Festiwal Narracje

i

Autor: Krzysztof Zięba

Nabór prac do IV edycji festiwalu Narracje trwa. Termin nadsyłania zgłoszeń przedłużony

2012-07-23 16:42

Do końca lipca nadsyłać można zgłoszenia do tegorocznej edycji festiwalu Narracje – instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej

Gdański festiwal Narracje - trwa nabór prac

i

Autor: Krzysztof Zięba

IV edycjaTegoroczna edycja dorocznego festiwalu światła odbywa się pod hasłem Art thou gone, beloved ghost? Pochodzący z poematu Lewisa Carrolla Phantasmagoria cytat zapowiada spotkania z duchami – postaci i miejsc. Podobnie jak w poprzednich edycjach, festiwal odbywać się będzie w Gdańsku: na Starym Mieście, Osieku, Zamczysku oraz na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Wielkoformatowe projekcje wideo, animacje i gry ze światłem zmienią na kilka dni miasto.Otwarty nabór prac video Do udziału w naborze zaproszeni są artyści mieszkający i działający w Polsce; spośród nadesłanych projektów cztery zostaną zrealizowane w ramach głównej wystawy. Autorzy zrealizowanych prac nagrodzeni zostaną honorarium w wysokości 1000 zł, organizator festiwalu pokryje ponadto koszt produkcji i prezentacji pracy.Terminy31.07.2012 - termin nadsyłania zgłoszeń w formie opisu koncepcji, w języku angielskim opcjonalnie: wizualizacje, CV artysty oraz wcześniejsze realizacje):15.09.2012 – termin nadsyłania ukończonych prac kontakt:  info@narracje.euTemat przewodniArt thou gone, beloved ghost? to wielkoformatowe projekcje video na styku  sztuki współczensej, performance, polityki, iluzji oraz pamięci zapisanej w architekturze miasta. Nie mają one zaprzeczać ani rozwodzić się nad długą i burzliwą historią miasta – ich celem jest uczynić Gdańsk sceną prezentacji podwalin, na których zbudowane jest to miasto. Na owe podwaliny składa się zarówno dzisiejsza architektura miasta jak i widma i kształty przeszłości, które razem staną się scenerią dla stworzonej podczas festiwalu fantasmagorii dwudziestego pierwszego wieku. Czym jest fantasmagoria?Fantasmagoria, popularna w XVIII i XIX stuleciu rozrywka, to dosłownie zbiór zjaw.  Adepci tej sztuki na ścianach, półprzezroczystych ekranach, czasem na tle kłębów dymu wywołtywali szkielety, duchy i gnomy przy pomocy latarni magicznych. Daleki przodek projektora filmowego pozwalał na uzyskanie efektów, które ówczesnym widzom musiały się wydawać łudzaco żywe i przerażające. Efekty oddziaływania obrazów wzmacniane były odpowiednimi dźwiękami, naśladującymi huk grzmotów, wycie dzikich bestii czy jęki. Jakich prac oczekujemy?Prace, jakich poszukujemy powinny ukazywać oraz interpretować złożoną sytuację dawnej stoczni, kościołów, budynków i morza, które są dla Gdańska jednocześnie traumą i tradycją; nieobecnością i obecnością. Projekcje i instalacje w Art thou gone,   beloved ghost? będą czymś pomiędzy bezpośrednim doświadczeniem widowiska a    powolnym podświadomym procesem medytacji; obejmując tę sprzeczność w sposób jednocześnie futurystyczny i pierwotny; nostalgiczny i proroczy; przystępny i zagadkowy – zapowiadają organizatorzy.PoszukiwaneZgłaszane prace zlokalizowane być mogą w jednej z wybranych lokalizacji:Okolice Starego Młyna – tafla wody na kanale RaduniMówi się, że rzeka jest zawsze taka sama i zawsze inna. Nie zmienia się jej geografic-zne położenie, jednak woda stale płynie – porusza się, migruje. Szukamy pracy video, która zostanie wyświetlona na powierzchni wody sprawiając wrażenie, jakby     unosiła się tuż ponad nią – podkreślając delikatny ruch wody i opowiadając historie z jej dna. Szlaki wodne Gdańska są jak żyły – pulsują życiem; wiekami służyły ludziom do przemieszczania się zbierając ich opowieści oraz będąc cichym świadkiem wydarzeń histo-rycznych. Poszukujemy prac video nawiązujących do tematyki tegorocznej edycji Festiwalu pod tytułem Art thou gone, beloved ghost? do zrealizowania na powierzchni wody.KościołyArchitektoniczną tożsamość Gdańska ukształtowały pod wieloma względami jego kościoły – dostojne i skromne zarazem, ponadczasowe, a jednak mocno przez czas wyniszczone. Noszą one podobne ślady wieku, traumatycznych przeżyć, ale i nadziei, co ich bywalcy na przestrzeni wieków. Mimo ciężaru tradycji oraz głęboko skrywanych, często sprzecznych ze sobą faktów historycznych i opowieści, z jakimi miejsca te wkroczyły w dwudziesty pierwszy wiek są one także rodzajem przepowiedni. Poszukiwane prace video powinny zmierzyć sie z wyzwaniem zaprezentowania relacji tych budowli z przestrzenią miejską; pod uwagę brane są między innymi kościoły św. Katarzyny, św. Jana, św. Józefa, przy czym projekcje wyświetlane być mogą zarówno w ich wnętrzach, jak i na elewacjach. StoczniaGdańsk od lat zmaga się z mitologią Stoczni – jako zakładu produkcyjnego, miejsca początku strajków, Solidarności i postawionego w tym miejscu pomnika. Stocznia żyła, dała początek poruszeniu, a następnie stała się legendą – a jaka jest Stocznia dzisiaj? Wielkie zielone dźwigi nad terenem trwającej wciąż produkcji, zardzewiałe niszczejące budynki, z których kolejne znikają powoli z mapy terenu, a pośród nich grupa młodych artystów w ciągłym oczekiwaniu na decyzje dewelopera przesądzające również o ich losach. Kamienice w otoczeniu murów niegdyś żyjącej Stoczni są nadal zamieszkane; Wyspa to znane międzynarodowo miejsce sztuki, a pracownicy Stoczni nadal wydeptują ścieżki między ruinami a nowo powstającymi budynkami. Tegoroczne Narracje obejmą tereny tego niezwykłego, choć bardzo kruchego imperium, gdzie wspomnienie przeszłości przenika się z wizją przyszłości.InteraktywnośćCzar fantasmagorii wynikał w dużej mierze z intymnych relacji między światem iluzji a widownią, która dawała się zwieść w głąb ciemnych komnat, by następnie fizycznie i duchowo obcować z przywoływanymi przez iluzionistów zjawami. Podczas gdy współc-zesne kino próbuje zminimalizować odczucie dystansu między oglądającym a oglądanym stosując specjalne efekty dźwiękowe i wizualne, fantasmagoria jako wczesny prototyp kina potrafiła wniknąć głęboko w percepcyjne założenia podejmowanego przez siebie tematu nadając im surrealistyczny wymiar. Interaktywna instalacja wykorzystująca nowe media – przy pomocy technologii i technik cyfrowych ma za zadanie stworzyć coś w rodzaju dzisiejszego odpowiednika dawnej fantasmagorii. Praca wybrana w otwartym naborze powinna skupiać się na konkretnie wybranym miejscu, temacie oraz przestrzeni – oddziaływać na widza i zachęcać go do wejścia w interakcję.Festiwal Narracje – instalacje i interwencje w przestrzeni publicznejdata: 15 – 18 listopada 2012Gdańskwięcej informacji: www.ggm.gda.pl