nowe stacje metra Wawa 1

i

Autor: Kateryna Reshetniak 1 | Schemat drugiej linii metra na tle planu Warszawy

11 nowych stacji metra

2023-05-30 15:31

Projektanci stacji metra otwartych w latach 2019-2022 zostali wyłonieni w zorganizowanych przez miasto konkursach – o nowych stacjach metra trzech biur projektowych piszą Hubert Trammer i Jerzy S. Majewski [ W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Druga linia metra między zachodnią i wschodnią częścią miasta realizowana jest etapami od 2010 roku. Docelowo ma mierzyć 23 kilometry i obejmować 21 przystanków, od stacji Karolin na Bemowie po Bródno na Targówku. Inwestycję rozpoczęto od centralnego odcinka, łączącego rondo Daszyńskiego na Woli z dworcem Wileńskim na Pradze. W Strategii Rozwoju Miasta do 2020 roku przewidywano tu największe natężenie ruchu pasażerskiego, zakładając, że kolejne odcinki – obsługujące wielkie osiedla mieszkaniowe Targówek i Bródno na wschodnim krańcu oraz Bemowo na zachodnim – mogą być realizowane w dalszej perspektywie.

Centralny odcinek drugiej linii metra z siedmioma stacjami oddano do użytku w 2015 roku. Projekt tej części opracowało wyłonione w konkursie konsorcjum firm BP Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński, które do współpracy zaprosiły wybitnego grafika, Wojciecha Fangora („A-m” 07/2015). Na kolejne stacje przyszło warszawiakom czekać aż cztery lata. We wrześniu 2019 roku uruchomiono następny odcinek w kierunku wschodnim z przystankami Szwedzka, Targówek i Trocka według projektu firmy ILF Consulting Engineers Polska, a w kwietnia 2020 roku – odcinek zachodni ze stacjami Płocka, Młynów i Księcia Janusza autorstwa konsorcjum BP Metroprojekt oraz Biura Projektów Kazimierski i Ryba. Konkurs na koncepcję obu odcinków stołeczny ratusz zorganizował jeszcze w 2012 roku.

Najnowsze przystanki drugiej linii metra to Ulrychów i Bemowo, oddane do użytku w czerwcu ubiegłego roku według konkursowej koncepcji Metroprojektu i studia AMC Andrzej M. Chołdzyński, oraz Zacisze, Kondratowicza i Bródno, ukończone trzy miesiące później według projektu ILF Consulting Engineers Polska. Projekty tych pięciu stacji również wyłoniono w konkursie, przeprowadzonym przez władze miasta w 2016 roku osobno dla każdego odcinka. Tego samego roku ratusz zorganizował też konkurs na trzy ostatnie stacje metra na Bemowie: Karolin, Chrzanów i Lazurowa. Zwyciężyła firma ILF Consulting Engineers Polska. Realizacja końcowego odcinka już się rozpoczęła i zgodnie z zapowiedziami ma się zakończyć w roku 2026. Wracamy do obłożenia metra sprzed pandemii, rocznie mamy znów ponad 180 mln pasażerów. Rozpoczęliśmy planowanie trzeciej linii metra – mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy ją budować. Mamy też w planach kolejne linie, zależy nam, żeby ten plan brał pod uwagę wszystkie strategiczne kwestie rozwoju miasta – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 1 lutego 2023 roku obok placu budowy stacji Lazurowa.

nowe stacje metra Wawa 13

i

Autor: serwis prasowy Metra Warszawskiego 13 | Plan Metropolitenu – warszawskiej kolei podziemnej, 1925
nowe stacje metra Wawa 16

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 18 | Wizualizacja stacji techniczno-postojowej Karolin

Trzecia linia metra ma połączyć Pragę-Południe z centrum stolicy, a docelowo – także z Ochotą i Mokotowem. Zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie, który zakończy się w 2028 roku, powstanie sześć przystanków: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. W przygotowywanym nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania dla Warszawy określono rekomendowany wariant sieci metra do 2050 roku. Znalazły się tam także linie czwarta, między Tarchominem i Wilanowem, oraz piąta, między Ursusem i Gocławkiem. Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa mieszkańców miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru – tłumaczy prezydent Rafał Trzaskowski. Obecnie w strefie dojścia na piechotę mieszka 28% warszawianek i warszawiaków. Po zakończeniu budowy wszystkich pięciu linii długość sieci metra w stolicy wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dla porównania w Barcelonie długość linii metra wynosi 170 km, w Berlinie – 146 km, a w Paryżu – 227 km. Tomasz Żylski

nowe stacje metra Wawa 14

i

Autor: serwis prasowy Metra Warszawskiego 14 | Budowa metra warszawskiego na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku
nowe stacje metra Wawa 15

i

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe 15 | Próbne wiercenia gruntu pod budowę metra warszawskiego, 1939
nowe stacje metra Wawa 18

