Współczesna typografia miejska – nowe szyldy na warszawskiej Pradze

i

Autor: Archiwum Architektury Renowacja mebli, ul. Stalowa 4, proj. Mateusz Żywicki

Współczesna typografia miejska – nowe szyldy na warszawskiej Pradze

2018-02-14 14:39

Na praskich ulicach pojawiło się kilkanaście szyldów autorstwa młodych polskich grafików. To inicjatywa stowarzyszenia Traffic Design z Gdyni, ale władze Warszawy zapowiadają kontynuację projektu.

Dotychczas stowarzyszenie Traffic Design działało głównie na terenie Gdyni. W ramach trzech edycji projektu re:design udało się mu odmienić szyldy i identyfikację wizualną wielu istotnych dla tożsamości miasta budynków, m.in. kultowej lodziarni Kwaśniak, modernistycznego gmachu YMCA i kilku zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum. Do udziału w akcji zaproszono młodych utalentowanych grafików, w tym Jakuba Hakobo Stępnia, a także zespoły z Negation, Typy i Syfon Studio. Właściciele lokali okazali się otwarci nawet na daleko idące transformacje. W projektowaniu dla rzemieślników szczególnie ważne jest zaznaczenie tradycji oraz zakomunikowanie jej w taki sposób, aby była czytelna współcześnie w międzypokoleniowym dyskursie. Przez lata ten dyskurs został wypaczony przez trendy, zmiany ustrojowe i braki w edukacji estetycznej społeczeństwa – wspomina Patryk Hardziej, założyciel Negation Studio.

W ubiegłym roku, dzięki wsparciu Biura Architektury i Planowania Przestrzennego urzędu m.st. Warszawy, podobne przedsięwzięcie udało się przeprowadzić w stolicy. Projekt objął lokale i punkty usługowe znajdujące się w okolicach ulicy Ząbkowskiej, Stalowej, Wileńskiej oraz 11 Listopada na Pradze Północ. Wzięli w nim udział tacy graficy jak Filip Tofil (Syfon Studio), Paweł Ryżko, Zuzanna Rogatty, Marian Misiak (Threedotstype) czy Michał Jarociński (Capitalics Warsaw Type Foundry), mentor i opiekun merytoryczny projektu „Warszawskie Kroje”. Graficy czerpali inspiracje z historii liternictwa. Tak powstał szyld zegarmistrza złożony odrestaurowanym krojem Bona Nova, na podstawie czcionki Bony Andrzeja Heidricha, autora grafiki polskich banknotów. Z kolei szyld fryzjera nawiązuje do estetyki dzikiego zachodu, niegdyś popularnej wśród warszawskich szyldziarzy. Autorzy identyfikacji Futer zdecydowali się z kolei na odważny z punktu widzenia projektowego krok i powtórzyli trzykrotny napis z pierwowzoru „futra futra futra”. Skojarzyło im się to z bojowym japońskim hasłem „tora! tora! tora!”, rozpoczynającym atak na Pearl Harbor – tłumaczy Monika Domańska ze stowarzyszenie Traffic Design. W ten sposób powstało na razie 12 nowych szyldów, ale na tym nie koniec. Zmiana szyldów pokazuje, jak może wyglądać dobra reklama, która zdobi, a nie szpeci. Projekt zyskał wielkie uznanie przedsiębiorców i mieszkańców, więc już dziś planujemy jego kontynuację – zapowiada architekt miasta Marlena Happach. Przedsięwzięcie zorganizowano w ramach warszawskiego programu rewitalizacji. Poniżej publikujemy spis wszystkich lokali, które zyskały nową oprawę wraz z nazwiskami autorów poszczególnych szyldów.

Atelier, ul Stalowa 15, proj. Filip Tofil (Syfon Studio)

Futra, ul. Stalowa 15, proj. Tomasz Kędzierski (to/studio)

Metale kolorowe, ul. Wileńska 23, proj. Zuza Rogatty

Ślusarz, ul. Wileńska 21, proj. Paweł Ryżko

Odzież dla dzieci, ul. Wileńska 21, proj. Anita Wasik

Renowacja mebli, ul. Stalowa 4, proj. Mateusz Żywicki

Fryzjer, ul. Ząbkowska 11, proj. Michał Jarociński (Capitalics – Warsaw Type Foundry)

Zegarmistrz, ul. Ząbkowska 11, Mateusz Machalski

Tapicerstwo, ul. 11 listopada 12, proj. Jacek Wielebski

Serwis RTV, ul. Wileńska 12, proj. Marian Misiak (Threedotstype)

Piwny Kraft, ul. Stalowa 15, proj. Filip Tofil (Syfon Studio)

Optyk, ul. Ząbkowska 11, proj. Michał Jarociński