Architektura MuratorWydarzeniaFestiwale designu: między społeczną odpowiedzialnością a biznesem

Festiwale designu: między społeczną odpowiedzialnością a biznesem

Celem festiwali designu jest nie tylko prezentacja światowych trendów, ale też podnoszenie świadomości estetycznej społeczeństwa i promowanie młodych, kreatywnych twórców. Taka rolę pełni również nasz rodzimy Łódź Design Festival, spełniając oczekiwania zarówno branży projektowej, jak i środowiska biznesu oraz odwiedzających.

Festiwale designu: między społeczną odpowiedzialnością a biznesem
Łódź Design 2018; fot. Aleksandra Pawłowska

London Design Festival, Helsinki Design Week czy festiwal designu w Barcelonie to wydarzenia, których nie trzeba nikomu przedstawiać. Coroczne edycje odwiedzane przez setki tysięcy uczestników, prezentują światowe trendy, podnoszą świadomość estetyczną społeczeństwa i promują młodych, kreatywnych twórców. Każdego roku, wśród najważniejszych europejskich wydarzeń, wymieniany jest Łódź Design Festival. Najstarsza tego typu impreza w Polsce, organizowana od 12 lat, zgromadziła do tej pory blisko 450 tysięcy odwiedzających z całego świata. Każda kolejna edycja pozwoliła organizatorom dobierać program tak, by spełniał oczekiwania branży projektowej, środowiska biznesu oraz odwiedzających. Dlatego obok wystaw kuratorskich czy spacerów tematycznych, z sukcesem realizowane są projekty, które otworzyły drogę do rozwoju polskim markom.

Łódź Design Festival jest kluczowym wydarzeniem, które co roku prezentuje najważniejsze kierunki w światowym wzornictwie, inspiruje do spojrzenia na aktualne problemy, z którymi design powinien się zmierzyć. Od wielu lat, jednym z głównych celów festiwalu jest stworzenie platformy dla biznesu, dlatego podczas wydarzenia oprócz wystaw, warsztatów i prelekcji, odwiedzający mają możliwość poznania handlowej oferty wystawców, czy wziąć udział w projektach ukierunkowanych na rozwój biznesowy polskiej branży wzorniczej.

- Obecny kształt festiwalu wynika z ponad 10-letniej pracy przy organizacji poprzednich edycji, wyciągania wniosków, a także ciągłych obserwacji środowiska projektowego. To także wynik naszych badań, opublikowanych w formie raportu „Zaprojektowane w Polsce” czy „Polskie marki za granicą. Raport 2018”. Nigdy nie podążamy drogą na skróty, nie zamykamy się w schematach. Sprawdzamy i analizujemy, jakie potrzeby ma polska branża projektowa. Każdego roku na nowo podchodzimy do tematu kształtu festiwalu, jego hasła przewodniego, ale przede wszystkim do jego poszczególnych elementów. Wypracowaliśmy międzynarodowy znak jakości must have, prestiżowy konkurs make me! To integralna część programu Łódź Design Festival. Obok stałych elementów, dbamy o to, by dostarczyć odbiorcy to, czego potrzebuje. Festiwal to specyficzne wydarzenie, na którym, poza prezentacją sprawdzonych rozwiązań i uznanych marek, jest miejsce na eksperyment, podejmowanie ryzyka, dyskusję i twórcze szaleństwo – mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.

Pomiędzy sztuką a biznesem

Polskie i światowe festiwale designu to wydarzenia, które od początku swojego istnienia mają złożoną formułę i jasno określone idee. To nie tylko wspomniane już wystawy, a przede wszystkim rozmowy o najnowszych trendach w architekturze czy projektowaniu wnętrz. To także szereg inicjatyw realizowanych przy festiwalach wspierających biznes. Jednym z nich jest międzynarodowy projekt BiznesUp! design made in Poland, organizowany przez Łódź Design Festival.

- BiznesUp! design made in Poland jest odpowiedzią na wyniki naszego najnowszego raportu. Uczestnicy badania wskazali, że branża projektowa potrzebuje specjalistycznych wydarzeń, które dostarczą praktycznej wiedzy na temat funkcjonowania firmy, szczególnie na rynkach zagranicznych. Okazuje się, że 2/3 polskich marek działa nie tylko w Polsce, ale również na arenie międzynarodowej, paradoksalnie, to właśnie oni wykazywali jednocześnie, że największą barierą w osiągnięciu celów biznesowych jest niedostateczna wiedza na temat procedur wprowadzania polskich produktów na zagraniczne rynki. Uczestnicy poszukiwali także miejsca, gdzie mogą nawiązać współpracę z producentem czy dystrybutorem – mówi Aleksandra Kietla, dyrektor działu promocji Łódź Design Festival.