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 16 | Wbicie pierwszego pala obudowy wykopu w kwietniu 1983 roku
nowe stacje metra Wawa 17

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 19 | Stacja metra Karolin – wizualizacja
nowe stacje metra Wawa 19

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 20 | Stacja metra Chrzanów – wizualizacja
nowe stacje metra Wawa 21

i

Autor: materiały prasowe metra Warszawskiego 21 | Stacja metra Lazurowa – wizualizacja

Pomiędzy

Hubert Trammer

Niektóre systemy metra – na przykład paryski – mają wiele powtarzalnych stacji. W Mediolanie wszystkie stacje danej linii są takie same. Nie różnią się nawet kolorystyką czy detalami. Rozpoznać je między sobą można wyłącznie poprzez nazwy widoczne jako napisy i słyszane jako komunikaty głosowe. Oprócz utrudnienia orientacji powoduje to, że jazda metrem jest monotonna. W przypadku stacji metra częste jest, kojarzące się z czasami przedmodernistycznymi, oblekanie różnym kostiumem architektonicznym przystanków o tym samym czy zbliżonym układzie przestrzenno-konstrukcyjnym. W ciekawy sposób można to prześledzić – także w internecie – na przykładzie rozwiązania, które w Warszawie zastosowano na Kabatach, w Wierzbnie, Racławickiej i Polu Mokotowskim, a które występuje w niemal wszystkich sieciach metra w krajach byłego Związku Radzieckiego. O ile w Warszawie przystanki te różnicują rozwiązania oświetlenia czy kolory wykończenia, o tyle w niektórych miastach zastosowano rozwinięte układy detali o różnym charakterze. Przykładowo w Charkowie na stacji Sportivna mocno futurystycznych, a na stacji Kyivska historyzujących. Kostium architektoniczny daje też możliwości wyciszenia akustycznego, co zastosowano na większości przystanków warszawskiego metra.

Dla całej linii M2 projekty i ich autorów wybrano w konkursach dotyczących za każdym razem kilku kolejnych stacji. Przy tym te otwarte od 2019 roku to przykłady tworzenia formy głównie za pomocą architektonicznego kostiumu. Na żadnej z nich nie ma takich rozwiązań jak podniesienie wysokości hali peronowej na stacji Plac Wilsona czy ściany związane z wjazdem do tunelu pod Wisłą na stacji Centrum Nauki Kopernik. Na obu końcach linii odcinek o powściągliwej estetyce sąsiaduje z odcinkiem o estetyce mocno wyrazistej. Hale peronowe na stacjach Ulrychów i Bemowo różni kierunek ułożenia kwadratowych modułów sufitowych i kolor perforowanych okładzin ścian za torami, zaś w przypadku stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka – odcienie białych i szarych perforowanych okładzin ścian i sufitów oraz ich rozmieszczenie. Na zaperonowych ścianach Zacisza, Kondratowicza i Bródna umieszczono ogromne, bardzo wyraziste, kompozycje graficzne autorstwa Piotra Młodożeńca, które mają ten sam charakter, ale wyraźnie się od siebie różnią. Niestety nie skomponowano z nimi rozmieszczenia tabliczek z nazwami. Na stacji Zacisze dodatkowym elementem różnicującym jest układ schodów. Płocka, Młynów i Księcia Janusza dostały kostium architektoniczny mocno różnicujący ich, opartą na tym samym układzie przestrzenno-konstrukcyjnym, formę. Jednakże łączy je kilka charakterystycznych elementów – neony, białe posadzki oraz balustrady reinterpretujące te z pierwszego – położonego w centrum miasta – odcinka M2. Wspólnym elementem stacji – od Płockiej do Bemowa – jest biegnący przez całą długość zaperonowych ścian pas, na którym znalazły się nazwy – rozwiązanie znane z linii M1, zaś na M2 gdzie indziej nie występujące. Stacje Młynów, Płocka i Księcia Janusza cechuje też zastosowanie swoistych dla każdej z nich, form, zarówno w halach peronowych, przejściach podziemnych, jak i umieszczonych na powierzchni ziemi zadaszeniach nad schodami wychodzącymi ze stacji. Pozwala to na skojarzenie, przy której z nich jesteśmy, gdy trafimy na nią w przestrzeni miasta. Pierwsze dwanaście stacji warszawskiego metra ma bardzo czytelny układ przestrzenny. Na dziesięciu z nich schody są na końcach peronów, dzięki czemu na całej długości ich przestronność ograniczają jedynie ławki i tablice informacyjne, a na pięciu dodatkowo słupy pośrodku peronów. Rozwiązanie to oddalając od siebie wyjścia, skraca odległość pomiędzy stacjami. Począwszy od stacji Świętokrzyska na północ, dla ograniczenia kosztów przyjęto, że całe stacje wraz z wyjściami winny zmieścić się w długości peronów.

