M8 IN CHINA

Ekspozycja poświęcona wybranym biurom w Chinach, które koncentrują się na regionalnej typologii poszukując nowych dróg dla architektury "made in China".

21.02 (zamknięcie wystwy) Frankfurt nad Menem
Deutsches Architekturmuseum DAM

Wystawa pokazuje nowe trendy we współczesnej chińskiej architekturze. Ekspozycja poświęcona jest małym, elastycznym i niezależnym biurom w Chinach, które koncentrują się na regionalnej typologii i tradycyjnych technikach rzemieślniczych ze zwróceniem uwagi na specyfikę lokalnego kontekstu. W czasach globalizacji pracownie te charakteryzują się poszukiwaniem nowych dróg dla architektury "made in China".

Współczesny obraz Chin gwałtownie zmienił się w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci. Zwrot gospodarczy w 1980 roku spowodował wciąż rosnący booom budowlany. Obecnie chiński rynek jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się na świecie. Przeszło 10 tys. państwowych instytucji projektowych, każda z ponad 1.5 tys. pracowników, dominuje na scenie architektonicznej, a wśród nich najbardziej znane ECADI (East China Architectural Design & Research) czy SIADR (Shanghai Institute of Architectural Design and Research).

Przy złożonej sytuacji społeczno-gospodarczej, prywatne firmy architektoniczne w Chinach zaczęły otwierać się dopiero od 1994 roku. Obecnie, coraz więcej relizacji powstaje poza dużymi miastami dla indywidualnych klientów. Poszukujące indywidualnego stylu, ale też komercyjnie zorientowane, młode biura stały się wylęgarnią niezależnej sceny architektonicznej, której prace zdobywają uznanie również za granicą.

Założycielami pracowni są młodzi architekci, większość z nich studiowała w krajach zachodnich, głównie USA. Nadal utrzymują się z pracy w międzynarodowych biurach i z powodzeniem uczestniczą w konkursach architektonicznych. Architekci jak LIU Jiakun (Jiakun Architects) czy Tong Ming Wang Shu (Amateur Architecture Studio), którzy studiowali na początku 1980 roku, nie byli w stanie opuścić Chin. Obecnie jest prawie nieuniknione, by międzynarodowa praktyka nie stanowiła podstawy do utworzenia własnej pracowni z partnerami z innych krajów, która jest zarejestrowana zarówno w Chinach, jak i za granicą. Choć architekci wykształceni w Chinach najczęściej poszukują rozwiązań z wykorzystaniem dostępnych środków, opracowania koncepcyjne powstają wyraźnie pod wpływem międzynarodowego dyskursu.

To, co odróżnia pracę wszystkich ośmiu architektów, których prace wybrano na wystawę, od opracowań skoncentrowanych głównie na wznoszeniu budynków w gigantycznych metropoliach Chin, jest uwaga, jaką przywiązują do regionalnych rozwiązań, do wyjątkowości konkretnych uwarunkowań lokalnych, powrotu do tradycyjnych technik rzemieślniczych. Młodzi architekci pracujący niezależnie stanowią niewielki procent, a ich działalność - niczym w innowacyjnych laboratoriach współczesnej chińskiej architektury - w kontekście globalizacji jest poszukiwaniem nowych dróg dla architektury "made in China".

W wystawie udział biorą: Amateur Architecture Studio (WANG Shu, LU Wenyu), Atelier Z+ (ZHANG Bin, ZHOU Wei), DnA_Design and Architecture (XU Tiantian), Jiakun Architects (LIU Jiakun), MADA s.p.a.m. (MA Qingyun), Standardarchitecture (ZHANG Ke, ZHANG Hong, HOU Zhenghua, Claudia Taborda), Studio Pei-Zhu (ZHU Pei, WU Tong), TM Studio (TONG Ming).


Informacje: www.daz.de

Park krajobrazowy w Xingyi Międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą trzy młode biura architektoniczne z Warszawy, Lublina i Poznania, zwyciężyło w konkursie na projekt parku krajobrazowego w Xingyi w południowo-zachodniej części Chin.
Kaplica Dźwięku w Chinach W górskiej dolinie na północ od Pekinu powstaje sala koncertowa. Inspiracją do jej formy stały się właściwości przestrzeni rezonacyjnych muszli, drewnianych instrumentów, a nawet ludzkiego ucha. Za projekt odpowiada pracownia OPEN.
Polska architektura w Chinach Przygotowana przez „A-m” i MSZ podróżująca wystawa Polska. Architecture tym razem odwiedziła 30-milionowe Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association, w którym ze strony polskiej wzięli udział m.in. Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt oraz Marcin Szczelina – relacja Beaty Tylec-Skórki.
Centrum kulturalne w Szanghaju Wielofunkcyjny zespół Bund Finance Center zaprojektowany wspólnie przez pracownie Foster + Partners oraz Heatherwick Studio stanowi element rewitalizacji nabrzeża rzeki Huangpu w historycznej części Szanghaju. Głównym elementem założenia jest budynek centrum kulturalnego – siedziba Fundacji Fosun z charakterystyczną ruchomą elewacją. Składa się ona z trzech przesuwnych zasłon, zbudowanych łącznie z 675 metalowych rur o długości od 2 do 16 metrów, podwieszonych do automatycznie sterowanych prowadnic – pisze Maciej Lewandowski.
Biblioteka w Tiencinie Bibliotekę zlokalizowano na granicy miejskiego parku, w zespole pięciu budynków o funkcji kulturalnej zaprojektowanych przez takie pracownie jak Bernard Tschumi Architects i GMP. Geometria pięciokondygnacyjnego gmachu zmienia się od typowej, prostokreślnej bryły, do krzywoliniowej sali głównego atrium, której ściany są wielopiętrowymi regałami na książki, wyposażonymi w drabiny i chodniki umożliwiające użytkownikom dostęp na poszczególne poziomy. Górną obudowę atrium stanowią stropy zbudowane z belek stalowych podwieszonych do przestrzennych, stalowych kratownic – pisze Maciej Lewandowski.
Zespół biurowo-mieszkaniowy Chaoyang Park Plaza w Pekinie W skład zespołu wchodzi dziesięć budynków o charakterystycznej, krzywoliniowej formie: dwie bliźniacze, asymetryczne wieże biurowe, wyraźnie mniejsze obiekty handlowo-usługowe oraz dwa budynki wielorodzinne. Metalowe żebra artykułujące przeszklone elewacje biurowców są elementem systemu wymiany powietrza i zostały zaprojektowane specjalnie dla tego założenia. Cyrkulujące w nich powietrze jest zasysane znad powierzchni wody wypełniającej baseny w przyziemiu budynków, co powoduje jego wstępne schłodzenie i nawilżenie – pisze Maciej Lewandowski.