Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_01

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 1 | Widok od strony zachodniej z parku rzeźb, który sąsiaduje od północy ze Szkołą Artystyczną Glassell

Muzeum Sztuki Współczesnej

2021-05-25 14:33

Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O realizacji Steven Holl Architects pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE AUTORSKIE ORAZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z REALIZACJI].

Przebudowa kampusu wchodzącego w skład Muzeum Sztuki Współczesnej w Houston jest obecnie największą inwestycją dla instytucji kultury w Ameryce Północnej. Celem nowego założenia urbanistycznego jest dopełnienie przestrzenne sąsiadujących historycznych obiektów, takich jak kościół z 1924 roku, budynek Miesa van der Rohe czy park rzeźb projektu Isamu Noguchi. Częścią kampusu jest również nowy budynek o powierzchni ponad 22 000 m2, mieszczący kolekcje sztuki współczesnej, nazwany od patronów muzeum Nancy i Richa Kinderów. Na trzech poziomach rozmieszczonych wokół przestrzeni centralnej rozlokowano sale wystawiennicze, audytorium dla 225 gości, kawiarnie, restaurację, parking podziemny ze 115 miejscami oraz tunele dla pieszych pomiędzy Szkołą Artystyczną Glassell oraz budynkiem prawa Caroline Weiss.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_02

i

Autor: © Iwan Baan / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 2 | Widok na południowo-zachodnią elewację; na drugim planie Szkoła Artystyczna Glassell (także autorstwa Stevena Holla) oraz przylegający do niej park rzeźb (proj. Isamu Noguchi)

Projekt zlecono pracowni Steven Holl Architects, znanej m.in. z realizacji kompleksu mieszkaniowego Linked Hybrid w Pekinie („A-m” 11/09), Muzeum Sztuki Współczesnej w Richmond czy przebudowy Muzeum Sztuki Nelson Atkins w Kansas City. Założeniem koncepcyjnym było wpisanie się w kontekst istniejących budynków – zamkniętej, kamiennej formy projektu Rafaela Moneo oraz stalowo-szklanego obiektu Miesa van der Rohe. Zaproponowany projekt – prosty geometrycznie, z masywną, półprzeźroczystą fasadą – stworzył balans pomiędzy wcześniej wspomnianymi budynkami. Półtransparentna elewacja, zbudowana z elementów w kształcie połowy walca, stanowi ekran dla gry światła i cienia drzew z parku rzeźb.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_03

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 3 | Nowy budynek jest częścią kampusu Museum of Fine Arts w Houston

Koncepcja wtapiania się obiektu w otaczającą zieleń ma również swoje odzwierciedlenie w jego porowatej formie. Jednolitą fasadę poprzecinano siedmioma zagłębieniami tworzącymi zewnętrzne ogrody, definiujące poszczególne wejścia do budynku i ułatwiające orientację wewnątrz. Na uwagę zasługuje również tzw. piąta fasada budynku – dach. Jego forma w założeniu koncepcyjnym ma odzwierciedlać układ chmur nad Houston. Ma ona również bardzo pragmatyczną funkcję: umożliwia doświetlenie światłem dziennym każdego z pomieszczeń. Światło docierające poprzez liczne świetliki zostaje rozproszone przez wypukłe formy sufitów umiejscowione pod różnymi kątami, przenikające się wzajemnie pomiędzy galeriami.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_10

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 10 | Parter muzeum zaprojektowano jako otwarty z podcieniami

Konstrukcja

Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim półprzeźroczysta fasada. Pracownia Stevena Holla ma bardzo duże doświadczenie w realizacji tego typu elewacji. Wiedza całego zespołu oraz udział w praktycznych i testowych projektach dotyczących możliwych rozwiązań materiałowych i izolacyjnych, które umożliwiają przenikanie rozproszonego światła, znalazła zastosowanie również w tym projekcie, jednak w sposób wcześniej niepraktykowany przy obiektach tej skali.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_11

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 11 | Od strony zachodniej w części profili łukowych zastosowano szkło przeźroczyste