Na stacjach Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny tunel poszerza się tylko o boczne perony i umieszczone poza ich szerokością schody na górę. Mniejsze zagłębienie dodatkowo przyśpiesza podróż metrem przez skrócenie czasu przejścia między peronami a powierzchnią terenu. Na wielu stacjach drugiej linii umieszczenie szerokich schodów w długości peronów doprowadziło do rażącego zawężenia przejść między schodami a krawędziami peronów. Uderza to w przypadku tych ze stacji, które i tak mają przejścia podziemne wiodące do wyjść daleko poza końcami peronów. Szczególna obszerność przejść jest na Bródnie, co wynika z zagospodarowania przestrzeni nad dużą halą z torami odstawczymi. Być może pozwoli to w przyszłości na wypełnienie tej wielkiej przestrzeni licznymi sklepami sporym podziemnym bazarem czy inną użyteczną funkcją. Pytanie, czy pod szeroką al. Kondratowicza nie należało, tak jak na północnym końcu pierwszej linii, zastosować małego zagłębienia.

Wyjścia z tuneli prowadzących do przystanków tramwajowych przy stacji Bródno nie do końca zostały też skoordynowane z ich lokalizacją. Lepiej rozwiązano to w przypadku Bemowa, ale tam dojście do przystanków tramwajowych ma łamany, nieco labiryntowy, układ. Jedynie Młynów umożliwia przesiadki na kolej, a linia M2 na otwartych w latach 2019–2023 odcinkach przecina się z nią też między stacjami Bemowo i Ulrychów oraz Szwedzka i Targówek Mieszkaniowy. Jednak wszystkie one są zbyt daleko od zapewnienia dogodnych przesiadek. Z kolei Bródno znajduje się pół kilometra od przystanku kolejowego Warszawa Toruńska. W stołecznym metrze udało się osiągnąć równowagę pomiędzy powtarzalnością a indywidualnością poszczególnych stacji. Gorzej z równowagą pomiędzy oszczędnością a rozrzutnością, której przejawami są też przynależność Warszawy do mniejszościowej grupy miast budujących linie metra wyłącznie pod ziemią czy niektóre odcinki planowanych w przyszłości linii, które można by zastąpić innymi systemami wysoko wydajnej szybkiej komunikacji zbiorowej.

nowe stacje metra Wawa 20

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 17 | Uruchomienie tarczy Maria, 2017, pierwszej z czterech tarcz drążących tunele przy budowie drugiej linii metra, m.in. na odcinku wschodnim-północnym
nowe stacje metra Wawa 22

i

Autor: materiały prasowe Metra Warszawskiego 22 | Uruchomienie tarczy Anna, 2017, drugiej z czterech drążących tunele przy budowie odcinka wschodniego-północnego i zachodniego drugiej linii metra

Odwołania do fragmentów dzielnic

Jerzy S. Majewski

Spośród jedenastu stacji drugiej linii metra, które otwarto w latach 2019-2022 najbardziej wyraziste plastycznie wydają mi się trzy wolskie: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Ich architektura w mniej lub bardziej dosłowny sposób odwołuje się do przeszłości fragmentów dzielnicy, w których je zbudowano, a wyróżniającym je akcentem jest wprowadzenie do ich wnętrz neonów. Wszystkie nowe stacje są wyspowe, a w trakcie projektowania wprowadzano standardowe rozwiązania wypracowane przez warszawskie metro. Centralny odcinek M2 otwarto w marcu 2015 roku. Liczył siedem stacji. Zaprojektowane przez zespół Andrzeja Chołdzyńskiego wyróżniają się użyciem trwałych materiałów wykończeniowych, eleganckim, czarnym kamieniem, panelami ze szła w głowicach stacji oraz w przejściach podziemnych, zaś na ścianach zatorowych umieszczeniem wielkich kompozycji Wojciecha Fangora. W architekturze wyraźnie wyczuwa się rękę Andrzeja Chołdzyńskiego, który projektował już wcześniej kilka ostatnich stacji pierwszej linii metra.

W roku 2019 oddano do użytku trzy nowe przystanki na odcinku praskim: Szwedzką, Targówek i Trocką. Architekci przystępujący do projektowania Szwedzkiej starali się nawiązać do dawnego, przemysłowego sąsiedztwa Nowej Pragi. Przy wykańczaniu wnętrz i obiektów naziemnych wykorzystali cegłę rozbiórkową. Pierwotnie liczba elementów ceglanych miała być większa. Ostatecznie wykonano ceglane płaszczyzny wewnątrz naziemnych pawilonów i głowic stacji przy zjazdach na perony metra. Można je też odnaleźć na zewnętrznych ściankach naziemnych pawilonów mieszczących windy. W porównaniu z architekturą odcinka centralnego architektura stacji Szwedzka, Targówek i Trocka wydawała się dość banalna. Przetrwała jednak próbę czasu. Jest ona tyleż neutralna, co skromna. Tonacje szarości wystrój stacji otrzymał dzięki podwieszonym sufitom, panelom na bocznych ścianach hali peronowej oraz płytom ze ściskanego betonu GRC. Tymi ostatnimi wyłożono m.in. ściany klatek schodowych i korytarzy. Z gładkiego, szarego betonu architektonicznego odlano m.in. filary podtrzymujące sufit hali peronowej oraz ściany klatek schodowych wiodących z głowic na powierzchnię.

