Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_01

i

Autor: Marc Domage © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 1 | Betonowy cylinder otaczający dziedziniec

Rewitalizacja Bourse de Commerce

2021-06-24 14:28

Wyzwaniem formalnym oraz technicznym było połączenie odtworzonej formy zabytkowego budynku z minimalistycznym betonowym cylindrem wypełniającym centralną część dziedzińca. O nowej realizacji Tadao Ando w Paryżu pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM WYWIAD Z TADAO ANDO ORAZ FILMY Z RÓŻNYCH ETAPÓW REALIZACJI].

Ogłoszony w 2019 roku przez przewodniczącą Komisji Europejskiej – Ursulę von der Leyen – nowy Bauhaus, zainicjował wyczekiwany w architekturze dyskurs dotyczący budowy nowych i rewitalizacji istniejących już budynków. Dokument ten jest formalnym i szczegółowym zapisem od dawna istniejącego trendu, wynikającego m.in. z rosnącej świadomości ogromnego i dewastacyjnego wpływu, jaki przemysł budowlany wywiera na klimat.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_02

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 2 | Zabytkowy budynek Bourse de Commerce zlokalizowany jest w centrum Paryża, w rejonie Les Halles w niedalekim sąsiedztwie Luwru (od strony południowo-zachodniej) i Centrum Pompidou (od strony wschodniej)

Powołując się na zaledwie krótki fragment obszernego dokumentu, można zauważyć skalę zagadnienia, jakim jest rewitalizacja istniejących obiektów. W tekście czytamy, że w celu redukcji zapotrzebowania energetycznego należy do roku 2030 poddać rewitalizacji 35 mln budynków. Można spierać się o to, czy temat efektywności energetycznej powinien być głównym narzędziem analizy wpływu na środowisko (a nie np. emisja dwutlenku węgla). Jednak skupiając się nawet wyłącznie na emisyjności, która bezpośrednio powoduje zmiany klimatyczne, łatwo zaobserwować, że dane są jednoznaczne. Szeroko pojmowany proces powstawania budynku: od momentu ekstrakcji surowców niezbędnych przy produkcji materiałów budowlanych, aż po sam moment wykończenia to aż 35-45% emisyjności. Kolejne 35-45% stanowi użytkowanie budynku na przełomie 30-50 lat. Reszta wynika z jego wyburzenia lub innej formy utylizacji.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_03

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 3 | Betonowy cylinder o średnicy 29 m i wysokości 9 m kontrastuje z XIX-wieczną dekoracją wewnętrznej fasady dziedzińca

W tym kontekście nie dziwi fakt, że zapisy nowego Bauhausu otwierają w architekturze debatę odnoszącą się do pełnego spektrum tematów: od radykalnych wezwań do zaprzestania budowania, po tematy estetyki w ramach rewitalizacji istniejących obiektów jako próby wytłumienia ekspresji współczesnej architektury i technologii (w której projekt często narzucany jest przez konserwatorów zabytków).

Skrajnym przykładem może być rewitalizacja ikony, jaką jest budynek Bourse de Commerce ulokowany w historycznym sercu Paryża, i jego przemiana w Muzeum Sztuki Współczesnej kolekcji Pinaulta. Budynek oraz jego poszczególne elementy wpisane są od dziesięcioleci na listę zabytków i chronione przez wszystkie możliwe francuskie instytucje konserwatorskie. Ma on szczególne znaczenie w historii Paryża: łączy w sobie dziedzictwo z czasów Medyceuszy w postaci pierwszej wolno stojącej kolumny oraz historyczną innowację, był bowiem pierwszą na świecie w tej skali konstrukcją kopuły żelaznej. Za projekt pełnej rewitalizacji budynku do stanu z 1889 roku, z wymogiem dostosowania przestrzeni do nowych funkcji, odpowiedzialne były biura Tadao Ando Architect & Associates (TAAA), Niney et Marca Architectes (NeM), Pierre-Antoine Gatier’s oraz Setec Bâtiment.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_07

i

Autor: Marc Domage © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 7 | Z atrium rozpościera się imponujący widok na szklaną kopułę, która osiąga wysokość prawie 40 m, oraz na zrekonstruowany, ogromny fresk pochodzący z 1889 roku