Międzynarodowe wydarzenie, w którym udział wzięło 40 marek, wypełniło lukę w programach tegorocznych imprez o charakterze targowym czy festiwalowym, a także stanowiło realne wsparcie dla przedstawicieli polskiej branży wzorniczej.

- Na podsumowania tego projektu jest jeszcze za wcześnie, ale już teraz możemy powiedzieć, że mamy liczne sygnały od uczestników, którzy dzięki wydarzeniu nawiązali współpracę z kontrahentami i podpisali umowę na produkcję swoich projektów. To najlepszy dowód na użyteczność tego typu wydarzeń i potrzebę ich organizacji – dodaje Michał Piernikowski.

Czy 13. okaże się szczęśliwa?

Trwają prace nad przyszłoroczną 13. edycją Łódź Design Festival, która potrwa od 17 do 26 maja, a jej hasłem przewodnim będzie „Dobre Życie”. Oficjalnie można przesyłać zgłoszenia do make me!, kolejnej edycji konkursu, w którym do tej pory wzięło udział ponad 2000 osób z całego świata. Jak co roku, nagrodę główną PARADYŻ AWARD, 50 000 PLN, wręczy Mecenas Festiwalu – Ceramika Paradyż. Trwa również nabór do plebiscytu must have oraz do programu otwartego festiwalu – adresowanego nie tylko do instytucji i kuratorów, ale też do artystów, projektantów oraz firm.

- W przyszłym roku postawimy sobie pytanie, jak rozumiemy „dobre życie” w odniesieniu do zagadnień z zakresu innowacji, sztucznej inteligencji i technologii IT, sportu i gospodarki cyrkularnej, a także ekologii. Zastanowimy się m.in. nad tym, w jaki sposób rozwój technologii wpływa na proces projektowania, jakie możliwości daje, a przed jakimi wyzwaniami stawia branżę projektową. Wszystkie informacje na temat przyszłorocznej edycji można znaleźć na stronie internetowej festiwalu – mówi Aleksandra Kietla.

Projekt „Zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej województwa łódzkiego poprzez organizację i promocję Łódź Design Festival 2018 i Łódź Design Forum” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 -2020.

„Architektura od wnętrza” nr 2/2019. Pobierz bezpłatne e-wydanie! W najnowszym numerze naszego specjalnego dodatku „Architektura od wnętrza” przypominamy m.in. twórczość architekta Ricardo Bofilla, jednego z głównych przedstawicieli postmodernizmu, podsumowujemy Łódź Design Festival 2019 i targi IFA w Berlinie oraz prezentujemy pięć współczesnych willi z niezwykłymi basenami.
Niepowtarzalni – najlepsi polscy artyści i rzemieślnicy według „Dobrego Wnętrza” Magazyn „Dobre Wnętrze” zaprasza na wystawę Niepowtarzalni, prezentującą sylwetki i prace szesnastu polskich artystów i rzemieślników. Ekspozycję będziecie można oglądać od 17 maja w ramach Łódź Design Festival 2019.
Projektowanie z empatią – uzdrawiająca moc architektury Spośród wielu wystaw i wydarzeń prezentowanych na Łódź Design Festival 2019 na szczególną uwagę zasługuje ekspozycja Projektowanie z empatią, o wpływie architektury na samopoczucie pacjentów i jej odpowiedzialności za proces rekonwalescencji.
Refleksje technologiczne – podsumowanie Łódź Design Festival 2018 Temat ubiegłorocznej edycji Łódź Design Festival, Refleksje, miał prowokować do zastanowienia się nad tym, jak zaawansowane rozwiązania mogą wpłynąć na naszą tożsamość i jakie mają oddziaływanie na współczesny dizajn.
Łódź Design Festival 2018 - Refleksje Łódź Design Festival w nowym terminie - od 19 do 27 maja 2018. Hasło przewodnie nowej edycji to Refleksje - wydarzenie zwróci się do korzeni festiwalu, skupiając się na edukacji, krytycznej dyskusji i poszukiwaniu inspiracji.
Kolejna odsłona konkursu make me! Tylko do 2 marca można zgłaszać projekty do tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu dla najbardziej obiecujących projektantów młodego pokolenia. Nagroda główna wynosi w tym roku 50 tys. zł.