W 2020 roku otwarto stacje zachodniego, wolskiego odcinka drugiej linii metra: Płocką, Młynów i Księcia Janusza autorstwa Biura Projektów Kazimierski i Ryba. Każda z nich jest inna, a ich wyróżnikiem plastycznym są neony o lapidarnym kształcie. W przypadku projektu stacji Płocka miasto w programie konkursowym zażyczyło sobie odniesienia do historii przemysłu wolskiego i licznych tu niegdyś fabryk. Jak pisali architekci, ich głównym pomysłem było odwołanie się do urządzeń elektronicznych i układów scalonych produkowanych w Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka. Stąd na ścianach zostały zamontowane miedziane płyty, a na stropie – panele szklane z naniesionymi układami graficznymi, nawiązującymi do wyglądu schematu układu scalonego. Do niego odwołuje się też grafika neonowego napisu z nazwą stacji Płocka. Wielka szkoda, że rozwiązanie to ograniczone jest jedynie do tych trzech przystanków. Neon w moim przekonaniu stanowi bowiem jeden z elementów nowoczesnej tożsamości wielkomiejskiej Warszawy. W 2022 roku oddano do użytku pięć kolejnych stacji. Dwie na lewym i trzy na prawym brzegu Wisły. Przystanki Ulrychów i Bemowo są skromniejsze od tych na odcinku centralnym, jednak cechuje je solidność materiału charakterystyczna dla projektantów z pracowni Andrzeja Chołdzyńskiego. Obie stacje są niemal identyczne, o odmiennej kolorystyce metalowych paneli na ścianach zatorowych. Uwagę zwracają solidne, granitowe siedziska, a takie rozwiązania jak falujące balustrady schodów czy kolorowe, kamienne mozaiki na peronach przy schodach zdają się być podpisem architekta. W głowicach i przejściach podziemnych wprowadził on panele z cegły. O ile dobrze prezentują się one w stosunkowo niewielkich przejściach Ulrychowa, to w rozbudowanych przejściach stacji Bemowo, tworzących labirynty korytarzy, jedynie pogłębiają przygnębiające wrażenie. O wiele lepiej sprawdziłyby się tu na ścianach szklane panele użyte w znakomicie wykończonych przejściach podziemnych centralnego odcinka M2.

Wreszcie trzy ostatnie stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. W ich przypadku architektura jest bardzo skromna. Projekt powstał w firmie ILF, tej samej, która zrealizowała stacje na odcinku Szwedzka – Trocka. Są minimalistyczne i słabo zapadają w pamięć, chociaż ściany zatorowe obłożone są tu ciekawymi plastycznie, abstrakcyjnymi kompozycjami Piotra Młodożeńca. Na każdej ze stacji są one utrzymane w innej tonacji kolorystycznej. W głowicach i przejściach podziemnych użyto płytki z białego lastrika. Ostatecznie na ocenę najnowszych przystanków warto zaczekać kilka lat, pamiętając, że w przypadku metra, przez które każdego dnia przewijają się tysiące ludzi, liczą się głównie funkcjonalność oraz jakość materiałów, które nie powinny ulegać zabrudzeniu czy szybkiemu zużyciu w trakcie eksploatacji.

Po zakończeniu budowy wszystkich pięciu linii długość sieci metra w stolicy wzrośnie z 41,5 km do 113 km

nowe stacje metra Wawa 23

i

Autor: Piotr Krajewski 23 | Wejście do stacji metra Bemowo. Stalowe konstrukcje wiat obudowane są szkłem, a szyby windowe pokryte cegłą
Metryczka: stacje Bemowo, Ulrychów

II etap realizacji odcinka zachodniego: stacje Bemowo z torami odstawczymi i Ulrychów Autorzy: Konsorcjum firm BP Metroprojekt i AMC – Andrzej M. Chołdzyński Generalny projektant architektury: architekt Andrzej M. Chołdzyński Współpraca autorska: architekci Artur Chołdzyński, Piotr Dynowski Współpraca: architekci J. Bartosz Krzemiński, Leszek Lubański Konstrukcja: Ewa Zawada, Franciszek Misiurek, Urszula Gawlewicz Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa Generalny wykonawca: Konsorcjum firm Gülermak Aǧır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, Astaldi i Gülermak Bemowo: powierzchnia całkowita – 10 829 m2; powierzchnia użytkowa – 6999 m2; kubatura – 54 700 m3; liczba kondygnacji – 1 nadziemna, 3 podziemne Tory odstawcze: powierzchnia całkowita – 20 163 m2; powierzchnia użytkowa – 3027 m2; kubatura – 144 670 m3; liczba kondygnacji – 1 nadziemna, 2 podziemne Ulrychow: powierzchnia całkowita – 9 952 m2; powierzchnia użytkowa – 6431 m2; kubatura – 60 272 m3; liczba kondygnacji – 1 naziemna, 3 podziemne Projekt: 2015-2018 Realizacja: 2019-2021 Koszt inwestycji: 959 mln zł

