Architektura MuratorWydarzeniaTak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra

Tak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra

Poznaliśmy wyniki konkursu na koncepcję trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej Mory. Zwyciężyło konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt”.

Tak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra
Stacja Połczyńska, projekt: konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o., AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o. sp. komandytowa i Biura Projektów „Metroprojekt” sp. z .o.o.

Miasto rozstrzygnęło konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej trzeciego etapu II linii metra. Chodzi o trzy stacje zachodniego odcinka na Bemowie: Lazurowa - po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej, Chrzanów - w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej oraz Połczyńska - w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Zadaniem uczestników było również zaprojektowanie Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Mory, która znajdzie się za ulicą Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki. Na terenie o powierzchni 26 hektarów powstanie budynek stacji z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Do konkursu stanęły jedynie dwa zespoły. Sąd Konkursowy pod przewodnictwem Marleny Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wybrał pracę zgłoszoną przez konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o., AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o. sp. komandytowa i Biura Projektów „Metroprojekt” sp. z .o.o. (to samo, które odpowiada za koncepcję centralnego odcinka II linii metra od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego).

Prace były oceniane przez specjalistów z różnych dziedzin według siedmiu kryteriów. Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej - mówi Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.

Oprócz nagrody finansowej w wysokości 50 tys. zł konsorcjum otrzyma zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzedzających zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlanego i Koncepcji Architektoniczno–Budowlanej Węzłów Przesiadkowych.

Obecnie trwa budowa dwóch odcinków II linii metra: trzech stacji na Woli i trzech na Targówku (3+3). Realizacja kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie do wykonania pozostaną jeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach. Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 r. Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 r. przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji Ogłoszenie przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 r. – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.

Aktualizacja: Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła konkurs na „Wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej trzeciego etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Mory w Warszawie”. Konieczne będzie ogłoszenie konkursu jeszcze raz. Zgodnie z komunikatem Urzędu Miasta Warszawy "autorzy zwycięskiej pracy popełnili podstawowe błędy związane z anonimizacją pracy (złożone prace opatrzone były 6-cyfrowymi liczbami rozpoznawczymi) przez co, zdaniem KIO, możliwa była ewentualna identyfikacja uczestnika konkursu przed jego rozstrzygnięciem. Unieważnienie oznacza, że konieczne będzie ogłoszenie nowego konkursu. Metro Warszawskie ogłosi go jak tylko orzeczenie KIO stanie się prawomocne."

Tagi:
Nowa stacja moskiewskiego metra od Zaha Hadid Architects Moskiewskie metro każdego roku przewozi 2,5 miliarda pasażerów, a ich dzienna liczba dochodzi do 10 milionów. Nową stację podziemnej kolei w Moskwie zaprojektuje londyńskie biuro Zaha Hadid Architects. W swoim zwycięskim konkursowym projekcie architekci zaproponowali innowacyjny system oświetlenia i informacji dla pasażerów.
Nowe stacje metra projektu biura Kazimierski i Ryba oraz Archinauci już otwarte Otwarto trzy nowe stacje metra na warszawskiej Woli. Ich wystrój nawiązuje do najbardziej charakterystycznych miejsc związanych z przeszłością dzielnicy. Prezentujemy nowe stacje metra autorstwa Biura Projektów Kazimierski i Ryba oraz Archinauci.
Zaprojektuj nowe stacje metra w Warszawie! W centrum Warszawy mają powstać dwie brakujące stacje I linii metra – Plac Konstytucji oraz Muranów. Termin składania ofert mija 24 czerwca.
Metrem na Bródno. Tak będą wyglądały nowe stacje II linii Metro Warszawskie udostępniło wizualizacje nowych stacji na odcinku Zacisze-Bródno. Oszczędny w wyrazie projekt ma powstać w 2022 r. - właśnie rozpoczęły się poszukiwania wykonawcy.
Tak będą wyglądać nowe stacje II linii metra Firma ILF Consulting Engineers Polska oraz konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i AMC Andrzej M. Chołdzyński zwyciężyły w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Targówku i dwóch w stronę Bemowa. Nowe odcinki II linii warszawskiego metra mają być gotowe do 2022 roku.
Historia budowy II linii metra – o wyzwaniach, jakie stanęły przed architektami i wykonawcą Tomasz Żylski W założeniach konkursu na uproszczony projekt centralnego odcinka drugiej linii metra zapisano m.in. że zwycięzca przygotuje wielobranżowy projekt koncepcyjny oraz będzie sprawował nadzór autorski nad jego zgodnością z projektem budowlanym opracowanym przez wykonawcę.