Pomnik Ratującym Ocaleni
Projekt Mateusza Tańskiego

Z kolei koncepcja Mateusza Tańskiego zakłada wzniesienie pomnika, który zwróci uwagę na relacje między Ratującymi i Ocalonymi i będzie symbolicznie otwierać się na Muzeum POLIN. Na lokalizację wybrano miejsce sąsiedujące z aleją drzew, w południowym narożniku parku, w oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych.

Wszystkie prace konkursowe można obejrzeć na wystawie w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie do 1 marca 2015 r. Ogłoszenie zwycięzcy konkursu "Ratującym-Ocaleni" następi w kwietniu. Prace nad wzniesieniem ponika zostaną zakończone do października 2015. Wartość inwestycji to 800 000 USD.

Organizatorem konkursu jest Fundacja Pamięć i Przyszłość powołana do życia w roku 2013 przez polsko-żydowskiego filantropa i biznesmana z USA Zygmunta Rolata Fundacja Pamięć i Przyszłość.

Frank Stella i synagogi dawnej Polski Co wspólnego mają prace słynnego amerykańskiego artysty, drewniane synagogi dawnej Polski i zajęcia prowadzone przed wojną na Politechnice Warszawskiej? Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN otwiera wystawę, która łączy odległe z pozoru wątki, kultury i pokolenia.
Wystawa stała w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin Rzadko w Polsce się zdarza, by autorowi powierzano również wykonanie projektu. Wystawa główna w warszawskim Muzeum Żydów pokazuje, jakie są tego zalety: wszystkie detale są dopracowane, co ma ogromne znaczenie w instytucji, w której narracja opiera się głównie na multimediach i rekonstrukcjach, a nie na zabytkowych eksponatach – pisze Maja Mozga-Górecka.
Patyna w architekturze - wykład Rainera Mahlamäkiego [FILM] 20 listopada w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbyło się spotkanie wokół kolekcji "Architektury-murator" pt. "Myślenie modelem". Rainer Mahlamäki, główny projektant Muzeum Historii Żydów Polskich, opowiedział m.in. o roli makiety w projekcie muzeum. Architekt przyjechał na zaproszenie sponsora kolekcji - Polskiego Centrum Promocji Miedzi. Prezentujemy filmową dokumentację wykładu.
Ekspozycja stała Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie otwarta! Aż 7 tysięcy metrów kwadratowych ścian zapełnionych specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi. Ponad 4 tysiące metrów kwadratowych powierzchni dostępnej dla zwiedzających. 1,5 tysiąca sztuk elementów oświetlenia typu LED oraz 250 komponentów sprzętu multimedialnego. Tak w liczbach prezentuje się wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Największa zrealizowana dotąd w Polsce narracyjna ekspozycja historyczna została otwarta 28 października. Projekt przygotowało studio architektoniczne Nizio Design International.
Miedź we współczesnej architekturze – Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie Architektura znaczącego obiektu użyteczności publicznej powinna przetrwać kilka pokoleń. Nie zawsze tak się dzieje, zbyt często taki obiekt szybko „więdnie”, podobnie jak kwiat zerwany na łące. Dzięki swojej długowieczności miedź jest niezawodnym materiałem. Rainer Mahlamäki o roli miedzi w architekturze Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
Ciasteczko w pudełku. O Muzeum Historii Żydów Polskich Grzegorz Stiasny Pomysł fińskich architektów opierał się na syntezie racjonalnej, prostokreślnej, szklanej bryły i przecinającego ją konwulsyjnie, rozfalowanego wnętrza. To wnętrze – pasaż między placem przed pomnikiem (miejscem oficjalnych uroczystości) a nieformalnym skwerem o osiedlowym charakterze – łączy wyraz symboliczny ze swą atrakcyjnością przestrzenną i ma szansę pozostawać w pamięci jako architektoniczny klejnot.