nowe stacje metra Wawa 24

i

Autor: Piotr Krajewski 24 | Wejście do stacji metra Bemowo. Stalowe konstrukcje wiat obudowane są szkłem, a szyby windowe pokryte cegłą
nowe stacje metra Wawa 25

i

Autor: Piotr Krajewski 25 | Wejście do stacji metra Bemowo. Stalowe konstrukcje wiat obudowane są szkłem, a szyby windowe pokryte cegłą

Stacje metra warszawskiego Ulrychów i Bemowo to odpowiednio jedenasta i dwunasta stacja, które Andrzej M. Chołdzyński zaprojektował w Warszawie. Stacje: Plac Wilsona, Wawrzyszew i Młociny pierwszej linii to zrealizowane w odstępach około dwóch lat, funkcjonujące projekty i budowle pierwszego dziesięciolecia XXI wieku, a siedem stacji odcinka centralnego: Wileńska, Stadion Narodowy, Powiśle, Nowy Świat, Świętokrzyska, Rondo ONZ, Rondo Daszyńskiego, zaprojektowane zostały przez Andrzeja M. Chołdzyńskiego i Wojciecha Fangora. Wszystkie zbudowano równocześnie zaledwie kilka lat później. Ulrychów i Bemowo, powstałe we współpracy z Metroprojektem, to kolejny owoc wygranego międzynarodowego konkursu architektonicznego. Metro Warszawskie jako inwestor zastępczy Miasta Stołecznego Warszawy przez organizację konkursów na kolejne grupy stacji otrzymuje, świadomie lub nieświadomie, efekt podobny do stwarzanego przez artystów grup dadaistycznych w latach 20. XX wieku. Naonczas np. kolejne osoby czytały i rejestrowały jedna po drugiej zdania wyjęte przypadkowo z różnych szacownych książek: zarówno prozy oraz poezji, jak i instrukcji obsługi urządzenia mechanicznego.Tak zarejestrowane, kolejno acz przypadkowo, zdania wyrwane z kontekstu tworzyły dadaistyczny nowy tekst, który sam w sobie stawał się dziełem sztuki da–da, stanowiącym w przekonaniu tych artystów rewolucyjną nową wartość.Kolejne grupy stacji metra drugiej linii: odcinka centralnego, pierwszej części wschodniego i zachodniego, drugiej części wschodniego i zachodniego, zjednoczone w czasie i przestrzeni linearnym układem torów i ruchem pociągów z pasażerami tworzą w czasoprzestrzeni co sześciominutowego ruchu pociągów wielosemantyczny oraz wieloformalny manifest i tekst dadaistyczny.Stacje Metra Ulrychów i Bemowo są natomiast naturalnymi kolejnymi dwoma zdaniami w tej przestrzeni, tworzonej wciąż na wzór pracy artystów lat 20. XX wieku. Andrzej M. Chołdzyński

nowe stacje metra Wawa 26

i

Autor: Piotr Krajewski 26 | Strefa przed bramkami
nowe stacje metra Wawa 27

i

Autor: Piotr Krajewski 27 | Strefa przed bramkami

Od redakcji: zgodnie z decyzją Dyrektora ds. Ochrony i Zarządzania Kryzysowego Metra Warszawskiego sp. z o.o. ze względu na fakt, że metro jest obiektem przewidzianym do militaryzacji i podlega szczególnej ochronie, wyjątkowo nie publikujemy rzutów i przekrojów poszczególnych stacji

nowe stacje metra Wawa 28

i

Autor: Serwis prasowy 28 | Peron stacji Bemowo. Posadzki stacji są wykładane granitem, a przy schodach znajdą się kolorowe mozaiki. Kwadratowe kasetony akustyczne na stropach, które są ułożone skośnie do osi peronu, wykonano z miedzi
nowe stacje metra Wawa 33

i

Autor: Piotr Krajewski 33 | Widok peronu. Podobnie jak na stacji Bemowo ściany zatorowe wykonano tu ze stali kortenowskiej
nowe stacje metra Wawa 34

i

Autor: Piotr Krajewski 34 | Widok peronu. Podobnie jak na stacji Bemowo ściany zatorowe wykonano tu ze stali kortenowskiej
Metryczka: stacje Księcia Janusza, Młynów, Płocka

