Architektura MuratorWydarzeniaUczniowie zmieniają stolicę

Uczniowie zmieniają stolicę

W czerwcu Młodzieżowa Rada Dzielnicy Śródmieście rozstrzygnęła konkurs architektoniczno-plastyczny, który skierowany był do uczniów dzielnicowych gimnazjów i szkół średnich. Uczestnicy musieli wybrać miejsce w Warszawie, które ich zdaniem wymaga transformacji i zaproponować jego metamorfozę poprzez zaprojektowanie nowego obiektu.

Pomóż zmienić się Śródmieściu - wystawa pokonkursowa

W tym roku w Słupsku odbył się I ogólnopolski Kongres Rad Młodzieżowych – grup konsultacyjnych rekrutujących się głównie z uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które działają przy lokalnych samorządach już od 1990 roku. Ich inicjatywy rzadko przedostają się do szerszego publicznego obiegu. Być może dlatego, że na co dzień zajmują się przede wszystkim mało medialnymi problemami dotyczącymi środowiska swoich rówieśników. Podczas kongresu przedstawiciele rad wymieniali się m.in. pomysłami, jak tej sytuacji zaradzić i efektywniej promować swoje przedsięwzięcia w prasie i internecie. Dyskutowano też o aktywizacji młodzieży w życiu publicznym oraz realizacji projektów skierowanych do społeczności lokalnej. Jedną z zasługujących na uwagę inicjatyw szerzących ideę partycypacji i odpowiedzialności za przestrzeń podjęła ostatnio Młodzieżowa Rada Dzielnicy Śródmieście w Warszawie.

W czerwcu rozstrzygnęła konkurs ararchitektoniczno-plastyczny Pomóż zmienić się Śródmieściu, który skierowany był do uczniów dzielnicowych gimnazjów i szkół średnich. Uczestnicy musieli wybrać miejsce w Warszawie, które ich zdaniem wymaga transformacji i zaproponować jego metamorfozę poprzez zaprojektowanie nowego obiektu. W pierwszym etapie przygotowywali szkice i krótki opis, w drugim – makietę planowanego budynku.

Uroczyste rozstrzygnięcie odbyło się 20 czerwca w galerii XX1 przy al. Jana Pawła II. Główną nagrodę zdobyła praca Kacpra Całki z drugiej klasy XVI Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej. W swoim projekcie laureat zwrócił uwagę na problem wiecznie zastawionej samochodami przestrzeni placu Teatralnego. Koncepcja zakłada realizację pod placem parkingu, a na powierzchni, w północno-wschodniej części, parterowego pawilonu mieszczącego Młodzieżowe Centrum Teatralne. Dach obiektu wznosiłby się od poziomu posadzki w zachodnio-południowym narożniku, tworząc ogólnodostępny taras z widokiem na ulicę Senatorską. Do słupów wspierających dach zamontowane byłyby obrotowe sztalugi, umożliwiające artystom malowanie pejzaży historycznej zabudowy okolic Traktu Królewskiego. Zwycięzca otrzymał m.in. roczną prenumeratę „A-m”.

Drugie miejsce zajęła praca Katarzyny Szmołdy, a trzecie Adrianny Nowogórskiej. Ogłoszenie wyników konkursu zbiegło się z zapowiedzią władz Warszawy, że w kilku reprezentacyjnych lokalizacjach powstaną wreszcie podziemne parkingi – wśród nich jest też garaż pod placem Teatralnym. Ponieważ przez blisko 10 lat nie udało się znaleźć prywatnego partnera, który sfinansowałby budowę, a potem czerpał zyski z wynajmowania miejsc postojowych, urząd miasta planuje, że obiekty zrealizuje samodzielnie.

Tagi:
Studenci Uniwersytetu Kalifornijskiego testują w Warszawie projekty PPP Na zaproszenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy do stolicy przyjechali studenci Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. We współpracy z urzędnikami, architektami i socjologami testują projekty poświęcone partnerstwom publiczno-prywatnym w obszarze mieszkalnictwa i mixed-use.
Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949. Jak naprawdę wyglądała odbudowa stolicy? Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Budynek Olbrachta 24 w Warszawie Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
O zespole Varso Place Agnieszka Kalinowska-Sołtys Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
O zespole Varso Place Grzegorz Buczek Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Nowy biurowiec MSZ w alei Armii Ludowej w Warszawie Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.