Czy warto zajmować się projektowaniem liter? Bezpłatna publikacja

i

Autor: Archiwum Architektury Kaszta zecerska pełna czcionek; fot. Willi Heidelbach / CC BY 2.5

Czy warto zajmować się projektowaniem liter? Bezpłatna publikacja

2022-10-12 16:28

Otwiera oczy, obala mity, prezentuje świat niezależnych projektantów krojów pisma w Polsce. Cyfrową wersję publikacji „Independent Type” można pobrać bezpłatnie.

Jak krój zastosowanego pisma wpływa na treść komunikatu? Czy warto zajmować się projektowaniem liter? Odpowiedzi znajdziecie w książce „Independent Type. Niezależne projektowanie krojów pisma”. Publikacja zainteresuje zarówno osoby, które zajmują się tworzeniem komunikatów w urzędach, firmach, instytucjach czy organizacjach pozarządowych, jak i tych, którzy myślą o projektowaniu krojów pisma lub już teraz się tym zajmują.

Książka jest rezultatem badań. Wyjaśnia podstawowe terminy typograficzne. Prezentuje i przybliża świat, w którym poruszają się projektanci liter. Gdy piszemy, skupiamy uwagę na doprowadzeniu do perfekcji tekstu wiadomości. Jednak jak często myślimy o graficznym przekazie naszych wypowiedzi? A właśnie w ten sposób można wyrazić emocje, uwypuklić przesłanie i wiernie oddać atmosferę wypowiedzi. Forma zapisu może podkreślać znaczenie tekstu lub może je zdeformować. Kroje pisma nadają wypowiedziom ton – zauważa Katarzyna Szykowna, autorka książki, a zarazem projektantka krojów pisma wyróżniana w kraju i poza granicami Polski.

Czytaj też: Wayfinding według Studia Blisko: rozmowa z architektką Anną Nowokuńską |Czy krój szeryfowy nadaje treści powagi? Czy może raczej utrudnia czytanie osobom mniej z nim zaznajomionym? A może przez swój kształt zmusza do skupienia nad rozszyfrowaniem treści? Czy taki sam krój liter stosować w publikacjach papierowych i na ekranach elektronicznych? Jeśli chcemy, aby odbiorca dokładnie zrozumiał nasz przekaz, musimy sobie odpowiedzieć na te pytania. I tu pojawia się Katarzyna Szykowna i jej książka „Independent Type”. Nieprzypadkowo tytuł publikacji możemy tłumaczyć jako niezależne kroje pisma lub niezależne projektowanie krojów pisma. Omawiane są tam wady i zalety różnych modeli dystrybucji krojów pisma. Pojawiają się porady i podpowiedzi od uznanych projektantów. Nie brakuje aspektów prawnych, finansowych czy też prognoz dotyczących kierunków rozwoju branży. Pamiętajmy, że dany krój pisma jest zazwyczaj zaprojektowany z myślą o konkretnej grupie odbiorców i konkretnej metodzie reprodukcji. Różnorodność celów komunikacji, różnorodność odbiorców danego przekazu oraz różnorodność form, od druku, przez wyświetlanie na ekranie, po wycinanie, grawerowanie czy tłoczenie, sprawiają, że nie ma takiego fontu, który sprawdzi się idealnie przy każdej okazji – podsumowuje autorka. Tekst powinien służyć komunikacji, porozumieniu z odbiorcą. Warto zrezygnować z wizualnej ekspresji osoby projektującej lub składającej treść. W projektach inkluzywnych ważne jest trzymanie na wodzy chęci szaleństwa projektowego – dodaje.

Czy warto zajmować się projektowaniem liter? Bezpłatna publikacja

i

Autor: Archiwum Architektury Anatomia kroju pisma i proporcje liter. 1 – linia bazowa pisma, 2 – górna linia pisma (wys. wersalików), 3 – środkowa linia pisma (wys. minuskuł), 4 – linia wydłużeń górnych, 5 – linia wydłużeń dolnych, 6 – linia akcentów, 7 – linia średnia Font: Clavo, projektant: Michał Jarociński, wytwórnia: Capitalics Warsaw Type Foundry Independent

Krótko o podstawowych krojach pisma

Fonty szeryfowe – początkowo przeznaczone do składania długich tekstów z użyciem niewielkiego stopnia pisma (więcej tekstu na jednej stronie to oszczędność farby i papieru). Czytelność fontów szeryfowych wynika z klasycznych proporcji i charakterystycznych zakończeń liter w postaci tzw. szeryfów, nazywanych także haczykami bądź zaciosami. Ułożone w postać poziomych kresek przypominają o tzw. dukcie pisma odręcznego (czyli kierunku i metodzie pisania liter od lewej do prawej). Ten rodzaj liter, o ile nie będą miały one zbyt przesadzonej formy, np. krój Times New Roman, Georgia czy Garamond, preferują osoby biegłe w czytaniu.

Czytaj też: Współczesna typografia miejska – nowe szyldy na warszawskiej Pradze |Fonty bezszeryfowe – stworzone nie na potrzeby druku, ale wyświetlania na ekranach o niskiej rozdzielczości, np. krój Verdana Matthew Cartera. Litery są tu zbudowane na minimalnym kontraście grubości linii. Niewprawne oko może uznać, że litery są zbudowane z linii jednolitej grubości, w porównaniu do fontów szeryfowych, gdzie kontrast jest wyraźnie większy. Poprzez brak zaciosów i bogatego detalu świetnie nadają się dla osób niedowidzących, bo oko może skupiać się tylko na minimalistycznej formie budującej literę.

Tekst dostępny dla wszystkich?

Kolumna tekstu powinna zawierać ok. 7-12 słów (lub 60-70 znaków w linii). Długich tekstów nie wyrównujemy do środka. Stosujemy skład chorągiewkowy (do lewej), ponieważ oko przeskakując do nowej linijki tekstu, przy wyrównaniu do środka, łatwiej może się zgubić.Stosujemy interlinię, dodając stosunkowo dobrą optycznie ilość światła między linijkami tekstu, bo zbytnie ich przyklejenie do siebie zaburza czytanie. Wartość ok.140% line-height w webdesignie to dobra interlinia dla tekstu podstawowego (body). Dekoracyjny wymiar odmiany kursywnej Italic służy do wyróżnienia wybranych fragmentów tekstu ciągłego (np. pojedynczych słów, tytułów, cytowanych wypowiedzi), dlatego używanie kursywy do składania nią długich paragrafów i kolumn tekstu jest błędem. Ważny jest kontrast kolorystyczny. Umieszczając treści na kolorowym tle upewnijmy się, że kontrast nie jest zbyt mały. Nie należy przesadzać również z dekoracyjnością składu tekstu. „Independent Type. Niezależne projektowanie krojów pisma w Polsce”Projekt graficzny: Katarzyna Szykowna Redakcja i korekta: dr Mira Krzyścin Konsultacja graficzna: dr Marcin Markowski Wsparcie: Maciej Połczyński Wydawca: Hello Type Studio W książce użyto fontu Szykovnia Sans; projekt: Katarzyna Szykowna, krój pisma w trakcie prac. Publikację „Independent Type. Niezależne projektowanie krojów pisma” można pobrać na stronie: book.hellotype.pl.

CHCĘ SIĘ ZAPISAĆ