I etap realizacji odcinka zachodniego: stacje Księcia Janusza, Młynów, Płocka Autorzy: Biuro Projektów Kazimierski i Ryba, architekci Tomasz Kazimierski, Andrzej Ryba, Łukasz Górzyński, Anna Miszczyńska Współpraca autorska: Maciej Noszczak, Michał Borowski, Jacek Dudkiewicz, Barbara Górzyńska Konstrukcja & Architektura Krajobrazu: Biuro Projektów Metroprojekt Generalny wykonawca: Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa, Zarząd Transportu Miejskiego, Metro Warszawskie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Księcia Janusza: powierzchnia całkowita – 32 302,61 m2; kubatura – 188 480,91 m3; liczba kondygnacji – 1 nadziemna, 3 podziemne Młynów: powierzchnia całkowita – 15 320,24 m2; kubatura – 56 696,60 m3; liczba kondygnacji – 1 nadziemna, 3 podziemne Płocka: powierzchnia całkowita – 11 300,86 m2; kubatura – 59 198 m3; liczba kondygnacji – 1 nadziemna, 3 podziemne Projekt konkursowy: 2011 Projekt: 2012-2014 Realizacja: 2017-2020 Koszt inwestycji: 2 743 mln zł

nowe stacje metra Wawa 35

i

Autor: Piotr Krajewski 35 | Fragment peronu stacji Księcia Janusza. Kolor zielony wystroju nawiązuje do pobliskich parków, m.in. Moczydło. Widoczny neon z nazwą stacji
nowe stacje metra Wawa 36

i

Autor: Piotr Krajewski 36 | Pawilon wejściowy
nowe stacje metra Wawa 37

i

Autor: Piotr Krajewski 37 | Pawilon wejściowy
nowe stacje metra Wawa 38

i

Autor: Piotr Krajewski 38 | Powierzchnie ścian odwzorowują zgeometryzowane formy roślinne
nowe stacje metra Wawa 39

i

Autor: Piotr Krajewski 39 | Technika barwienia ombre zapewniła harmonijne przejście od białego koloru na dole do zielonego na górze
nowe stacje metra Wawa 40

i

Autor: Piotr Krajewski 40 | Technika barwienia ombre zapewniła harmonijne przejście od białego koloru na dole do zielonego na górze

W 2011 roku zostaliśmy zaproszeni przez Metroprojekt do współpracy przy konkursie na dokumentacje trzech stacji drugiej linii odcinka zachodniego metra warszawskiego. Konkurs ten wygraliśmy w 2012 roku i przystąpiliśmy do opracowywania dokumentacji projektów budowlanych. Ideą projektowa to przede wszystkim łatwa identyfikacja podziemnych peronów oraz wyjść ze stacji z punktem orientacyjnym w przestrzeni miasta.Podczas projektowania wnętrz pojawiła się dyskusja o estetyce poszczególnych przystanków, która wyraźnie miała nawiązywać swoim wyrazem poprzez użycie materiałów, kolorystyki i detali architektonicznych do ważnych, historycznych punktów na wolskiej mapie.Stacja Księcia Janusza znajduje się w miejscu historycznych ogrodów rodziny Ulrichów – słynnych warszawskich ogrodników. To właśnie historia tego miejsca zainspirowała architektów do stworzenia zielonych scenografii, przenikających się ze sobą geometrycznych form, nawiązujących do koron drzew i przedzierającego się przez nie słońca. Strop wykonany jest z paneli blaszanych – wszystkie elementy są proste do zdemontowania i wymiany w przypadku usterki.Przy stacji Młynów mieszczą się cztery stawy, które razem z Parkiem Wodnym Moczydło tworzą centrum odpoczynku i rekreacji mieszkańców Woli i Bemowa. To właśnie one zainspirowały architektów – motywem przewodnim jest więc woda, powietrze i ich wzajemne relacje. Znajdujące się w stropie koła mają przywodzić na myśl stawy z pobliskiego parku oraz bąble powietrza wędrujące pod powierzchnią lodu, które odbijają się w posadzce wykonanej z białego lastryka.Po II wojnie światowej nastąpił rozwój przemysłu, powstały liczne zakłady produkcyjne. Głównym pomysłem na stacje Płocka było więc odwołanie się do urządzeń elektronicznych i układów scalonych produkowanych w Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka. Dlatego na ścianach zostały zamontowane miedziane płyty, a na stropie panele szklane z naniesionymi układami graficznymi, nawiązujące do wyglądu schematu układu scalonego.Anna Miszczyńska, Łukasz Górzyński, Andrzej Ryba

nowe stacje metra Wawa 42

i

Autor: Piotr Krajewski 42 | Motywy koła mają przywodzić na myśl stawy z pobliskiego parku oraz pęcherzyki powietrza wędrujące pod lodem
nowe stacje metra Wawa 43

i

Autor: Piotr Krajewski 43 | Peron stacji z charakterystycznym neonem
Metryczka: stacje Szwedzka, Targówek, Trocka, Zacisze, Kondratowicza, Bródno,

I i II etapy realizacji odcinka wschodniego-północnego, od szlaku za stacją Trocka do torów odstawczych za stacją Bródno Autorzy: Biuro Projektowe ILF Consulting Engineers Polska Generalny wykonawca: Giilennak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S.

Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa Szwedzka: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 28 580 m2; powierzchnia całkowita – 9565 m2; kubatura – 62 674 m3 Targówek mieszkaniowy: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 53 002,8 m2; powierzchnia całkowita – 13 032,62 m2; kubatura – 103 764,25 m3 Trocka: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 62 666 m2; powierzchnia całkowita – 24 567,22 m2; kubatura – 227 372,07 m3 Zacisze: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 15 312 m2; powierzchnia całkowita – 10 270 m2; kubatura – 74 199 m3 Kondratowicza: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 42 287 m2; powierzchnia całkowita – 13 811 m2; kubatura – 90 540 m3 Bródno: powierzchnia terenu objęta inwestycją – 80 633 m2; powierzchnia całkowita – 59 531 m2; kubatura – 465 719 m3 Projekt: I etap – 2015; II etap – 2017 Realizacja: I etap – 2016-2019; II etap – 2019-2022

Koszt inwestycji netto: I etap – 962 611 567,82 zł; II etap – 1 148 167 084,33 zł

nowe stacje metra Wawa 41

i

Autor: Piotr Krajewski 41 | Wejście do stacji Młynów
nowe stacje metra Wawa 31

i

Autor: Piotr Krajewski 31 | Pawilon wejściowy do stacji Ulrychów
nowe stacje metra Wawa 32

i

Autor: Piotr Krajewski 32 | Pawilon wejściowy do stacji Ulrychów
nowe stacje metra Wawa 30

i

Autor: Piotr Krajewski 30 | Pawilon wejściowy do stacji Ulrychów
nowe stacje metra Wawa 29

i

Autor: Piotr Krajewski 29 | Pawilon wejściowy do stacji Ulrychów
nowe stacje metra Wawa 44

i

Autor: Piotr Krajewski 44 | Pawilon wejściowy
nowe stacje metra Wawa 45

i

Autor: Piotr Krajewski 45 | Ściany pokrywają miedziane okładziny z domieszkami kilku metali, które nadają im różne odcienie

Stacje na odcinku wschodnim-północnym drugiej linii metra w Warszawie zostały zaprojektowane w nowoczesnym stylu nawiązującym do kultowego modernizmu. Sentencje: Forma wynika z funkcji czy Mniej znaczy więcej, były inspiracją dla tworzących w tym nurcie i znalazły tu swoje odniesienie. Projekt całego odcinka zachowuje liniowe kontinuum. Obiekty wpisują się w krajobraz poprzez swoją prostotę i klasyczność formy. Na każdej stacji projektant – firma ILF Consulting Engineers Polska – zastosował detal wnętrzarski jako przewodni element graficzny charakterystyczny dla poszczególnych lokalizacji.Wnętrza stacji charakteryzuje minimalizm i stonowana kolorystyka. Dominują monochromatyczne kolory: odcienie bieli i szarości. Przestrzeń kształtowana jest poprzez naturalne materiały: kamień, beton, metal, a także klinkier. Na stacjach Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka zaprojektowano detal wnętrzarski – to przewodni element graficzny w postaci żłobionych paneli betonowych, użytych jako okładziny ścian we wnętrzach. Forma żłobień jest rysunkową interpretacją tego, co zostało wybrane jako symbol odnoszący się do konkretnej lokalizacji stacji. W przypadku Zacisza, Kondratowicza i Bródna motywem przewodnim i znakiem rozpoznawczym są kolorowe grafiki na ścianach zatorowych oraz indywidualne wzory na perforowanych obudowach obiektów nadziemnych, nawiązujące do motywów ścian zatorowych. Grafiki autorstwa artysty plastyka Piotra Młodożeńca, współpracującego z projektantami z ILF Polska, przedstawiają motyw kolorystyczny i układ rastrów (koła, pasy, kwadraty) inny dla każdej stacji. Inspiracją było otoczenie stacji na poziomie terenu.Wejścia stacyjne to obiekty o oryginalnej formie zaprojektowane z użyciem betonów architektonicznych, wyrazistej konstrukcji i dużych przeszkleń. Ich kubatury są ograniczone do wymaganego minimum, tak by spełniały swoją funkcję i jednoczenie wpisywały się w intensywnie zabudowany obszar miasta.Stacja Szwedzka została wpisana w istniejącą, intensywną tkankę miejską z zachowaniem zabytkowej zabudowy. Jest to najkrótsza stacja odcinka. Sekretem popularności tego miejsca jest klimat tworzony przez zestawienie istniejących, ceglanych budynków z nowoczesnymi wejściami do stacji. Po zmroku przyciąga to miłośników fotografii, a nocny krajobraz kojarzony jest z cyfrowym światem gier oraz stylem cyberpunk.Stacja Kondratowicza usytuowana w strategicznym punkcie, tuż przy urzędzie dzielnicy Targówek, jako jedyna w Polsce wyposażona jest w chodniki ruchome zastosowane dla komfortu i wygody pasażerów. (opis biura projektowego)

nowe stacje metra Wawa 46

i

Autor: Piotr Krajewski 46 | Geometryczne wzory na peronie są inspirowane elementami elektroniki

