Architektura MuratorWydarzeniaNabór prac do IV edycji festiwalu Narracje trwa. Termin nadsyłania zgłoszeń przedłużony

Nabór prac do IV edycji festiwalu Narracje trwa. Termin nadsyłania zgłoszeń przedłużony

Do końca lipca nadsyłać można zgłoszenia do tegorocznej edycji festiwalu Narracje – instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej

Festiwal Narracje
Fot.: Krzysztof Zięba

IV edycja
Tegoroczna edycja dorocznego festiwalu światła odbywa się pod hasłem Art thou gone, beloved ghost? Pochodzący z poematu Lewisa Carrolla Phantasmagoria cytat zapowiada spotkania z duchami – postaci i miejsc. Podobnie jak w poprzednich edycjach, festiwal odbywać się będzie w Gdańsku: na Starym Mieście, Osieku, Zamczysku oraz na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Wielkoformatowe projekcje wideo, animacje i gry ze światłem zmienią na kilka dni miasto.

Otwarty nabór prac video

Do udziału w naborze zaproszeni są artyści mieszkający i działający w Polsce; spośród nadesłanych projektów cztery zostaną zrealizowane w ramach głównej wystawy. Autorzy zrealizowanych prac nagrodzeni zostaną honorarium w wysokości 1000 zł, organizator festiwalu pokryje ponadto koszt produkcji i prezentacji pracy.

Terminy
31.07.2012 - termin nadsyłania zgłoszeń w formie opisu koncepcji, w języku angielskim opcjonalnie: wizualizacje, CV artysty oraz wcześniejsze realizacje):
15.09.2012 – termin nadsyłania ukończonych prac
kontakt:  info@narracje.eu

Temat przewodni
Art thou gone, beloved ghost? to wielkoformatowe projekcje video na styku  sztuki współczensej, performance, polityki, iluzji oraz pamięci zapisanej w architekturze miasta. Nie mają one zaprzeczać ani rozwodzić się nad długą i burzliwą historią miasta – ich celem jest uczynić Gdańsk sceną prezentacji podwalin, na których zbudowane jest to miasto. Na owe podwaliny składa się zarówno dzisiejsza architektura miasta jak i widma i kształty przeszłości, które razem staną się scenerią dla stworzonej podczas festiwalu fantasmagorii dwudziestego pierwszego wieku.

Czym jest fantasmagoria?
Fantasmagoria, popularna w XVIII i XIX stuleciu rozrywka, to dosłownie zbiór zjaw.  Adepci tej sztuki na ścianach, półprzezroczystych ekranach, czasem na tle kłębów dymu wywołtywali szkielety, duchy i gnomy przy pomocy latarni magicznych. Daleki przodek projektora filmowego pozwalał na uzyskanie efektów, które ówczesnym widzom musiały się wydawać łudzaco żywe i przerażające. Efekty oddziaływania obrazów wzmacniane były odpowiednimi dźwiękami, naśladującymi huk grzmotów, wycie dzikich bestii czy jęki.
Jakich prac oczekujemy?
Prace, jakich poszukujemy powinny ukazywać oraz interpretować złożoną sytuację dawnej stoczni, kościołów, budynków i morza, które są dla Gdańska jednocześnie traumą i tradycją; nieobecnością i obecnością. Projekcje i instalacje w Art thou gone,   beloved ghost? będą czymś pomiędzy bezpośrednim doświadczeniem widowiska a    powolnym podświadomym procesem medytacji; obejmując tę sprzeczność w sposób jednocześnie futurystyczny i pierwotny; nostalgiczny i proroczy; przystępny i zagadkowy – zapowiadają organizatorzy.

Poszukiwane
Zgłaszane prace zlokalizowane być mogą w jednej z wybranych lokalizacji:

Okolice Starego Młyna – tafla wody na kanale Raduni
Mówi się, że rzeka jest zawsze taka sama i zawsze inna. Nie zmienia się jej geografic-zne położenie, jednak woda stale płynie – porusza się, migruje. Szukamy pracy video, która zostanie wyświetlona na powierzchni wody sprawiając wrażenie, jakby     unosiła się tuż ponad nią – podkreślając delikatny ruch wody i opowiadając historie z jej dna. Szlaki wodne Gdańska są jak żyły – pulsują życiem; wiekami służyły ludziom do przemieszczania się zbierając ich opowieści oraz będąc cichym świadkiem wydarzeń histo-rycznych. Poszukujemy prac video nawiązujących do tematyki tegorocznej edycji Festiwalu pod tytułem Art thou gone, beloved ghost? do zrealizowania na powierzchni wody.

