Projekt „Ekologiczne asfalty” powstał w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza w polskich miastach. W trosce o zdrowie ich mieszkańców, konsorcjum badawcze rozpoczęło prace nad innowacyjną nawierzchnią asfaltową modyfikowaną fotokatalizatorem, której stosowanie ma docelowo zredukować zawartość szkodliwych substancji (NOX, LZO) w rejonie pasa drogowego.Czytaj też: Antysmogowe chodniki w Warszawie! |Fotokatalityczne systemy oczyszczania powietrza stanowią obecnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się technologii, ale nie są pozbawione wad i niedoskonałości. Nasza technologia bazuje natomiast na innowacyjnych fotokatalizatorach hybrydowych, które zapewniają wyższą redukcję stężenia NOx w asfalcie pod wpływem promieniowania słonecznego, a dodatkowo umożliwiają degradację rakotwórczych związków organicznych do prostych i nieszkodliwych związków nieorganicznych – mówi prof. PG Anna Zielińska-Jurek z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej na Wydziale Chemicznym, która koordynuje projekt z ramienia uczelni. Obecnie na rynku nie jest dostępna nawierzchnia drogowa posiadająca taką funkcjonalność – dodaje prof. Piotr Jaskuła z Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska. Wartość projektu to ponad 5 mln zł, z czego ok. 65% będzie pochodzić z funduszy europejskich. W związku z tym, że nawierzchnie ulic w miastach są w ponad 90% asfaltowe, takie rozwiązanie może w przyszłości poprawić jakość życia ich mieszkańców – podsumowuje Cezary Godziuk, prezes zarządu LOTOS Asfalt.
Ekoasfalt made in Poland
Politechnika Gdańska i spółka LOTOS Asfalt podpisały umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na dofinansowanie projektu „Ekologiczne asfalty”. Jego celem jest stworzenie innowacyjnej nawierzchni, która przyczyni się do redukcji zanieczyszczeń powietrza w polskich miastach.