Głównym pomysłem na stację Płocka było odwołanie się do urządzeń elektronicznych i układów scalonych

nowe stacje metra Wawa 47

i

Autor: Piotr Krajewski 47 | Widok na ceglane budynki przy stacji Szwedzka

Wnętrza stacji charakteryzuje minimalizm i stonowana kolorystyka

nowe stacje metra Wawa 48

i

Autor: Piotr Krajewski 48 | Wejścia do stacji Szwedzka znajdują się w poprzemysłowym otoczeniu
nowe stacje metra Wawa 49

i

Autor: Piotr Krajewski 49 | Wejścia do stacji Szwedzka znajdują się w poprzemysłowym otoczeniu
nowe stacje metra Wawa 50

i

Autor: Piotr Krajewski 50 | Fragment peronu, ściany pokryto żłobionymi panelami betonowymi

Stacja Szwedzka została wpisana w istniejącą, intensywną tkankę miejską z uwzględnieniem zabytkowej zabudowy

nowe stacje metra Wawa 51

i

Autor: Piotr Krajewski 51 | Przy wykańczaniu wnętrz i obiektów naziemnych, m.in. stacji Targówek, wykorzystano cegłę z rozbiórki
nowe stacje metra Wawa 52

i

Autor: Piotr Krajewski 52 | Przy wykańczaniu wnętrz i obiektów naziemnych, m.in. stacji Targówek, wykorzystano cegłę z rozbiórki
nowe stacje metra Wawa 53

i

Autor: Serwis prasowy 53 | W przypadku tej stacji panele są białe, wpadają w lekką szarość, Szwedzka ma grafitowy odcień
nowe stacje metra Wawa 54

i

Autor: Piotr Krajewski 54 | Wejście na stację Trocka, projekt odznacza się prostotą i klarownością formy
nowe stacje metra Wawa 55

i

Autor: Piotr Krajewski 55 | Geometryczne wejścia wyposażono w duże przeszklenia
nowe stacje metra Wawa 56

i

Autor: Piotr Krajewski 56 | Peron stacji Trocka
nowe stacje metra Wawa 57

i

Autor: Piotr Krajewski 57 | Peron stacji Trocka

Forma żłobień to rysunkowa interpretacja tego, co zostało wybrane jako symbol odnoszący się do konkretnej lokalizacji stacji

nowe stacje metra Wawa 58

i

Autor: Kateryna Reshetniak 58 | Zacisze, jako jedyna z wszystkich stacji metra, jest zlokalizowana na osiedlu domów jednorodzinnych
nowe stacje metra Wawa 59

i

Autor: Serwis prasowy 59 | Peron z widocznymi grafikami Piotra Młodożeńca
nowe stacje metra Wawa 60

i

Autor: Kateryna Reshetniak 60 | Wejście do stacji metra Kondratowicza
nowe stacje metra Wawa 61

i

Autor: Kateryna Reshetniak 61 | Windy pomagają dostać się na perony, antresole i poziome przejścia podziemne
nowe stacje metra Wawa 62

i

Autor: Serwis prasowy 62 | Peron stacji Kondratowicza. Ściany pokryto aluminiowymi panelami, wyróżnikiem są kolory żółty, pomarańczowy i czerwony
nowe stacje metra Wawa 63

i

Autor: Kateryna Reshetniak 63 | Wejście na stację Bródno, tuż obok kościoła św. Włodzimierza
nowe stacje metra Wawa 64

i

Autor: Kateryna Reshetniak 64 | Strefa przed bramkami
nowe stacje metra Wawa 65

i

Autor: Kateryna Reshetniak 65 | Strefa przed bramkami
nowe stacje metra Wawa 66

i

Autor: Serwis prasowy 66 | Peron stacji Bródno. Barwa przewodnia grafik na ścianach, autorstwa Piotra Młodożeńca, to fiolet i granat
New Metro Stations in Warsaw

The second metro line in Warsaw connecting the eastern and western city districts has been built in stages since 2010; starting with 7 downtown stations open in 2015, it has been gradually extended in both directions. Now it has 18 of 21 planned stations. Each new construction stage, embracing two or three stations, was a subject of a competition, with the result that all stations were designed by three different teams. Of the six stations on the east side, the first three-maintained in whiteish and greyish hues-make a modest, almost banal impression, but have well withstood the test of time. The next three stations, by the same design team, are enriched by Piotr Młodożeniec’s graphic art on station walls. The western extension consists of five stations; the design of the first three refers to the industrial history of the district, with neon signs being defining elements in all of them. The last two (so far) stations on this line look alike, only metal panels on tunnel walls have different colors. This direction is to have three more stations, making the entire line 23 kilometers long.