Aby uzyskać pożądany efekt masywnej półtransparentnej fasady, architekci rozpoczęli od testów na półprzeźroczystych formach i wzorach oraz ich efektach wizualnych przy świetle dziennym i sztucznym. Wykorzystując akrylowe pręty laminowane w formatkach z tego samego materiału, zaobserwowano charakterystyczne rozchodzenie się światła w zależności od krzywizny łuku. Ponieważ samo zastosowanie laminowanego giętego szklenia jako ściany osłonowej nie było do tej pory realizowane w takiej formie i skali w Stanach Zjednoczonych, wymagało serii obliczeń oraz testów na pełnowymiarowych prototypach. Zakończone sukcesem badania inżynierów z firm Knippers Helbig oraz Gartner umożliwiły użycie w projekcie 1103 profili łukowych z giętego, a następnie laminowanego szkła, w łącznie 459 różnych typach. Forma profili pozwoliła na zastosowanie sztywnej geometrii łuku, co umożliwiło wykorzystanie szklanych elementów o długości do 6 m i promieniu krzywizny 370 cm. Fabrykację szklanych profili powierzono firmie ShenZhen ShenNanYi Glass Products w Chinach. Panele fabrykowano pojedynczo, co wraz z formowaniem krzywizny i studzeniem profilu trwało do ośmiu godzin dla każdego z nich. Za wyliczenia oraz montaż fasady odpowiedzialna była firma Gartner z siedzibą w Bawarii, gdzie powstawały kolejne prototypy wraz z systemem mocowań do zewnętrznej fasady nośnej.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_14

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 14 | Jednolitą fasadę poprzecinano siedmioma zagłębieniami tworzącymi zewnętrzne ogrody. Definiują one poszczególne wejścia do budynku

Duże znaczenie przy projekcie mocowań miała współpraca ze specjalistami z firmy Transsolar, którzy analizowali ich możliwe zastosowanie w celu ograniczeń zysków ciepła przez budynek. Na podstawie przeprowadzonych analiz zdecydowano o odstępie 90 cm pomiędzy fasadą nośną i tzw. zimnym płaszczem (szklaną fasadą tubularną). Stały przepływ powietrza i zastosowanie efektu kominowego umożliwiły redukcję zysków ciepła aż o 70%. To rozwiązanie ułatwiło umiejscowienie kładki rewizyjnej oraz stalowej konstrukcji mocującej, na której zawieszona jest fasada. Ze względu na ilość szklanych profili system mocowania przechodził wielokrotną optymalizację. Zredukowany do minimum sprawił, że fasada wydaje się jednolitą półprzeźroczystą płaszczyzną oplatającą cały budynek wraz z narożnikami. Ciężar własny szklanych elementów pozwolił na ich swobodne oparcie na profilach ze stali nierdzewnej i podkładkach EPDM. Przenoszenia sił bocznych zapewniły cztery aluminiowe klipsy i silikon strukturalny w każdym z profilowych szklanych narożników. Początkowo klipsy zamocowano bezpośrednio do stalowych profili podtrzymujących kładkę rewizyjną, a następnie do fasady nośnej. Pełen przekrój widoczny jest od strony zachodniej, gdzie szklane profile stanowią część podcienia, umożliwiając obserwowanie refrakcji światła na posadzce. Piękno w prostocie rozwiązań technicznych fasady rekompensuje trud, jakim było mierzenie się z wyzwaniem dotyczącym realizacji wielokrzywiznowego dachu.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_15

i

Autor: © Steven Holl Architects 15, 18 | Szklana elewacja została zamontowana do stalowej podkonstrukcji

Sprawdzianem było także wykonanie dwóch tuneli łączących muzeum z Glassell School of Art oraz z sąsiadującym budynkiem prawa. Ten drugi, 130-metrowy tunel poprowadzono bezpośrednio pod ulicą, która przez cały proces wykopu funkcjonowała niezmiennie.

Kolejnym wyzwaniem było niezwykle skomplikowane strukturalnie rozwiązanie wielokrzywiznowego dachu. Otwarta forma przestrzeni wystawienniczych oraz założenia pełnej elastyczności poszczególnych pomieszczeń wykluczały typowe rozwiązania słupowe dla dachów o tak zmiennej geometrii i rozpiętości. W rezultacie całość została podzielona na 23 sekcje, oddziałujące wspólnie jako samonośna sieć połączeń dla obciążeń. Świetliki dachowe sal wystawienniczych, wynikowa przenikających się krzywizn, stanowiły dodatkowe wyzwanie dla projektu konstrukcji, ponieważ z założenia wielkość stalowych profili musiała umożliwiać penetrację światła do wnętrza budynku. Ostatecznie zastosowano serię kratownic przestrzennych, w której każdy z elementów jest niepowtarzalny. Zewnętrzna megastruktura każdego z 23 świetlików wykonana została z profili rurowych, wnętrze każdego z nich wypełnia struktura belek HSS umieszczona na siatce przestrzennej o wymiarach 3 x 3 m (łącznie niemal 700 niepowtarzalnych profili).