Kościoły
Architektoniczną tożsamość Gdańska ukształtowały pod wieloma względami jego kościoły – dostojne i skromne zarazem, ponadczasowe, a jednak mocno przez czas wyniszczone. Noszą one podobne ślady wieku, traumatycznych przeżyć, ale i nadziei, co ich bywalcy na przestrzeni wieków. Mimo ciężaru tradycji oraz głęboko skrywanych, często sprzecznych ze sobą faktów historycznych i opowieści, z jakimi miejsca te wkroczyły w dwudziesty pierwszy wiek są one także rodzajem przepowiedni. Poszukiwane prace video powinny zmierzyć sie z wyzwaniem zaprezentowania relacji tych budowli z przestrzenią miejską; pod uwagę brane są między innymi kościoły św. Katarzyny, św. Jana, św. Józefa, przy czym projekcje wyświetlane być mogą zarówno w ich wnętrzach, jak i na elewacjach.

Stocznia
Gdańsk od lat zmaga się z mitologią Stoczni – jako zakładu produkcyjnego, miejsca początku strajków, Solidarności i postawionego w tym miejscu pomnika. Stocznia żyła, dała początek poruszeniu, a następnie stała się legendą – a jaka jest Stocznia dzisiaj? Wielkie zielone dźwigi nad terenem trwającej wciąż produkcji, zardzewiałe niszczejące budynki, z których kolejne znikają powoli z mapy terenu, a pośród nich grupa młodych artystów w ciągłym oczekiwaniu na decyzje dewelopera przesądzające również o ich losach. Kamienice w otoczeniu murów niegdyś żyjącej Stoczni są nadal zamieszkane; Wyspa to znane międzynarodowo miejsce sztuki, a pracownicy Stoczni nadal wydeptują ścieżki między ruinami a nowo powstającymi budynkami. Tegoroczne Narracje obejmą tereny tego niezwykłego, choć bardzo kruchego imperium, gdzie wspomnienie przeszłości przenika się z wizją przyszłości.

Interaktywność
Czar fantasmagorii wynikał w dużej mierze z intymnych relacji między światem iluzji a widownią, która dawała się zwieść w głąb ciemnych komnat, by następnie fizycznie i duchowo obcować z przywoływanymi przez iluzionistów zjawami. Podczas gdy współc-zesne kino próbuje zminimalizować odczucie dystansu między oglądającym a oglądanym stosując specjalne efekty dźwiękowe i wizualne, fantasmagoria jako wczesny prototyp kina potrafiła wniknąć głęboko w percepcyjne założenia podejmowanego przez siebie tematu nadając im surrealistyczny wymiar. Interaktywna instalacja wykorzystująca nowe media – przy pomocy technologii i technik cyfrowych ma za zadanie stworzyć coś w rodzaju dzisiejszego odpowiednika dawnej fantasmagorii. Praca wybrana w otwartym naborze powinna skupiać się na konkretnie wybranym miejscu, temacie oraz przestrzeni – oddziaływać na widza i zachęcać go do wejścia w interakcję.



Festiwal Narracje – instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej
data: 15 – 18 listopada 2012
Gdańsk
więcej informacji: www.ggm.gda.pl

Pomnikomania: Warszawa w Budowie 2019 Stolica Polski jest pełna pomników: ikonicznych, zapomnianych, zburzonych, konkurujących ze sobą, bojowych, kanonicznych, nowych i wciąż antycypowanych. Kuratorzy 11. edycji festiwalu WWB proponują prototypy kolejnych
World Architecture Festival 2018 W 2018 roku World Architecture Festival miał miejsce w Amsterdamie, a temat tej edycji dotyczył tożsamości. Jury składające się z ponad 130 sędziów (m.in. David Adjaye, Jeanne Gang, Rem Koolhaas) zrecenzowało ok. 500 projektów z 57 krajów. Za Budynek Roku uznana została singapurska inwestycja publiczna – Kampung Admiralty biura WOHA. Zarówno w tym przypadku, jak i w innych zwycięskich pracach ważna okazała się idea zrównoważonego rozwoju – relacja Jakuba Figela i Filipa Kurasza.
Festiwal Otwarte Mieszkania po raz drugi Dwa majowe weekendy: 12-13 oraz 19-20 maja będą szansą, by zobaczyć wyjątkowe krakowskie wnętrza, zwykle niedostępne dla publiczności.
NARRACJE 2017 NARRACJE to odbywający się od 2009 roku gdański festiwal, którego kuratorzy eksplorują miejskie wątki i historie. Artystyczne interwencje pozwalają na nowo odkryć różne miejsca w tym mieście. Na propozycje projektów do realizacji w ramach wydarzenia organizatorzy czekają do 15 września.
Rzeszów 2050 Tematem przewodnim tegorocznego rzeszowskiego Festiwalu Przestrzeni Miejskiej będzie Rzeszów w 2050 roku. Na przełomie maja i czerwca, w ramach Architygodnia organizowanego przez SARP, do miasta przyjadą tak znani polscy architekci, jak Zbigniew Maćków, Stanisław Deńko, Kazimierz Łatak oraz Przemo Łukasik i Łukasz Zagała z medusagroup.
Polska ze Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale Polska ekspozycja narodowa zatytułowana „Post-Apocalypsis” została nagrodzona Złotym Medalem PQ 2015 w kategorii Sound Design. To pierwszy Złoty Medal dla naszej wystawy od 36 lat.