Architektura MuratorWydarzeniaPrzyznano nagrody 12. Międzynarodowego Biennale Architektury. Złoty Lew dla Bahrajnu

Przyznano nagrody 12. Międzynarodowego Biennale Architektury. Złoty Lew dla Bahrajnu

Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy otrzymało Królestwo Bahrajnu za prezentację "Bahrain Urban Research Team". Złotego Lwa dla najlepszego architekta biorącego udział w wystawie "People Meet in Architecture" otrzymał Junja Ishigami z Japonii, a Srebrnego Lwa dla najlepiej zapowiadającego się młodego architekta kolektyw OFFICE Kerten Geers David Van Severen + Bas Princen z Belgii i Holandii. Złotego Lwa za całokształt odebrał Rem Koolhaas (OMA).

Rem Koolhaas, partner i założyciel OMA, został wyróżniony Złotym Lwem za całokształt twórczości. "To jest naprawdę wspaniały moment, aby otrzymać nagrodę za całokształt twórczości w środku mojej kariery. I z pewnością traktować jako zachętę do dalszych działań. Dziękuję" - powiedział Koolhaas o nagrodzie przyznanej przez dyrektora 12. Międzynarodowego Biennale Architektury, Kazuyo Sejima, która uznała wybitny wkład Koolhaasa do architektury.

Jury oceniające wystawy tegorocznego biennale w składzie Beatriz Colomina (Hiszpania) – przewodnicząca jury, Francesco Dal Co (Włochy), Joseph Grima (Włochy), Arata Isozaki (Japan), Moritz Küng (Szwajcaria) and Trinh T. Minh-ha (Wietnam) przyznali:

Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy otrzymała wystawa Królestwa Bahrajnu, którą można oglądać w Artiglierie dell’Arsenale. Jej kuratorami są Noura Al-Sayeh i Fuad Al-Ansari, we współpracy z Bahrain Urban Research Team (Tamadher Al Fahal; Muna Yateem; Fay Al Khalifa; Deena Ashraf; Fatema Al-Hammadi; Mohammed Al-Qari), biuro LAPA (Harry Gugger; Leopold Banchini; Simon Chessex; Russell Loveridge; Ning Liu) oraz fotografkę i inżyniera Camillę Zakharię i producenta Mohammeda Bu Ali.

Jury doceniło wybór tematu ekspozycji – autorzy dokonali jasnej analizy relacji miedzy społeczeństwem, a szybkimi zmianami na terenach nadmorskich. Tymczasowe formy architektury jako sposób regeneracji wybrzeża i przywrócenie go przestrzeni publicznej, sędziowie uznali za wyjątkowo prostą, ale przekonującą odpowiedź na temat wystawy People meet in Architecture.

Złotego Lwa za najlepszy projekt w ramach wystawy People meet in architecure otrzymała japońska pracownia junya.ishigami+associates za instalację Architektura jak powietrze: studia nad château la coste, prezentowaną w Corderie dell’Arsenale. Z uznaniem jury spotkała się unikatowa i bezkompromisowa wizja autora Junya Ishigami. Praca „przekracza granice materialności, widzialności, tektoniki i w końcu samej architektury” - uzasadnia jury.

Srebrnego Lwa dla obiecujących, młodych uczestników wystawy odebrała pracowania OFFICE Kersten Gees i Davida Van Severena współpracująca z fotografem Basem Princenem. Jury było pod wrażeniem umiejętności połączenia analizy fotograficznej i interwencji projektantów w spójną wizję odwołującą się to tematu przewodniego wystawy. Pracę 7 rooms 21 perspectives można oglądać w Giardino delle Vergini.

Honorowe wyróżnienia przyznano: Amateur Architecture Studio (Chiny) za pracę Decay of a Dome; Studio Mumbai z Indii za Work Place oraz Piet Oudolf z Holandii za Il Giardino delle Vergini.

Autorki projektu w pawilonie polskim artystka Agnieszka Kurant i architektka Aleksandra Wasilkowska pokazały instalację Emergency Exit.
Z tej kilkumetrowej konstrukcji z metalowych drucianych klatek można wykonać skok w wypełnioną sztuczną mgłą przestrzeń. Kuratorem wystawy w polskim pawilonie jest brytyjski krytyk architektury Elias Redstone.

Informacje: http://www.labiennale.org, www.oma.eu/venice

fotka z /zdjecia/RK_receives_GL1_art.jpg