Architektura MuratorWydarzeniaNieustający spór o odbudowę

Nieustający spór o odbudowę

Jutro rusza siódma edycja Warszawy w budowie, jednego z najciekawszych festiwali o tematyce miejskiej. Tym razem przygotowano dwie wystawy – "Spór o odbudowę", której kuratorem jest Tomasz Fudala oraz "Radykalne nauczanie" opracowaną przez Beatriz Colominę i Evangelosa Kotsiorisa.

Warszawa w budowie 7: Spór o odbudowę
Stefan Rassalski, Ocalałe partery kamienic w tle widoczny zniszczony Prudential, po 1945, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Tęsknoty za przedwojennym miastem dają o sobie mocno znać we współczesnej Warszawie i mają znaczący wpływ na ocenę kształtu odbudowy. Jak mówi Tomasz Fudala, "Spór o odbudowę" polemizuje z mitem odtworzenia Paryża Północy. Na wystawie w dawnym LO im. Klementyny Hoffmanowej starano się przedstawić kwestie, które tuż po wojnie rozpalały środowisko architektów i urbanistów. Pokazać pierwotny kontekst ich działań oraz zakorzenienie wprowadzanych w życie idei w przedwojennych profesjonalnych dyskusjach.

Architekturę wystawy zaprojektował Maciej Siuda, który zaproponował pomysł prosty i radykalny zarazem. Wnętrza budynku zostały „zhakowane” i przenicowane – poddane zabiegom, dzięki którym zyskały nową funkcję. Dla przykładu wszystkie ekspozytory powstały ze znalezionych w obiekcie szkolnych sprzętów – szaf czy gablot. Budynek zachował więc ślady swojej przeszłości, a jednocześnie zyskał całkiem odmienny charakter.

Główne wątki w dyskusji o odbudowie ukazano za pomocą m.in. materiałów archiwalnych - planów i rysunków (wiele z nich wcześniej niepokazywanych) i fragmentów kronik filmowych. Narracja wystawy obejmuje również współczesne konsekwencje sporów i dawniej podjętych decyzji. Wchodząc przez bramę przy ul. Emilii Plater 29, na ścianie widzowie zobaczą portret kobiety. To praca Rafała Jakubowicza przedstawiająca Jolantę Brzeską, której głośne zabójstwo jest jedną z najdrastyczniejszych konsekwencji wciąż nieuregulowanych kwestii reprywatyzacyjnych.

Z kolei wystawa w pawilonie przy Politechnice Warszawskiej to trzecia odsłona „Radykalnego nauczania”, trwającego od trzech lat projektu badawczego prowadzonego przez Beatriz Colominę i doktorantów Szkoły Architektury Uniwersytetu Princeton. Jego wcześniejsze wersje były prezentowane podczas 3. Triennale Architektury w Lizbonie (2013) i 14. Biennale Architektury w Wenecji (2014). Warszawską edycję wzbogacono o nowe kierunki - Europę Wschodnią, Afrykę, Azję Wschodnią, Australię i Oceanię, pokazując nowe oblicze eksperymentów pedagogicznych po 1945 roku.

Festiwalowi towarzyszy publikacja powiązana tematycznie zarówno z pierwszą jak i drugą ekspozycją. W specjalnym wydaniu szwajcarskiego czasopisma Hochparterre zaprezentowano koncepcję zabudowy wokół Pałacu Kultury i Nauki opracowaną przez studentów szwajcarskiej ZHAW w Wintherturze. To jeszcze jeden głos w nieustającej debacie na temat odbudowy Warszawy a jednocześnie prezentacja wieloletniego projektu edukacyjnego, w ramach którego studenci opracowują projekty urbanistyczne dla europejskich miast.

Organizatorami Warszawy w budowie 7 są Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Muzeum Warszawy. Szczegółowy program wydarzeń dostępny na stronie festiwalu.

Pomnikomania: Warszawa w Budowie 2019 Stolica Polski jest pełna pomników: ikonicznych, zapomnianych, zburzonych, konkurujących ze sobą, bojowych, kanonicznych, nowych i wciąż antycypowanych. Kuratorzy 11. edycji festiwalu WWB proponują prototypy kolejnych
Festiwal Warszawa w Budowie 2018 – Polska vs. sąsiedzi Jak wynika z danych Urzędu ds. Cudzoziemców, Polska jest drugim najchętniej wybieranym przez obcokrajowców państwem w Unii Europejskiej. Nie zawsze jednak czują się u nas dobrze. Tegoroczną edycję festiwalu Warszawa w Budowie poświęcono relacji między imigrantem a społecznością lokalną, przyjezdnymi a rdzennymi mieszkańcami, czyli najprościej rzecz ujmując, obcymi a swoimi. Główna festiwalowa wystawa czynna tylko do 11 listopada.
Warszawa w Budowie 2018 – znamy program 10. edycji festiwalu Jak dyskutowaliśmy podczas tegorocznego spotkania Młodzi do Łodzi, imigracja młodych architektów i innych specjalistów do Polski to proces, który już się rozpoczął. Większość pochodzi zza naszej wschodniej granicy. Organizatorzy 10., jubileuszowej edycji festiwalu Warszawa w budowie chcą bliżej przyjrzeć się temu zjawisku i prześledzić, jak funkcjonuje idea sąsiedztwa w kontekście współczesnej urbanistyki, sztuki i debaty publicznej.
Warszawa w Budowie po raz dziewiąty Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w dniach 16 września – 26 listopada, głównym tematem jest plac Defilad i czekające go zmiany. Wydarzenie ma pomóc wyobrazić sobie teren przed Pałacem Kultury i Nauki w najbliższych latach, gdy powstaną budynki Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz teatru TR Warszawa.
Mieszkaniowa transformacja po polsku Chociaż komponenty wystawy Wreszcie we własnym domu. Dom polski w transformacji, odbywającej się w ramach 8 edycji festiwalu Warszawa w budowie, przestrzennie łączyła udana aranżacja autorstwa biura BudCud, ścieżek narracyjnych było co najmniej tyle, ilu kuratorów. Wśród nich pojawiały się między innymi mieszkaniowe dramaty związane nieuczciwością deweloperów, nieludzkie warunki zamieszkania w kontenerach socjalnych czy polskie krajobrazy z domami niedokończonymi z przyczyn ekonomicznych – relacja Moniki Arczyńskiej.
Dom polski – czy istniała alternatywa Wystawa Wreszcie we własnym domu. Dom polski w transformacji była przejmującym zapisem zaniedbań w polityce mieszkaniowej i wykorzystywania tych ułomności przez rozpędzone budownictwo deweloperskie. Stawiała pytania: czy istniała alternatywa dla takich procesów transformacyjnych, czy należało schlebiać modelowi ciągłego dynamicznego wzrostu, czy możliwa była „trzecia droga” – recenzja Macieja Miłobędzkiego.