Architektura MuratorWydarzeniaLumen – pawilon letni MoMA PS1

Lumen – pawilon letni MoMA PS1

Poznaliśmy laureata tegorocznej edycji Young Architects Program. Tym razem na dziedzińcu MoMA PS1 stanie instalacja wykonana z tekstyliów absorbujących i emitujących światło.

Lumen – pawilon letni MoMA PS1
Jenny Sabin Studio, Lumen, 2017. Young Architects Program 2017, MoMA PS1, Nowy Jork

Young Architects Program organizowany przez nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej i MoMA PS1 ma na celu wspieranie innowacyjnych projektów i młodych pracowni architektonicznych. Zadaniem uczestników programu jest opracowanie koncepcji tymczasowej instalacji zapewniającej cień, siedziska oraz dostęp do wody. Prezentowane idee mają odnosić się do kwestii ekologii, zrównoważonego rozwoju i recyklingu.

Wybór laureata przebiega dwuetapowo. Najpierw szerokie gremium uznanych badaczy, osób związanych zawodowo z architekturą oraz laureatów poprzednich edycji programu nominuje około 50 pracowni założonych przez absolwentów uczelni architektonicznych z ostatnich lat oraz architektów, którzy eksperymentują z nowymi technikami i stylami. Wybrani w ten sposób projektanci proszeni są o dostarczenie portfolio do oceny przez komisję, w której skład wchodzą m.in. dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej Glenn D. Lowry, dyrektor MoMA PS1 Klaus Biesenbach oraz kuratorzy architektury. Wybrany projekt realizowany jest na dziedzińcu MoMA PS1 i służy jako scena dla letnich koncertów.

W 18. edycji programu zwyciężył projekt „Lumen”, opracowany przez Jenny Sabin Studio. Pawilon składa się z szeregu owalnych form – kolumn przekrytych tkaniną wykonaną z pochodzących z recyklingu tekstyliów. Dzięki zdolności absorbowania światła, nagromadzona za dnia energia rozświetli konstrukcję nocą. Lumen będzie reagować również na obecność odwiedzających. Ich zbliżanie się do stalaktytowych form, wywoła wydzielanie chłodzącej, wodnej mgiełki. Powstanie multisensoryczna instalacja, której wygląd będzie zmieniać się wraz z porą dnia oraz w zależności od tego, co dzieje się w najbliższym otoczeniu.

Projekt Jenny Sabin Studio wyłoniono spośród pięciu finałowych koncepcji. Autorami pozostałych są Bureau Spectacular (Jimenez Lai and Joanna Grant), SCHAUM/SHIEH (Rosalyne Shieh and Troy Schaum), kolektyw Office of III (Sean Canty, Ryan Golenberg and Stephanie Lin) oraz Polka Ania Jaworska. Wszystkie finałowe projekty będzie można obejrzeć na wystawie, która odbędzie się latem w MoMA PS1.

COSMO - pawilon letni MoMA PS1 Na dziedzińcu MoMA PS1 stanął pawilon o niecodziennym wyglądzie. Konstrukcję zbudowano z części systemów irygacyjnych. Posłuży jako scena dla letnich koncertów, a jednocześnie oczyści ponad 11 tys. litrów wody. Autorem projektu jest Andres Jacque / Office for Political Innovation, zwycięzca tegorocznej edycji Young Architects Program.
COSMO - pawilon, który czyści wodę Andrés Jaque z Office for Political Innovation został zwycięzcą 16 edycji Young Architects Program. Zaprojektowany przez niego pawilon stworzy oprawę dla letnich koncertów na dziedzińcu MoMA PS1 a jednocześnie, w ciągu czterech dni, będzie w stanie oczyścić 11 tys. litrów wody.  
Pawilon letni Hy-Fi projektu The Living. Materiały biodegradowalne we współczesnej architekturze Tymczasowy pawilon na dziedzińcu MoMA PS1 zaprojektowała pracownia architektoniczna The Living. Strukturę wykonano z biodegradowalnych materiałów - cegieł „wyhodowanych" z grzybni i odpadów rolniczych. Realizacja powstała w Nowym Jorku, w ramach Young Architects Program 2014
Materiały organiczne i zrównoważony rozwój we współczesnej architekturze. Młodzi architekci projektują dla MoMA PS1 Young Architects Program to laboratorium współczesnej architektury organizowane cyklicznie przez Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Tegoroczna letnia instalacja przed budynkeim MoMA PS1 powstanie z materiałów organicznych. Za projekt pawilonu odpowiada pracownia architektoniczna The Living
MoMA kupuje gry wideo do zbiorów działu architektury współczesnej i dizajnu Museum of Modern Art (MoMA) na Manhatttanie dysponuje jedną z najbogatszych kolekcji współczesnej sztuki. W zbiorach dizajnu i architektury współczesnej miejsce znalazły gry takie jak Minecraft czy The Sims