Architektura MuratorWydarzeniaThe Morning Line - Matthew Ritchie

The Morning Line - Matthew Ritchie

Współczesna sztuka na całym świecie zmienia się pod wpływem środków przekazu. Projekt odnosi się do holograficznej zasady potwierdzającej myśl, że wszechświat jest rodzajem obrazu.

22-24.05.2010 Istanbuł

Projekt: The Morning Line - Matthew Ritchie
Architektura we współpracy: Aranda\Lasch, Arup AGU
Dźwięk: Jan Winderen, Peter Zinovieff, Carl Michael von Hausswolff, Yasunao Tone
Kurator: Russell Haswell

Jednym z głównych celów interdyscyplinarnego projektu było stworzenie architektury, gdzie język geometrii przeplata się z artystyczną ekspresją. Aby to osiągnąć, nowojorski duet architektów Aranda \ Lasch i specjalistów z Arup Advanced Geometry Unit zaprojektowli element konstrukcyjny o nazwie „bit”, którego kształt pochodzi od skróconego czworościanu i może być dowolnie skalowany. Projekt powstawał w porozumieniu z Neilem Turokiem (profesorem fizyki kwantowej na Uniwersytecie w Cambridge) i Paulem J. Steinhardtem (profesorem fizyki teoretycznej na Uniwersytecie Princeton). Wysoka na 8 metrów i długa na 20 metrów, zbudowana z 17 ton aluminium ażurowa struktura została pomyślana jako wyabstrahowana forma, gdzie krzyżują się wpływy artystów, architektów, inżynierów, fizyków i muzyków. Mobilny, trójwymiarowy pawilon ze względu na specyfikę miejsca, w którym powstaje może ulegać radykalnej rekonfiguracji. Projektant Matthew Ritchie odnosi się do holograficznej zasady potwierdzającej myśl, że wszechświat jest rodzajem obrazu. Przy pomocy czujników rejestrowane są ruchy zwiedzających, które przekładają się na emisję niestandardowych dźwięków. Platforma dla muzyki współczesnej została nasycona również obrazem. Otwarty pawilon sztuki został wystawiony podczas 11. Biennale Architektury w Wenecji, a także na 3. Bienalle Sztuki w Sewilli (Biacs3). Wraz z pilotażowym pomysłem fundacji Thyssen-Bornemisza Art Contempora, Your black horizon (David Adjaye i Olafur Eliasson (2005)), The Morning Line należy do tych eksperymentalnych projektów, które przeczą istnieniu pojęć sztuki i architektury. Trwają przygotowania nad trzecim pawilonem, zatytułowanym The Garden of Earthly Delights. Pracę zlecono architektom François Roche i Stephanie Lavaux / R & Sie (n) na wyspie Lopud (Chorwacja). Kolejny, powstanie w Patagonii według pomysłu Hernána Díaza Alonso.


Informacje: Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, http://www.tba21.org/

Nowe ławki Pawła Grobelnego w stolicy hiszpańskiego regionu La Rioja Przed ratuszem miasta Logroño w północnej Hiszpanii stanęły nowe ławki autorstwa polskiego projektanta Pawła Grobelnego. Prosta, minimalistyczna konstrukcja dopełnia architekturę budynku zaprojektowanego w latach 70. przez słynnego hiszpańskiego architekta Rafaela Moneo.
Nowe interwencje w przestrzeni Gdyni Poznaliśmy pierwsze efekty tegorocznego Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej organizowanego w Gdyni przez stowarzyszenie Traffic Design. W przestrzeni miasta pojawiła się m.in. instalacja Comb autorstwa kolektywu The New Raw z Rotterdamu czy 5-metrowy mural studia Thonik z Amsterdamu.
Instalacja Wodny Azyl projektu studentów Politechniki Warszawskiej Na placu przed pawilonem Zodiak w Warszawie stanęła instalacja Wodny Azyl. To praca studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej przygotowana pod kierunkiem Anny Cudny, Artura Filipa i Krystyny Solarek.
SORRY: Rajkowska przeciw łamaniu praw migrantów Przy poznańskiej Kaponierze powstał betonowy mur z odłamkami szkła na szczycie. To instalacja SORRY Joanny Rajkowskiej. Rzeźba nawiązuje do muru budowanego na granicy polsko-białoruskiej.
Dość patriarchalnych symboli w przestrzeni publicznej! Pomnik konny Izy Rutkowskiej Polska artystka Iza Rutkowska rozprawia się z patriarchalnymi symbolami opresji w przestrzeni publicznej państw kolonialnych. Zaczęła od Hiszpanii, teraz czas na Włochy i Francję.
Plastique Fantastique – artyści w obliczu pandemii Plastique Fantastique to duet artystyczny z Berlina, w którego skład wchodzą Marco Canevacci (Dr. Trouble) i Yena Young (Ms. Bubble). Od ponad 20 lat ich wielkoformatowe, pneumatyczne instalacje goszczą w miastach całej Europy. Ostatnio berlińskich artystów nurtuje temat pandemii i niezwykłych warunków życia, których za jej sprawą doświadczamy.