Architektura Muratorarchitektura25Otwarcie Obiektu Niemożliwego we Wrocławiu [GALERIA]

Otwarcie Obiektu Niemożliwego we Wrocławiu [GALERIA]

Przed Muzeum Architektury we Wrocławiu stanęła papierowa konstrukcja projektu Jerzego Łątki. Obiekt zrealizowany ze studentami z Koła Naukowego Humanizacja Środowiska Miejskiego Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej powstał z okazji jubileuszu miesięcznika „Architektura-murator”.

Otwarcie Obiektu Niemożliwego we Wrocławiu [GALERIA]
Obiekt Niemożliwy we WrocławiuWrocław, ul. Bernardyńska 5
AutorzyJerzy Łątka, Agata Jasiołek, Weronika Abramczyk
Faza koncepcyjnaSzymon Ciupiński, Karol Łącki, Dominik Pierzchlewicz
Faza badawcza i wykonawczaDominika Jezierska, Martyna Szymańska, Aleksandra Walkowiak
Wsparcie w procesie budowyMagdalena Jabłońska, Weronika Lis, Kinga Niewczas, Marcelina Terelak, Aleksandra Wasilenko, Kinga Wasilewska, Julia Pałęga, Jagoda Owsianna
Pomoc doraźnaOlga Domalewska, Marcin Dominik, Julia Kochańska, Kacper Kostrzewa, Sara Korżyńska, Przemysław Piorun, Kamil Plich, Michał Sobol, Oliwia Kędzińska
WspółpracaMagdalena Gruna (Vectorworks), partnerzy projektu Corenso Polska i Zumtobel Group, Błażej Kusiak, Piotr Rusinek

Wrocławska instalacja jest pierwszym z trzech Obiektów Niemożliwych realizowanych w ramach jubileuszu 25-lecia „Architektury-murator”. Wykonana z papierowych tulei konstrukcja powstała według projektu Jerzego Łątki, związanego z Zespołem Architektury Mieszkaniowej na WA PWr. Projekt jest efektem wieloletnich badań projektanta nad wykorzystaniem papieru w architekturze, również jako wytrzymałego materiału konstrukcyjnego. Tym razem autor we współpracy ze studentkami i studentami Koła Naukowego Humanizacja Środowiska Miejskiego PWr postanowił zaakcentować tymczasowość i biodegradowalność, polemizując z fetyszem trwałości i wzniosłości budownictwa. Stworzył strukturę imitującą sklepienie krzyżowo-żebrowe z wnętrza Muzeum Architektury, która pod wpływem warunków atmosferycznych będzie się stopniowo rozkładać.

Uroczyste otwarcie Obiektu Niemożliwego odbyło się 11 października. Wzięli w nim udział dyrektor muzeum Jerzy Ilkosz, zastępca Michał Duda, który pełnił też funkcję kuratora instalacji, Paweł Pach, prodziekan ds. studenckich WA PWr, Maciej Lewandowski z firmy Zumtobel, odpowiedzialnej za iluminację instalacji oraz autor konstrukcji Jerzy Łątka i Ewa P. Porębska, redaktor naczelna „A-m”, a zarazem inicjatorka projektu.

25 lat to zobowiązująca rocznica. Z okazji jubileuszu postanowiliśmy więc bliżej przyjrzeć się przyszłości, wyzwaniom, jakie stoją przed polską architekturą. Poprosiliśmy przedstawicieli trzech pokoleń architektów, żeby w sposób symboliczny opowiedzieli, z czym obecnie się zmagają, co uważają za niemożliwe i żeby tę niemożliwość postarali się pokonać – tłumaczyła ideę Obiektów Niemożliwych Ewa P. Porębska.

Dla nas, dla tożsamości naszej instytucji, jest szczególnie ważne, że Jerzy Łątka postanowił odnieść się właśnie do siedziby muzeum. Trwałość tego budynku jest bowiem iluzoryczna, co widać na fotografiach z lat 40. – mówił z kolei Michał Duda, przypominając zniszczenia, jakim podczas II wojny uległ zespół klasztorny mieszczący obecnie siedzibę placówki.

Jerzy Łątka przybliżył założenia wrocławskiego projektu, zwracając uwagę, że w proces realizacji zaangażowanych było od początku kilkadziesiąt osób. Za szczególne zaangażowanie i pomoc merytoryczną dziękował władzom uczelni i przedstawicielom firmy Corenso, producentowi papierowych tulei, z których powstał obiekt.

Realizacja nie byłaby również możliwa bez wsparcia głównego partnera Obiektów Niemożliwych, firmy Zumtobel, która dodatkowo zaprojektowała specjalną iluminację instalacji. Gdy zobaczyliśmy pierwsze wizualizacje wrocławskiej struktury, planowaliśmy spektakularnie ją oświetlić, pokazując różne możliwości naszych produktów, ale po wykładzie Jerzego Łątki, który opowiedział o fantastycznych właściwościach papierowych konstrukcji, postanowiliśmy zrobić to, co przy każdym obiekcie architektonicznym – delikatnie towarzyszyć architekturze, po prostu ukazując jej piękno. Światło podkreśla nie tylko kształt instalacji, ale też fakturę papierowych tulei – mówił podczas uroczystości otwarcia Maciej Lewandowski, menadżer ds. marketingu, Zumtobel Group Lighting Polska.

Zdjęcia: Maciej Lulko.

Partnerzy Obiektu Niemożliwego we Wrocławiu:

Archiwum Przyszłości – od Müllera i Koolhaasa do Laurino i Fink Najnowsza wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu prezentuje różne scenariusze przyszłości, powstałe w latach 70. XX wieku i dziś. Zestawione ze sobą opowiadają historię myślenia o jutrze, łącząc radykalizm konceptualnych eksperymentów z potrzebą powrotu do źródeł. prezentuje i sławi innowacje, eksperymenty i idee pokolenia, które będzie zajmować się projektowaniem architektury i budową miast Europy w nadchodzących latach
Dzieła mistrzów renesansu w Muzeum Architektury we Wrocławiu Do 9 czerwca w Muzeum Architektury we Wrocławiu można oglądać wystawę grafik z XVI, XVII i XVIII wieku. Na ekspozycji prace m.in. Michała Anioła, Rafaela czy Bramantego.
Trzy początki. 1918, 1945, 1989 – od portu w Gdyni do Solpolu Setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Wrocław uczci przekrojową wystawą poświęconą kolejnym próbom kreowania wspólnoty i poczucia narodowej tożsamości z wykorzystaniem architektury – po roku 1918, 1945 i 1989.
Międzywojenny modernizm Europy Środkowo-Wschodniej: sympozjum we Wrocławiu Z początkiem września dobiega końca wystawa poświęcona międzywojennej architekturze Kowna. Z tej okazji w Muzeum Architektury we Wrocławiu odbędzie się sympozjum z udziałem badaczy z Litwy, Czech i Polski. Dyskusję na temat modernistycznego dziedzictwa naszego regionu poprowadzi profesor Małgorzata Omilanowska.
Muzeum Architektury opuszcza swoją siedzibę Po raz kolejny na skwerze przed Muzeum Architektury we Wrocławiu pojawi się plenerowa instalacja, pełniąca funkcję miejsca spotkań i wypoczynku, ale uzupełniająca też program instytucji. Za projekt obiektu odpowiadają Liliana Krzycka, Rafał Pieszko oraz Marta Mnich.
Leon Tarasewicz w Muzeum Architektury Od 10 maja w MA retrospektywa twórczości artysty tworzącego na wielką skalę. Architektura-murator jest patronem wydarzenia.