Rem Koolhaas, partner i założyciel OMA, został wyróżniony Złotym Lwem za całokształt twórczości. "To jest naprawdę wspaniały moment, aby otrzymać nagrodę za całokształt twórczości w środku mojej kariery. I z pewnością traktować jako zachętę do dalszych działań. Dziękuję" - powiedział Koolhaas o nagrodzie przyznanej przez dyrektora 12. Międzynarodowego Biennale Architektury, Kazuyo Sejima, która uznała wybitny wkład Koolhaasa do architektury.
Jury oceniające wystawy tegorocznego biennale w składzie Beatriz Colomina (Hiszpania) – przewodnicząca jury, Francesco Dal Co (Włochy), Joseph Grima (Włochy), Arata Isozaki (Japan), Moritz Küng (Szwajcaria) and Trinh T. Minh-ha (Wietnam) przyznali:
Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy otrzymała wystawa Królestwa Bahrajnu, którą można oglądać w Artiglierie dell’Arsenale. Jej kuratorami są Noura Al-Sayeh i Fuad Al-Ansari, we współpracy z Bahrain Urban Research Team (Tamadher Al Fahal; Muna Yateem; Fay Al Khalifa; Deena Ashraf; Fatema Al-Hammadi; Mohammed Al-Qari), biuro LAPA (Harry Gugger; Leopold Banchini; Simon Chessex; Russell Loveridge; Ning Liu) oraz fotografkę i inżyniera Camillę Zakharię i producenta Mohammeda Bu Ali.
Jury doceniło wybór tematu ekspozycji – autorzy dokonali jasnej analizy relacji miedzy społeczeństwem, a szybkimi zmianami na terenach nadmorskich. Tymczasowe formy architektury jako sposób regeneracji wybrzeża i przywrócenie go przestrzeni publicznej, sędziowie uznali za wyjątkowo prostą, ale przekonującą odpowiedź na temat wystawy People meet in Architecture.
Złotego Lwa za najlepszy projekt w ramach wystawy People meet in architecure otrzymała japońska pracownia junya.ishigami+associates za instalację Architektura jak powietrze: studia nad château la coste, prezentowaną w Corderie dell’Arsenale. Z uznaniem jury spotkała się unikatowa i bezkompromisowa wizja autora Junya Ishigami. Praca „przekracza granice materialności, widzialności, tektoniki i w końcu samej architektury” - uzasadnia jury.
Srebrnego Lwa dla obiecujących, młodych uczestników wystawy odebrała pracowania OFFICE Kersten Gees i Davida Van Severena współpracująca z fotografem Basem Princenem. Jury było pod wrażeniem umiejętności połączenia analizy fotograficznej i interwencji projektantów w spójną wizję odwołującą się to tematu przewodniego wystawy. Pracę 7 rooms 21 perspectives można oglądać w Giardino delle Vergini.
Honorowe wyróżnienia przyznano: Amateur Architecture Studio (Chiny) za pracę Decay of a Dome; Studio Mumbai z Indii za Work Place oraz Piet Oudolf z Holandii za Il Giardino delle Vergini.
Autorki projektu w pawilonie polskim artystka Agnieszka Kurant i architektka Aleksandra Wasilkowska pokazały instalację Emergency Exit. Z tej kilkumetrowej konstrukcji z metalowych drucianych klatek można wykonać skok w wypełnioną sztuczną mgłą przestrzeń. Kuratorem wystawy w polskim pawilonie jest brytyjski krytyk architektury Elias Redstone.
Informacje: http://www.labiennale.org, www.oma.eu/venice

i