Architektura MuratorWydarzeniaPrzemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku

Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku

Na warszawskiej Woli niczym w soczewce skupiają się zmiany, jakie nastąpiły po 1989 roku w krajobrazie architektonicznym stolicy i innych polskich miast. Najnowsza wystawa w Muzeum Woli prezentuje ich genezę i konsekwencje. Ekspozycji towarzyszy cykl debat z udziałem działaczy społecznych, architektów i inwestorów.

Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku
Dawne Zakłady Mechaniczne im. Marcelego Nowotki PZL Wola, ul. Fort Wola 22; fot. Mateusz Opasiński

Na wystawie „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku” mamy okazję prześledzić, jak na przestrzeni ostatnich 30 lat dawna dzielnica przemysłowa przeobrażała się w część warszawskiego city, pełnego biurowców i nowych drapaczy chmur. Czy powieliła błędy Służewca, innego centrum biznesowego miasta, które z uwagi na monofukcyjność i problemy komunikacyjne nazywane jest często Mordorem, czy poszła zupełnie inną drogą? Od wielu lat obserwuję procesy, jakie zachodzą w przestrzeni Warszawy, szczególnie na Woli – jako mieszkanka tej dzielnicy i działaczka społeczna. Chciałabym, aby ta ekspozycja pozwoliła nam zastanowić się, jakiej przestrzeni dla Woli chcemy, jak ma ona wyglądać za 10, 20 czy 50 lat i jaką rolę może pełnić dziedzictwo – mówi Patrycja Jastrzębska, kuratorka wystawy.

Czytaj też: Towarowa OdNowa – o tym, jak zmienia się okolica Warsaw Spire Tomasz Żylski |

Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku
Rejon ul. Miedzianej i Pańskiej z pozostałościami tzw. Domu Słowa Polskiego, gdzie planowany jest wielofunkcyjny zespół Towarowa 22 według projektu Bjarke Ingels Group; fot. Marta Baranowska

Krajobraz Woli po 1989 roku – debaty, spacery, wykłady

Wystawa pokazuje dzielnicę nie tylko z perspektywy architektów, urbanistów, inwestorów i władz miasta, ale też mieszkańców, a towarzyszy jej rozbudowany program dyskusji z udziałem działaczy społecznych. Zaplanowano m.in. wykłady o przyszłości Woli i roli dziedzictwa w procesach modernizacyjnych czy tematyczne oprowadzania po wystawie. Odbędzie się także cykl spacerów po dzielnicy, który zapoczątkuje zwiedzanie okolic ronda Daszyńskiego i ronda ONZ. Program stanowi rozszerzenie tematów, na których skupia się sama ekspozycja. Będziemy zastanawiać się nad przyszłością Woli, odniesiemy się do wpływu transformacji po 1989 roku, zarówno w odniesieniu do kultury wizualnej, architektury, jak i kwestii społecznych i ekonomicznych. Poddamy pod dyskusję problemy dotyczące mieszkalnictwa na przełomie XX i XXI wieku, opowiemy o inicjatywach oddolnych i miastotwórczości – mówi Konrad Schiller, kierownik Muzeum Woli.

Zobacz także film: kuratorka Patrycja Jastrzębska opowiada o koncepcji wystawy:

Wystawa „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku”
Kiedy:
10 września 2020 – 21 marca 2021
Gdzie: Muzeum Woli, oddział Muzeum Warszawy, ul. Srebrna 12
Więcej informacji oraz szczegółowy program na www.muzeumwarszawy.pl

Tagi:
Autor: (Red.)
Po Woli do woli Spędź wakacje na Woli! – zachęca Stowarzyszenie Masław i zaprasza na bezpłatne spacery po warszawskiej dzielnicy, która od 25 lat przechodzi burzliwe architektoniczne przemiany.
Zespół mieszkalny W Apartments w Warszawie Na warszawskiej Woli planowany jest kolejny apartamentowiec. Za projekt kompleksu odpowiada pracownia WWAA.
Zespół biurowy Lixa w Warszawie Rozpoczęła się realizacja kolejnego zespołu biurowego na warszawskiej Woli. Kompleks zaprojektowała pracownia HRA Architekci.
Wieżowiec Wola Tower Na zlecenie prywatnego inwestora biuro Mateusz Tański & Associates Architects opracowało projekt 180-metrowego wieżowca na warszawskiej Woli.
Apartamenty Ogrodowa na warszawskiej Woli Nowoczesny budynek mieszkalny ma wpasować się w zabudowę ulic Ogrodowej i Żelaznej – stąd jego zróżnicowana wysokość. Za projekt odpowiada biuro BBGK Architekci.
Spacerem po Woli Stowarzyszenie Masław zaprasza na ostatnie cztery spacery w ramach cyklu: „Po Woli do Woli 7. Kolej na komunikację!”. Uczestnicy wycieczek poznają najważniejsze zabytki dzielnicy i dowiedzą się jaką rolę odegrała w historii rozwoju stołecznego transportu.