Architektura MuratorWydarzeniaOtwarcie Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu

Otwarcie Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu

W sąsiedztwie Narodowego Forum Muzyki i Opery Wrocławskiej powstała nowa instytucja kultury. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego mieści się w dostosowanym do nowych funkcji fragmencie dawnego Pałacu Królewskiego. Koncepcję adaptacji opracowała Pracownia Projektowa Myczkowscy.

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu
Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego. Fot. materiały prasowe

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego to nowa instytucja kulturalna na mapie Wrocławia. Jej celem będzie prezentowanie i promowanie dorobku wrocławskiej sceny teatralnej. Siedziba muzeum mieści się w dostosowanym do nowej funkcji fragmencie dawnego skrzydła południowego Pałacu Królewskiego na placu Wolności, tuż obok Narodowego Forum Muzyki i Opery Wrocławskiej.

Zaadaptowana na potrzeby muzeum część dawnego pałacu została wzniesiona w duchu florenckiego renesansu w latach 1843 – 1846 według projektu Friedricha Augusta Stülera. Od 1926 roku na drugim piętrze znajdował się fragment ekspozycji Muzeum Zamkowego. Można tu było obejrzeć wnętrza z różnych epok (od baroku do klasycyzmu), instrumenty muzyczne, wyroby złotnicze, pamiątki po znanych wrocławskich poetach oraz wystawę sztuki secesyjnej. W 1945 roku budynek został zniszczony. Większą część rozebrano w latach 60. zachowując jedynie niewielki fragment dawnego skrzydła południowego.

Projekt dostosowania obiektu do nowej funkcji opracowała Pracownia Projektowa Myczkowscy. W latach 2014 – 2016 przeprowadzono gruntowny remont, w ramach którego budynek zyskał windę, nową klatkę schodową i tynki. Pełna ściana od strony Narodowego Forum Muzyki została zastąpiona wysokim na całe arkady przeszkleniem. Przed wejściem do budynku umieszczono rzeźbę Głowa Orfeusza według projektu wrocławskiego rzeźbiarza Theodora von Gosena (1873 – 1943).

W ramach wystawy stałej będzie można zobaczyć rekonstrukcję mieszkania patrona muzeum, wybitnego reżysera, tancerza i mima Henryka Tomaszewskiego. W kolejnych pomieszczeniach znajdą się gabinet historyka teatru profesora Janusza Deglera z obszernym księgozbiorem literatury poświęconej teatrowi oraz atelier fotograficzne Stefana Arczyńskiego, dokumentalisty wrocławskiej sceny teatralnej. Ważnym elementem wystawy stałej jest również „Pracownia Paszczodźwięków” dr. Mirosława Oczkosia - miejsce, w którym goście muzeum zapoznają się ze sposobami pracy głosem. W częściach komunikacyjnych budynku znalazły się elementy scenograficzne - garderoba teatralna, baletowe lustro, interaktywne stanowisko inspicjenta, sznurownia i witający gości arlekin. Na ściany naniesiono słynne teatralne cytaty.

Tagi:
Centrum sportowe we Wrocławiu Zespół sal gimnastycznych przy szkole we Wrocławiu to minimalistyczny prostopadłościan, którego forma jest całkowicie podporządkowana funkcji – o nowej realizacji pracowni arch_it Piotr Zybura pisze Jerzy S. Majewski.
Akademik BaseCamp we Wrocławiu W projekcie kluczowe było uwzględnienie w reprezentacyjnym kwartale miasta architektury tła, budynków poprzemysłowych sprzed ponad stu lat – o projekcie Grupy 5 Architekci pisze Aleksandra Czupkiewicz.
Apartamentowiec Odrzańska we Wrocławiu Fasada wpisuje się w rytm szczytów sąsiednich kamienic i jest nieomal niematerialna, jak generowane cyfrowo obrazy wyświetlane w komputerze – o projekcie pracowni ARCHE i greenGO pisze Jerzy S. Majewski.
Apartamentowiec Studio Plac Dominikański we Wrocławiu Zakończyła się realizacja siedmiopiętrowego apartamentowca Studio Plac Dominikański we Wrocławiu. Budynek dla TOSCOM Development zaprojektowało pracownia Dziewoński, Łukaszewicz Architekci.
Cafe Berg we Wrocławiu Ten mały punkt na mapie Wrocławia jest przykładem rewitalizacji, w której oryginalna konstrukcja i współczesne materiały wspaniale się uzupełniają – o projekcie grupy 33_03 pisze Aleksandra Czupkiewicz.
Budynek Braniborska 44 we Wrocławiu W trakcie projektowania budynku Braniborska 44 zgrabnie posłużono się metodą kształtowania jego elewacji poprzez negatyw i pozytyw. O nowej realizacji pracowni Arch_it pisze Anna Miśniakiewicz.