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_16

i

Autor: © Steven Holl Architects 16, 17, 19| Przed przystąpieniem do realizacji głównej fasady wykonano serię obliczeń oraz testów na pełnowymiarowych modelach

Podobne w skali wyzwanie, co wyliczenia strukturalne, stanowił proces erekcji, dla którego wybudowano serię wież podporowych (najwyższa o wysokości 21 m). Wykonanie ich było konieczne ze względu na ogromne rozpiętości i wynikające z nich ugięcia profili, co uniemożliwiało ich precyzyjne łączenia. Kluczowy był również system stabilizacji poszczególnych fragmentów zadaszenia, które dopiero połączone stworzyły stabilną strukturę przestrzenną. Górną warstwę dachu stanowi poszycie aluminiowe pokryte warstwą chudego betonu wraz z hydroizolacją oraz powłoką izolacji termicznej o grubości 15 cm.

Wspomniane wcześniej rozwiązania fasadowe umożliwiające redukcję zysków ciepła budynku oraz drobiazgowy proces optymalizacji konstrukcji, doboru materiałów i rozwiązań technicznych pozwoliły na uzyskanie certyfikatu LEED na poziomie Gold.

Czytaj też: Steven Holl, Written in Water |

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_17

i

Autor: © Steven Holl Architects 16, 17, 19| Przed przystąpieniem do realizacji głównej fasady wykonano serię obliczeń oraz testów na pełnowymiarowych modelach
Metryka

Budynek Nancy i Richa Kinderów w muzeum sztuki MFAH (Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH)

Houston, Stany Zjednoczone

Autorzy: Steven Holl Architects

Współpraca: Kendall / Heaton Associates

Konsultant ds. oświetlenia: L'Observatoire International

Specjalista ds. elewacji: Knippers Helbig

Montaż i konstrukcja przeszklenia: Gartner

Dostawca szkła giętego: ShenNanYi Glass Product Co.

Konsultanci ds. środowiska: Transsolar

Konstrukcja: Guy Nordenson & Associates; Cardno Haynes Whaley (IMEG)

Generalny wykonawca: McCarthy Building Companies

Inwestor: The Museum of Fine Arts, Houston

Certyfikat: LEED Gold

Powierzchnia budynku: 22 038 m2

Projekt: 2011

Realizacja: 2020

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_18

i

Autor: © Steven Holl Architects 15, 18 | Szklana elewacja została zamontowana do stalowej podkonstrukcji
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_19

i

Autor: © Steven Holl Architects 16, 17, 19| Przed przystąpieniem do realizacji głównej fasady wykonano serię obliczeń oraz testów na pełnowymiarowych modelach
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_24

i

Autor: © Steven Holl Architects 23 | Dzięki uproszczeniu systemu mocowań fasady wydaje się ona jednolitą półprzeźroczystą płaszczyzną oplatającą cały budynek wraz z narożnikami
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_24

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 24 | Konstrukcja budynku składa się z wylewanych na miejscu ścian betonowych o wysokości ponad 7,5 m. Nad nimi rozciągają się stalowe belki i usztywniona rama podtrzymująca zadaszenie
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_25

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 25-28 | Zadaszenie składa się 23 sekcji. Świetliki stanowią wynikową przenikających się krzywizn. Model konstrukcji dachu wykonano w programie Rhino 3D
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_26

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 25-28 | Zadaszenie składa się 23 sekcji. Świetliki stanowią wynikową przenikających się krzywizn. Model konstrukcji dachu wykonano w programie Rhino 3D
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_27

i

Autor: McCarthy Building Companies 25-28 | Zadaszenie składa się 23 sekcji. Świetliki stanowią wynikową przenikających się krzywizn. Model konstrukcji dachu wykonano w programie Rhino 3D
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_28