Konstrukcja

Historia Bourse de Commerce położonego w historycznej dzielnicy Les Halles sięga XVI wieku i czasów budynku Hôtel de la Reine. Nazwę Bourse de Commerce przyjęto dopiero w 1889 roku, po transformacji Halle au Blé oraz przebudowie szklanej kopuły z 1812 roku, opartej o system żelaznych profili. Pokrycie żelaznymi żebrami kopuły o średnicy 38 m i wysokości 35 m było wówczas sukcesem porównywalnym z powstaniem wieży Eiffla. Późniejszą przebudowę obiektu w 1889 roku (wraz z przebudową kopuły i wypełnieniem jej 1450 szklanymi panelami oraz 44 000 dachówek w nieprzeziernym pasie dolnym zdobionym od wewnątrz freskiem) wybrano jako odnośnik do obecnej rekonstrukcji. Wpływ na to miał również fakt, że po 1889 roku nie zachowała się dokumentacja techniczna.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_17

i

Autor: Maxime Tétard, Studio Les Graphiquants, Paris © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 16, 17 | Cylinder o grubości 50 cm wykonano w konstrukcji kompozytowej z samozagęszczającego się betonu o fakturze z widocznymi łączeniami szalunku

W czerwcu 2017 roku rozpoczęto proces badań oraz pomiarów, z założeniem możliwie minimalnej ingerencji w bryłę budynku w ramach rewitalizacji. Wymóg ten dotyczył przede wszystkim zachowania oryginalnego systemu konstrukcyjnego oraz użycia materiałów wykorzystywanych w XIX wieku. W związku z tym niektóre z nich, na przykład kamień fasadowy Saint-Maximin, musiały zostać zrekonstruowane. Odtworzenia wymagały także oryginalne freski o powierzchni 1400 m2, ukazujące różne sceny z zakresu handlu na wszystkich kontynentach.

Odtworzenie oryginalnej formy i estetyki wymagało mariażu XIX-wiecznego rzemiosła oraz najnowszej technologii. Przykładowo, w celu precyzyjnej oceny stanu żelaznej konstrukcji kopuły zastosowano skan laserowy z pomocą dronów. Same prace konserwatorskie stały się jedynie tłem dla wizji architektonicznej biura TAAA. Japoński minimalizm, wcześniej z sukcesem aplikowany przy odnowie historycznych budynków w Wenecji – Palazzo Grassi w 2006 roku oraz Punta della Dogana w 2009 roku – został wkomponowany także w centralną część Bourse de Commerce.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_10

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 10-13 | Prace nad renowacją malowideł trwały sześć miesięcy i uczestniczyło w nich 24 konserwatorów pod kierownictwem Alix Laveau

Betonowy cylinder o średnicy 29 m i wysokości 9 m wypełnia centralną część budynku, będąc zarazem estetycznym minimalistycznym kontrastem dla XIX-wiecznej dekoracji wewnętrznej fasady dziedzińca. W rzeczywistości betonowa ściana o grubości 50 cm to konstrukcja kompozytowa samozagęszczającego się betonu otulająca z obu stron 26-centymetrową stalową konstrukcję nośną schodów oraz platformy widokowej na ich szczycie. Czysta faktura szarego betonu, z charakterystycznymi dla twórczości Tadao Ando widocznymi łączeniami szalunku (w sumie 863 łączenia) stanowi sama w sobie kontrast akustyczny (wszelkie ciągi komunikacyjne oraz recepcja zostały zlokalizowane po zewnętrznej stronie cylindra), w ten sposób wyciszając przestrzenie pomiędzy kolejnymi salami wystawowymi i audytorium. Analizy akustyczne miały duże znaczenie w procesie projektowania (wykorzystano rezonatory Helmholtz wbudowane w konstrukcję betonowej ściany oraz systemy pochłaniaczy akustycznych Schroeder w audytorium) oraz na placu budowy (stała kontrola poziomu zanieczyszczenia hałasem oraz wibracjami dźwięku).

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_11

i

Autor: Maxime Tétard, Studio Les Graphiquants, Paris © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 10-13 | Prace nad renowacją malowideł trwały sześć miesięcy i uczestniczyło w nich 24 konserwatorów pod kierownictwem Alix Laveau

Oddziaływanie społeczne oraz proekologiczne stanowiły dodatkowe wyzwania dla projektantów oraz wykonawcy. Projekt zakładał spełnienie wymogów certyfikacji BREEAM oraz HQE (Haute Qualité Environnementale) w odniesieniu do norm energetycznych, materiałowych, a także społecznych m.in. dzięki zaangażowaniu oraz szkoleniom dla 8% pracowników socjalnych. Uwzględniono również przyszłe zmiany założeń konstrukcyjnych, umożliwiające potencjalne wyburzenie betonowego trzonu bez wpływu na samą konstrukcję pozostałej części budynku oraz łatwą transformację przestrzenni wewnętrznej.

