Spis treści
Projektant nowego terminala pasażerskiego poszukiwany - jest lista chętnych
Projektant nowego terminala głównego zostanie wybrany w przetargu, który odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Postępowanie ogłoszono w październiku 2024 roku.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, zakończyło już weryfikację wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego. Postępowanie jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego, opartego na negocjacjach z potencjalnymi wykonawcami.
Weryfikację wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zakończono w sierpniu 2025 roku. Do dalszej części przetargu zakwalifikowano następujące podmioty (kolejność alfabetyczna):
- ARTELIA, Société par actions simplifiée (Francja) – lider konsorcjum, partnerzy konsorcjum: ARTELIA AIRPORTS, Société anonyme à conseil d'administration (Francja), B-ACT SPÓŁKA AKCYJNA (Polska), Transprojekt Gdański sp. z o.o. (Polska).
- Estudio Lamela SLP (Hiszpania).
- Foster + Partners Limited (Wielka Brytania).
- JSK ARCHITEKCI sp. z o.o. (Polska) – lider konsorcjum, partner konsorcjum: Zaha Hadid Limited (Wielka Brytania).
- One Works SpA (Włochy) – lider konsorcjum, partner konsorcjum: Manens SpA (Włochy).
- PIG Architekci sp. z o.o. (Polska).
To ogromne przedsięwzięcie, największe w historii tego lotniska, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia. Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku.
Zakwalifikowani wykonawcy zaproszeni zostaną do negocjacyjnej części dialogu konkurencyjnego. Procedura przetargowa prowadzona w trybie dialogu konkurencyjnego zakończy się wyborem projektanta nowego terminalu pasażerskiego i podpisaniem z nim umowy, co planowane jest na połowę 2026 roku.
Jak na powiedział Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Katowice Airport, wbicie pierwszej łopaty na placu budowy zaplanowano na 2028 rok. Budowa ma potrwać około dwóch lat.
Nowość w Pyrzowicach - rękawy lotnicze
Wykonawca, który zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym, będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej obejmującej budowę terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy lotnicze.
Zakres prac dotyczyć będzie również przygotowania dokumentacji dla:
- rozbudowy strefy airside, w tym budowy płyty postojowej dla statków powietrznych w rejonie głównego terminalu oraz przebudowę dróg kołowania: Alfa, Echo 2 i Echo 3;
- stworzenia nowego układu drogowego ze strefą Kiss & Fly oraz systemu parkingów;
- budowy centrum przesiadkowego;
- budowy łącznika pomiędzy nowym terminalem a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” i centrum przesiadkowym;
- połączenia inwestycji z drogą wojewódzką nr 913.
- Ponadto wykonawca przygotuje projekt etapizacji poszczególnych robót budowlanych z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury. Zadaniem projektanta będzie również opracowanie koncepcji dalszej rozbudowy nowego terminalu pasażerskiego, w zależności od rozwoju ruchu pasażerskiego.
Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówił kilka tygodni temu Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Ogromny, nowy terminal - nowa jakość obsługi pasażerskiej na Katowice Airport
Nowy terminal będzie wyznaczał nową jakość w funkcjonowaniu Katowice Airport. Będzie to zupełnie nowy, ogromny, nowoczesny obiekt do obsługi ruchu pasażerskiego o powierzchni 49 tys. m kw. Obiekt będzie wyposażony w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska. Będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości około 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”.
Kwardrat zaprojektuje nowy terminal cargo w Pyrzowicach
Ale nowy terminal pasażerski to niejedyny obiekt, jaki zostanie zaprojektowany w tym miejscu. W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisała umowę z firmą Kwadrat Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport.
Kwadrat opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Będzie się mieścił w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddany do użytku w maju 2016 r.) a nową bazą służb utrzymania lotniska (w budowie). Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku, całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
- Czytaj: Przy wrocławskim lotnisku powstaje nowoczesny Hotel Hampton by Hilton. Tak wyglądają jego wnętrza
Po co na lotnisku w Pyrzowicach drugi terminal cargo?
Po co w Pyrzowicach kolejny terminal Cargo? Jak tłumaczą władze lotniska, ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków. W czasie gdy wybuchła wojna w Ukrainie, lotnisko było bowiem głównym hubem pomocy jaką dla Ukrainy wysyłano z całego świata.
Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego – podkreśla Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., firmy zarządzającej Katowice Airport.