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 25-28 | Zadaszenie składa się 23 sekcji. Świetliki stanowią wynikową przenikających się krzywizn. Model konstrukcji dachu wykonano w programie Rhino 3D
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_33

i

Autor: © Steven Holl Architects 33, 34 | Budowa tunelu – konstrukcję stanowią łukowe żebra stalowe wspierające obudowę składającą się z okładzin z blachy od strony zewnętrznej i betonu natryskowego od wewnętrznej. Tunel został zaprojektowany tak, aby wspierać pełne obciążenie nawierzchni wraz z obciążeniem ruchomym
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_34

i

Autor: McCarthy Building Companies 33, 34 | Budowa tunelu – konstrukcję stanowią łukowe żebra stalowe wspierające obudowę składającą się z okładzin z blachy od strony zewnętrznej i betonu natryskowego od wewnętrznej. Tunel został zaprojektowany tak, aby wspierać pełne obciążenie nawierzchni wraz z obciążeniem ruchomym
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_35

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 35, 36 | Konstrukcja 23 świetlików zbudowana jest z serii kratownic przestrzennych, w których każdy z elementów jest niepowtarzalny. Górną warstwę zadaszenia stanowi poszycie aluminiowe pokryte warstwą chudego betonu wraz z hydroizolacją oraz powłoką izolacji termicznej o grubości 15 cm
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_36

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates 35, 36 | Konstrukcja 23 świetlików zbudowana jest z serii kratownic przestrzennych, w których każdy z elementów jest niepowtarzalny. Górną warstwę zadaszenia stanowi poszycie aluminiowe pokryte warstwą chudego betonu wraz z hydroizolacją oraz powłoką izolacji termicznej o grubości 15 cm

Celem założenia jest stworzenie nowych przestrzeni ekspozycyjnych muzeum i dopełnienie przestrzenne obiektów historycznych sąsiadujących z obiektem

Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_38

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 38, 40 | Światło docierające poprzez liczne świetliki zostaje rozproszone przez wypukłe formy sufitów umiejscowione pod różnymi kątami, przenikające się wzajemnie pomiędzy galeriami
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_39

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 39 | Nowy budynek o powierzchni ponad 22 000 m 2 mieści kolekcje sztuki współczesnej
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_40

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects 38, 40 | Światło docierające poprzez liczne świetliki zostaje rozproszone przez wypukłe formy sufitów umiejscowione pod różnymi kątami, przenikające się wzajemnie pomiędzy galeriami
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_41

i

Autor: © Iwan Baan / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_43

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_44

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_45

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_46

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_47

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_48

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_49

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_50

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_51

i

Autor: Peter Molick / dzięki uprzejmości Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_52

i

Autor: © Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_53

i

Autor: © Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_54

i

Autor: © Steven Holl Architects Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_55

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_56

i

Autor: © Richard Barnes / dzięki uprzejmości Guy Nordenson and Associates Budynek Nancy i Richa Kinderów w Museum of Fine Arts w Huston według projektu pracowni Steven Holl Architects
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_62

i

Autor: © Steven Holl Architects Makieta założenia
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_63

i

Autor: © Steven Holl Architects Makieta budynku
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_04

i

Autor: © Steven Holl Architects 4 | Makieta założenia. Oznaczenia: 1 – Szkoła Artystyczna Glassell; 2 – park rzeźb; 3 – budynek Nancy i Richa Kinderów; 4 – budynek prawa Caroline Weiss; 5 – budynek Audrey Jones Beck; 6 – parking
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_09

i

Autor: © Steven Holl Architects 9 | Rzut drugiej kondygnacji. Oznaczenia: 1 – parking; 2 – teatr; 3 – plac; 4 – wejście; 5 – atrium; 6 – kawiarnia; 7 – restauracja; 8 – galeria Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Y6zZ-uXzS-6G2c_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-09.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_12

i

Autor: © Steven Holl Architects 12, 13 | Schemat fasady łukowej z giętego, laminowanego szkła. Oznaczenia: 1 – laminowane gięte profile szklane z matową powłoką pośrednią; 2 – betonowa ściana nośna; 3 – platforma rewizyjna; 4 – okno; 5 – aluminiowy klips Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-H5k7-pybv-qZ7L_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-12.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_13

i

Autor: © Steven Holl Architects 12, 13 | Schemat fasady łukowej z giętego, laminowanego szkła. Oznaczenia: 1 – laminowane gięte profile szklane z matową powłoką pośrednią; 2 – betonowa ściana nośna; 3 – platforma rewizyjna; 4 – okno; 5 – aluminiowy klips Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-tnsr-p5V4-CWLX_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-13.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_20