Ukończony w marcu 2020 roku Bourse de Commerce, po trzech latach prac budowlanych oraz konserwatorskich, stanowi łącznie przestrzeń 10 500 m2 powierzchni. Część publiczna podzielona została na 10 sal wystawowych oraz audytorium, które wyposażono w 284 miejsca, co stanowi 7000 m2. To jeden z najznamienitszych współczesnych przykładów pomyślnego zastosowania systemu kompleksowej rewitalizacji, polegającego na połączeniu historycznego rzemiosła, nowoczesnych technologii oraz formy ekspresji współczesnej architektury. Budynek ma zostać otwarty dla zwiedzających wiosną 2021 roku.

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_12

i

Autor: © Patrick Tourneboeuf Courtesy Bourse de Commerce - Pinault Collection 10-13 | Prace nad renowacją malowideł trwały sześć miesięcy i uczestniczyło w nich 24 konserwatorów pod kierownictwem Alix Laveau
Metryka

Muzeum Sztuki Współczesnej Bourse de Commerce – Pinault Collection

Paryż, Francja

Autorzy: Tadao Ando Architect and Associates, NeM/Niney et Marca Architectes, Pierre-Antoine Gatier, Setec Bâtiment

Konstrukcja: Setec Bâtiment

Generalny wykonawca: Bouygues Rénovation Privée

Inwestor: François Pinault Collection

Powierzchnia budynku: 10 500 m2

Projekt: 2017

Realizacja: 2020

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_13

i

Autor: Patrick Tourneboeuf / Bourse de Commerce — Pinault Collection 10-13 | Prace nad renowacją malowideł trwały sześć miesięcy i uczestniczyło w nich 24 konserwatorów pod kierownictwem Alix Laveau
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_14

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes 14, 15 | W celu uzyskania większej przestrzeni część podziemną poszerzono, tak aby nie naruszyć historycznej struktury
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_15

i

Autor: Studio Bouroullec / Bourse de Commerce - Pinault Collection 14, 15 | Aby uzyskać więcej przestrzeni część podziemną poszerzono, tak aby nie nienaruszyć historycznej struktury
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_16

i

Autor: Studio Bouroullec / Bourse de Commerce - Pinault Collection 16, 17 | Cylinder o grubości 50 cm wykonano w konstrukcji kompozytowej z samozagęszczającego się betonu o fakturze z widocznymi łączeniami szalunku
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_18

i

Autor: Marc Domage © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 18, 19, 21 | Historyczną kopułę opartą o system żelaznych profili poddano rewitalizacji. Wymogiem konserwatorskim było zachowanie oryginalnego systemu konstrukcyjnego oraz użycie materiałów wykorzystywanych w XIX wieku
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_19

i

Autor: Vladimir Partalo © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 18, 19, 21 | Historyczną kopułę opartą o system żelaznych profili poddano rewitalizacji. Wymogiem konserwatorskim było zachowanie oryginalnego systemu konstrukcyjnego oraz użycie materiałów wykorzystywanych w XIX wieku
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_20

i

Autor: © Patrick Tourneboeuf / Bourse de Commerce - Pinault Collection 20, 22 | Odtworzenie oryginalnej formy i estetyki wymagało połączenia XIX-wiecznego rzemiosła oraz najnowszej technologii. Przykładowo, w celu precyzyjnej oceny stanu żelaznej konstrukcji kopuły zastosowano skan laserowy z pomocą dronów
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_21

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 18, 19, 21 | Historyczną kopułę opartą o system żelaznych profili poddano rewitalizacji. Wymogiem konserwatorskim było zachowanie oryginalnego systemu konstrukcyjnego oraz użycie materiałów wykorzystywanych w XIX wieku
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_22

i

Autor: © Patrick Tourneboeuf / Bourse de Commerce - Pinault Collection 20, 22 | Odtworzenie oryginalnej formy i estetyki wymagało połączenia XIX-wiecznego rzemiosła oraz najnowszej technologii. Przykładowo, w celu precyzyjnej oceny stanu żelaznej konstrukcji kopuły zastosowano skan laserowy z pomocą dronów

Jednym z wyzwań była rekonstrukcja szklanej kopuły o średnicy 38 m i wysokości 35 m, wypełnionej 1450 szklanymi panelami oraz 44 000 dachówek

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_23

i

Autor: Maxime Tétard, Studio Les Graphiquants, Paris © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 23-25 | Pomiędzy zewnętrzną ścianą cylindra a wewnętrzną ścianą istniejącego budynku zaplanowano schody prowadzące na poszczególne kondygnacje. Na drugim piętrze wybudowane przejście umożliwia spacer wokół cylindra
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_24

