Opis autorski
Pogoda nie może już dziś być definiowana jedynie jako zewnętrzny wobec człowieka stan atmosfery, rozgrywa się bowiem w planetarnej, sieciowej i technonaturalnej skali, której on sam stanowi immanentną część. Stan ten dotyczy bowiem nie tylko przekształceń geologicznych, biosferycznych, jakich dokonujemy w obrębie całego ekosystemu, ale także ich konsekwencji ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych. Warunki pogodowe nowoczesnego świata to splot tych wszystkich czynników, które wpływają na stany niepokoju, zagrożenia i ciągłego kryzysu. Instalacja Post-Apocalypsis jest próbą wskazania na skomplikowane asamblaże, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi. Z perspektywy tego projektu, pogoda jest audialno-somatyczną aurą, kształtowaną poprzez niekończący się performans, zachodzący pomiędzy ludzkimi i nieludzkimi aktorami. (...) Widzowie wkraczają tu bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność. Energetyczne przepięcia komunikacyjne możliwe są także do doświadczenia w ramach zaprojektowanej zaskakującej interakcji z technologicznie przekształconymi elementami natury. Dawne romantyczne wizje natury, ujmowanej jako krajobraz i tło dla ludzkich zdarzeń, tak ważne niegdyś dla rozwoju teatralnej scenografii, zostają tutaj poddane rewizji. Jednocześnie sam romantyzm, jako projekt istotny w sposób szczególny dla polskiej tradycji narodowo-wyzwoleńczej, w instalacji Post-Apocalysis ulega otwarciu na ekologiczne parametry poznania.
Uzasadnienie jury
Jury było pod wrażeniem pomysłowego wykorzystania dźwięku, subtelnego, ale jednocześnie silnie oddziałującego na odbiorcę. Responsywny i interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedla współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią, które tworzą hybrydalny system komunikacji. Instalacja zachęca zwiedzających do uważnego słuchania na wiele sposobów.
Inne polskie wydarzenia w ramach PQ2015 Ekspozycja studencka:
The Boundaries of Landscape – nominacja w kategorii młodych talentów (Promising Student Talent)
Autorzy: Małgorzata Wdowik (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie), Tamara Antonijevic i Robert Läßig (Justus-Liebig-Universität Gießen)
Opis autorski
Przestrzeń podzielona jest na kilka terytoriów dźwiękowych, podział ten oparty jest o wybór tekstów zajmujących się zagadnieniem krajobrazu, pamięci i kolektywnej historii. (...) Każdorazowo niewielka grupa widzów zostaje zaproszona do eksplorowania przestrzeni przy pomocy słuchawek. Zależnie od miejsca, w którym widz się znajduje słyszy dźwięk przypisany danemu terytorium. (...) To indywidualne doświadczenie – związane z możliwością stworzenia wizualnej zawartości za pomocą tekstów słyszanych w słuchawkach lub dzięki obserwacji innych – może prowadzić ku refleksji nad rolą widza jako członka większej całości (...)
Sekcja Makers: The Wedding that Was NotKurator: Maciej Nowak Autor: Anna Królikiewicz Muzyka: StendekSekcja Objects: The Rainbow Autor relacji: Marcin Wziontek Projekt obiektu: Jakub Drzastwa Sekcja Performing Space: Voice-Over Autorzy: Michał Libera, Wojciech Ziemilski Dźwięk: Stanislav Abrahám Sekcja Tribes: Urban Reflections Autorzy: Anna Kaczkowska, Maria- Magdalena Wawrzyńczyk, Agnieszka Zdonek (fot. str. 29) Wykłady: Dariusz Kosiński – Space – Shifter: Jerzy Gurawski and Architecture of Theatrical Space; Wojciech Ziemilski – The Man Without the SpacePublikacja: Post-Apocalypsis, red. Agnieszka Kubaś, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego 2015 (z esejami m.in. Dariusza Kosińskiego, Marii Janion i Jerzego Gurawskiego)Organizatorzy polskiej ekspozycji i innych wydarzeń w ramach PQ2015: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
- Nazwa obiektu: Polska wystawa narodowa: Post-Apocalypsis – Złoty medal za wykorzystanie dźwięku (Gold Medal PQ2015 for Sound Design)
- Kurator: Agnieszka Jelewska
- Projekt przestrzeni: Jerzy Gurawski oraz ARPA (Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego) – Tomasz Mor, Jakub Chrzanowski, Marek Szapiel, Krzysztof Łuczak
- Experience designer: Michał Krawczak
- Sound designer: Rafał Zapała
- Interaction designer: Paweł Janicki
- Interactive System Engineer: architekt Michał Cichy
- Producent wykonawczy: Anna Galas-Kosil
- Koordynator: Edyta Zielnik
- Rzecznik prasowy: Łukasz Orłowski
- Konsultacje techniczne i realizacja: AA Studio Kombiko Bis
- Projekt graficzny materiałów promocyjnych: Manuka Studio
- Partnerzy: ARPA – Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego, HAT Research Center