i

Autor: © Steven Holl Architects 20, 21 | Detal łączenia szklanych elementów elewacji. Oznaczenia: 1 – platforma rewizyjna; 2 – profil stalowy 160 x 80 x 8 mm; 3 – profil stalowy IPE 160; 4 – gwintowany pręt z regulacją poziomą; 5 – wspornik stalowy; 6 – laminowane gięte profile szklane z matową powłoką pośrednią; 7 – silikon strukturalny; 8 – aluminiowy klips; 9 – gwintowany pręt z regulacją poziomą; 10 – kwadratowa nakrętka; 11 – śrubowe łączenie aluminiowych klipsów z profilem stalowym; 12 – śrubowe łączenie dwóch blach stalowych; 13 – nakrętka z nakładką Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-p7yF-aJd2-SDCZ_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-20.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_22

i

Autor: © Steven Holl Architects 20, 21 | Detal łączenia szklanych elementów elewacji. Oznaczenia: 1 – platforma rewizyjna; 2 – profil stalowy 160 x 80 x 8 mm; 3 – profil stalowy IPE 160; 4 – gwintowany pręt z regulacją poziomą; 5 – wspornik stalowy; 6 – laminowane gięte profile szklane z matową powłoką pośrednią; 7 – silikon strukturalny; 8 – aluminiowy klips; 9 – gwintowany pręt z regulacją poziomą; 10 – kwadratowa nakrętka; 11 – śrubowe łączenie aluminiowych klipsów z profilem stalowym; 12 – śrubowe łączenie dwóch blach stalowych; 13 – nakrętka z nakładką Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-YrNE-qdPL-fMCw_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-22.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_23

i

Autor: © Steven Holl Architects 22 | Detal montażu elewacji do stalowej konstrukcji. Oznaczenia: 1 – silikon strukturalny; 2 – aluminiowy klips; 3 – podkładka EPDM; 4 – laminowane gięte profile szklane; 5 – ponadwymiarowe otwory z możliwością tolerancji; 6 – spaw fabryczny; 7 – podkładka; 8 – spaw fabryczny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-TzaV-b9VJ-TobT_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-23.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_37a

i

Autor: Guy Nordenson and Associates 37 | Schemat konstrukcji zadaszenia: a) układ stalowych belek kratownicy; b) układ stalowych belek kratownicy (zielone) wraz z konstrukcją świetlików (niebieskie) i konstrukcją usztywniająca (czarne); c) aksonometria całej konstrukcji; d) aksonometria fragmentu konstrukcji. Oznaczenia: 1 – belka prefabrykowana; 2 – profil stalowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-2c5f-gW39-Zogn_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-37a.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_37b

i

Autor: Guy Nordenson and Associates 37 | Schemat konstrukcji zadaszenia: a) układ stalowych belek kratownicy; b) układ stalowych belek kratownicy (zielone) wraz z konstrukcją świetlików (niebieskie) i konstrukcją usztywniająca (czarne); c) aksonometria całej konstrukcji; d) aksonometria fragmentu konstrukcji. Oznaczenia: 1 – belka prefabrykowana; 2 – profil stalowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-vUHN-5KhM-Zv11_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-37b.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_37c

i

Autor: Guy Nordenson and Associates 37 | Schemat konstrukcji zadaszenia: a) układ stalowych belek kratownicy; b) układ stalowych belek kratownicy (zielone) wraz z konstrukcją świetlików (niebieskie) i konstrukcją usztywniająca (czarne); c) aksonometria całej konstrukcji; d) aksonometria fragmentu konstrukcji. Oznaczenia: 1 – belka prefabrykowana; 2 – profil stalowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-65qm-Nvij-e2P7_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-37c.jpeg
Muzeum Sztuki Współczesnej w Huston_ Steven Holl Architects_37d

i

Autor: Guy Nordenson and Associates 37 | Schemat konstrukcji zadaszenia: a) układ stalowych belek kratownicy; b) układ stalowych belek kratownicy (zielone) wraz z konstrukcją świetlików (niebieskie) i konstrukcją usztywniająca (czarne); c) aksonometria całej konstrukcji; d) aksonometria fragmentu konstrukcji. Oznaczenia: 1 – belka prefabrykowana; 2 – profil stalowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-DALA-88W2-222R_muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-huston-steven-holl-architects-37d.jpeg