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 23-25 | Pomiędzy zewnętrzną ścianą cylindra a wewnętrzną ścianą istniejącego budynku zaplanowano schody prowadzące na poszczególne kondygnacje. Na drugim piętrze wybudowane przejście umożliwia spacer wokół cylindra
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_25

i

Autor: Patrick Tourneboeuf © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 23-25 | Pomiędzy zewnętrzną ścianą cylindra a wewnętrzną ścianą istniejącego budynku zaplanowano schody prowadzące na poszczególne kondygnacje. Na drugim piętrze wybudowane przejście umożliwia spacer wokół cylindra

Odtworzenie oryginalnej formy i estetyki historycznego budynku wymagało mariażu XIX-wiecznego rzemiosła oraz najnowszej technologii

Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_26

i

Autor: Stefan Altenburger / Bourse de Commerce — Pinault Collection © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 26, 28 | Oprócz przestrzeni wystawienniczej, która powstała po stworzeniu cylindra, galerie zaplanowano po obwodzie od parteru do drugiego piętra. Na kolekcję François Pinaulta składa się ponad 10 000 prac z lat 60. XX wieku do współczesności
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_27

i

Autor: Patrick Tourneboeuf / Bourse de Commerce - Pinault Collection © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes 27 | W podziemiu pod dziedzińcem zaprojektowano audytorium na 284 osoby
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_28

i

Autor: Aurélien Mole / Bourse de Commerce — Pinault Collection © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 26, 28 | Oprócz przestrzeni wystawienniczej, która powstała po stworzeniu cylindra, galerie zaplanowano po obwodzie od parteru do drugiego piętra. Na kolekcję François Pinaulta składa się ponad 10 000 prac z lat 60. XX wieku do współczesności
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_29

i

Autor: Studio Bouroullec / Bourse de Commerce - Pinault Collection 29 | W zrekonstruowanych wnętrzach zaprojektowano m.in. współczesne oświetlenie, takie jak charakterystyczne jarzeniówki ciągnące się przez całą wysokość klatki schodowej
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_30

i

Autor: Studio Bouroullec / Bourse de Commerce - Pinault Collection Główne wejście do Bourse de Commerce — Pinault Collection
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_31

i

Autor: Vladimir Partalo © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier Pierwsza wolnostojąca kolumna zlokalizowana tuż przy budynku muzeum
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_32

i

Autor: Marc Domage © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier Wewnętrzny dziedziniec pełniący rolę galerii
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_33

i

Autor: Patrick Tourneboeuf / Tadao Ando Architect & Associates_Niney et Marca Architectes Jedna z galerii Bourse de Commerce — Pinault Collection
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_34

i

Autor: Patrick Tourneboeuf / Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes Audytorium zlokalizowane w podziemiu
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_04

i

Autor: © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 4 | Rzut kondygnacji -1 Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-BYer-TGhm-53Zc_rewitalizacja-bourse-de-commerce-tadao-ando-architect-nem-agence-pierre-antoine-gatier-04.jpeg
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_05

i

Autor: © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 5 | Rzut parteru Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-18WF-vHC3-ygmj_rewitalizacja-bourse-de-commerce-tadao-ando-architect-nem-agence-pierre-antoine-gatier-05.jpeg
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_06

i

Autor: © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 6 | Rzut kondygnacji +2. Oznaczenia do rys. 4-6: 1 – studio; 2 – foyer; 3 – audytorium; 4 – klatka schodowa; 5 – dziedziniec 6 – galeria; 7 – westybul; 8 – księgarnia; 9 – kładka Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-udU1-YUjg-tLqY_rewitalizacja-bourse-de-commerce-tadao-ando-architect-nem-agence-pierre-antoine-gatier-06.jpeg
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_08

i

Autor: © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 8 | Schemat funkcjonalny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-52C6-KXEV-qZKS_rewitalizacja-bourse-de-commerce-tadao-ando-architect-nem-agence-pierre-antoine-gatier-08.jpeg
Rewitalizacja Bourse de Commerce_Tadao Ando Architect_NeM_Agence Pierre-Antoine Gatier_09

i

Autor: © Tadao Ando Architect & Associates, Niney et Marca Architectes, Agence Pierre-Antoine Gatier 9 | Przekrój. Oznaczenia: 1 – studio; 2 – schody; 3 – foyer; 4 – audytorium; 5 – część techniczna; 6 – galeria; 7 – korytarz; 8 – dziedziniec/galeria; 9 – westybul; 10 – wejście; 11 – kładka; 12 – strefa restauracyjna Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-KC25-7mYn-ZU1s_rewitalizacja-bourse-de-commerce-tadao-ando-architect-nem-agence-pierre-antoine-gatier-09.jpeg