Architektura MuratorWydarzeniaGaleria Architektury Polskiej: nowa wystawa stała w Muzeum Narodowym w Krakowie

Galeria Architektury Polskiej: nowa wystawa stała w Muzeum Narodowym w Krakowie

W Kamienicy Szołayskich można już oglądać nową wystawę poświęconą współczesnej polskiej architekturze. Kuratorom udało się zebrać w jednym miejscu rysunki i makiety najważniejszych realizacji ostatnich 120 lat. Na ekspozycji zobaczymy też modele z kolekcji „Architektury-murator” przekazanej w 2014 roku do zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Galeria Architektury Polskiej: nowa wystawa stała w Muzeum Narodowym w Krakowie
Hotel Cracovia, makieta, fot. Łukasz Wojciechowski, Pracownia Fotograficzna MNK

Otwarcie Galerii Architektury Polskiej XX i XXI wieku pod nazwą Przekroje odbyło się 17 grudnia. Nową ekspozycję będzie można oglądać razem z Galerią Designu w Kamienicy Szołayskich przy placu Szczepańskim w Krakowie. Jak mówił obecny na uroczystości Andrzej Szczerski, dyrektor krakowskiego Muzeum Narodowego, obie wystawy są zapowiedzią przyszłego muzeum designu i architektury, które powstanie w budynku dawnego hotelu Cracovia. Dziedziny te nie miały dotąd stałej prezentacji w naszym muzeum ani nie mają adekwatnej dla swojego znaczenia reprezentacji w muzealnej kolekcji. Otwarcie stałych wystaw w Kamienicy Szołayskich to początek zmian w tym zakresie, a także zapowiedź najważniejszego projektu inwestycyjnego, jaki Muzeum Narodowe w Krakowie realizować będzie w najbliższej przyszłości, czyli adaptacji dawnego hotelu Cracovia na cele nowego oddziału poświęconego architekturze i designowi – zapowiedział Szczerski.

Czytaj też: Muzeum Architektury i Designu w Krakowie: będzie konkurs SARP |

Galeria Architektury Polskiej: nowa wystawa stała w Muzeum Narodowym w Krakowie
Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku, fragment ekspozycji; fot. Tomasz Markowski

Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku

Przekrojowość prezentacji, do której nawiązuje tytuł wystawy, odnosi się zarówno do przemian historycznych, jak i różnorodności pokazywanych obiektów i podejmowanych zagadnień. Architektura ukazana jest w kontekście odpowiedzialności społecznej, problemów mieszkalnictwa i urbanistyki. Kuratorzy podzielili ekspozycję na sześć sekcji: Kompozycja, Natura, Technologia, Manifest, Czas i przestrzeń oraz Koszty.

Pojęcie Kompozycji, zarówno na wystawie, jak i w działalności architektonicznej, wyraża się przede wszystkim poprzez plan i odwołuje do postrzegania architektury jako organizacji zespołu elementów korespondujących ze sobą, z otoczeniem, a także z użytkownikiem obiektu – czytamy w informacji prasowej. W sekcji Natura zwiedzający będą mogli prześledzić, jak na przestrzeni lat zmieniała się świadomość projektowania w relacji ze środowiskiem naturalnym, w części Technologia przyjrzeć się poszukiwaniom nowych rozwiązań formalnych i technicznych, a w części Manifest, zgłębić idee, jakie przyświecały twórcom architektury w XX i XXI wieku. Sekcja Czas i przestrzeń skupia się na relacjach między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, a Koszty odnosi do wpływu, jaki architektura wywiera na nasze życie.

