Wystawa polska - nagroda za dźwięk

i

Autor: archiwum serwisu Głównym plastycznym elementem polskiej wystawy Post-Apocalypsis były fragmenty pni symbolizujące stechnicyzowaną naturę. Dzięki zjawisku tzw. przewodnictwa kostnego i ukrytym instalacjom, dotykając drzewa słyszało się teksty polskich romantyków "bezpośrednio" w głowie. Fot. Ludek Neuzil/serwis prasowy

Wystawa polska – nagroda za dźwięk

2015-08-20 22:54

Teatr umarł – Niech Żyje natura? Morze apokaliptycznych dźwięków i przemawiające frazami polskich romantyków drzewa. Trzeba było pozwolić im mówić bezpośrednio do swojego wnętrza.

Opis autorski

Pogoda nie może już dziś być definiowana jedynie jako zewnętrzny wobec człowieka stan atmosfery, rozgrywa się bowiem w planetarnej, sieciowej i technonaturalnej skali, której on sam stanowi immanentną część. Stan ten dotyczy bowiem nie tylko przekształceń geologicznych, biosferycznych, jakich dokonujemy w obrębie całego ekosystemu, ale także ich konsekwencji ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych. Warunki pogodowe nowoczesnego świata to splot tych wszystkich czynników, które wpływają na stany niepokoju, zagrożenia i ciągłego kryzysu. Instalacja Post-Apocalypsis jest próbą wskazania na skomplikowane asamblaże, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi. Z perspektywy tego projektu, pogoda jest audialno-somatyczną aurą, kształtowaną poprzez niekończący się performans, zachodzący pomiędzy ludzkimi i nieludzkimi aktorami. (...) Widzowie wkraczają tu bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność. Energetyczne przepięcia komunikacyjne możliwe są także do doświadczenia w ramach zaprojektowanej zaskakującej interakcji z technologicznie przekształconymi elementami natury. Dawne romantyczne wizje natury, ujmowanej jako krajobraz i tło dla ludzkich zdarzeń, tak ważne niegdyś dla rozwoju teatralnej scenografii, zostają tutaj poddane rewizji. Jednocześnie sam romantyzm, jako projekt istotny w sposób szczególny dla polskiej tradycji narodowo-wyzwoleńczej, w instalacji Post-Apocalysis ulega otwarciu na ekologiczne parametry poznania.

Uzasadnienie jury

Jury było pod wrażeniem pomysłowego wykorzystania dźwięku, subtelnego, ale jednocześnie silnie oddziałującego na odbiorcę. Responsywny i interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedla współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią, które tworzą hybrydalny system komunikacji. Instalacja zachęca zwiedzających do uważnego słuchania na wiele sposobów.

Wystawa polska - nagroda za dźwięk

i

Autor: archiwum serwisu Niewidzialny dźwiękowy krajobraz, czyli polska ekspozycja studencka The Boundaries of Landscape (Granice krajobrazu). Fot. Marketa Bendova/serwis prasowy

Inne polskie wydarzenia w ramach PQ2015 Ekspozycja studencka:

The Boundaries of Landscape – nominacja w kategorii młodych talentów (Promising Student Talent)

Autorzy: Małgorzata Wdowik (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie), Tamara Antonijevic i Robert Läßig (Justus-Liebig-Universität Gießen)

Opis autorski

Przestrzeń podzielona jest na kilka terytoriów dźwiękowych, podział ten oparty jest o wybór tekstów zajmujących się zagadnieniem krajobrazu, pamięci i kolektywnej historii. (...) Każdorazowo niewielka grupa widzów zostaje zaproszona do eksplorowania przestrzeni przy pomocy słuchawek. Zależnie od miejsca, w którym widz się znajduje słyszy dźwięk przypisany danemu terytorium. (...) To indywidualne doświadczenie – związane z możliwością stworzenia wizualnej zawartości za pomocą tekstów słyszanych w słuchawkach lub dzięki obserwacji innych – może prowadzić ku refleksji nad rolą widza jako członka większej całości (...)

Sekcja Makers: The Wedding that Was NotKurator: Maciej Nowak Autor: Anna Królikiewicz Muzyka: StendekSekcja Objects: The Rainbow Autor relacji: Marcin Wziontek Projekt obiektu: Jakub Drzastwa Sekcja Performing Space: Voice-Over Autorzy: Michał Libera, Wojciech Ziemilski Dźwięk: Stanislav Abrahám Sekcja Tribes: Urban Reflections Autorzy: Anna Kaczkowska, Maria- Magdalena Wawrzyńczyk, Agnieszka Zdonek (fot. str. 29) Wykłady: Dariusz Kosiński – Space – Shifter: Jerzy Gurawski and Architecture of Theatrical Space; Wojciech Ziemilski – The Man Without the SpacePublikacja: Post-Apocalypsis, red. Agnieszka Kubaś, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego 2015 (z esejami m.in. Dariusza Kosińskiego, Marii Janion i Jerzego Gurawskiego)Organizatorzy polskiej ekspozycji i innych wydarzeń w ramach PQ2015: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

www.praskiequadriennale.pl

Metryka
  • Nazwa obiektu: Polska wystawa narodowa: Post-Apocalypsis – Złoty medal za wykorzystanie dźwięku (Gold Medal PQ2015 for Sound Design)
  • Kurator: Agnieszka Jelewska
  • Projekt przestrzeni: Jerzy Gurawski oraz ARPA (Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego) – Tomasz Mor, Jakub Chrzanowski, Marek Szapiel, Krzysztof Łuczak
  • Experience designer: Michał Krawczak
  • Sound designer: Rafał Zapała
  • Interaction designer: Paweł Janicki
  • Interactive System Engineer: architekt Michał Cichy
  • Producent wykonawczy: Anna Galas-Kosil
  • Koordynator: Edyta Zielnik
  • Rzecznik prasowy: Łukasz Orłowski
  • Konsultacje techniczne i realizacja: AA Studio Kombiko Bis
  • Projekt graficzny materiałów promocyjnych: Manuka Studio
  • Partnerzy: ARPA – Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego, HAT Research Center