W Galerii Architektury Polskiej XX i XXI wieku prezentowane są makiety, fotografie oraz multimedia ukazujące najważniejsze realizacje ostatnich 120 lat. Obok osiedla przy pl. Grunwaldzkim we Wrocławiu (proj. Jadwiga Grabowska-Hawrylak z zespołem) czy kościoła Ducha Świętego w Tychach (proj. Stanisław Niemczyk z zespołem) pokazano wrocławski Solpol (proj. Wojciech Jarząbek z zespołem), ale też Centrum Dialogu w Szczecinie (proj. KWK Promes), budynek Sprzeczna w Warszawie (proj. BBGK Architekci) czy halę KS Cracovia 1906 z Centrum Sportu Niepełnosprawnych w Krakowie (proj. Biuro Projektów Lewicki Łatak). Projekt aranżacji wystawy opracowała Agnieszka Szultk, a wyboru obiektów dokonał zespół kuratorski w składzie Weronika Grzesiak, Małgorzata Jędrzejczyk i Kacper Kępiński.

Eksponaty i archiwalia pochodzą przede wszystkim z kolekcji Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki oraz Muzeum Narodowego w Krakowie, ale wzbogacone zostały o wypożyczenia z Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i współcześnie działających pracowni architektonicznych (m.in. BBGK Architekci, KWK Promes, Biuro Projektów Lewicki Łatak).

Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku
Zespół kuratorski:
Weronika Grzesiak, Małgorzata Jędrzejczyk, Kacper Kępiński
Projekt aranżacji: Agnieszka Szultk (Szultk Architecture)
Koordynator projektu: Katarzyna Pawłowska

Autor: Piotr Prus
Archikolaże: wystawa z okazji 40-lecia pracy Ewy P. Porębskiej w mediach architektonicznych 1982 to w Polsce stan wojenny,  2022 – okres światowej pandemii i wojna w Ukrainie. A w międzyczasie  transformacja ustrojowa, wejście do Unii Europejskiej, wielkie przemiany – w Polsce i na świecie. Archikolaże to osobiste refleksje o przełomach w architekturze, o ludziach architektury, o architektonicznych ideach i przewartościowaniach.
Misja: sąsiedztwo Czym charakteryzują się miejsca dobre do życia? Jak tworzyć przestrzenie sprzyjające integracji? Czy architekt może je tak zaprogramować, by były atrakcyjne dla mieszkańców w różnym wieku i o różnych potrzebach? Tegoroczne triennale architektury w Oslo odbywało się pod hasłem Mission Neighbourhood, przybliżając projekty i realizacje służące budowaniu wspólnotowości.
Triennale Architektury w Lizbonie Kuratorzy tegorocznego Triennale Architektury w Lizbonie podejmowali m.in. tematy dotyczące tego, jak architekci i branża budowlana mogą minimalizować marnotrawstwo zasobów planety czy w jaki sposób przejść z liniowego modelu wzrostu do cyrkularnego.
Matsuura, Wojciechowski i Ivaniv o nowoczesnych przestrzeniach publicznych Grupa medialna DMNTR, wydawca popularnego w Ukrainie magazynu „Dom i Wnętrze”, zaprasza na konferencję „Urban. Modern public space”. W spotkaniu dział wezmą Hiroki Matsuura, Szymon Wojciechowski i Ostap Ivaniv.
Czego możemy się nauczyć od modernistów: wykład Daniela A. Barbera Na zaproszenie Instytutu Architektury z wykładem do Polski przyjeżdża profesor Daniel A. Barber, autor głośnej książki „Modern Architecture and Climate: Design Before Air Conditioning”. Podczas spotkania opowie między innymi, jakie rozwiązania odpowiadające za wilgotność, temperaturę i jakość powietrza we wnętrzu stosowali moderniści przed wynalezieniem systemów klimatyzacji.
Definiowanie Przestrzeni Architektonicznej 2022 Zbliża się kolejna edycja międzynarodowej konferencji naukowej z cyklu Definiowanie przestrzeni architektonicznej. W tym roku spotkanie odbędzie się pod hasłem Awangardy Architektury. Tradycyjnie publikujemy też tezy, które staną się punktem wyjścia do dyskusji.