Koncepcja miastoNATURY

i

Autor: miastoNATURA Gdyby nie było Wisłostrady?

miastoNATURA

Gdyby nie było Wisłostrady? Co Warszawa może zyskać na przekształceniu arterii w miejską aleję?

2024-08-02 6:01

Propozycja przekształcenia szerokiej, przelotowej Wisłostrady w miejską aleję wzbudza gorące dyskusje. Warto, by rozmowa o przyszłości Warszawy była oparta na konkretnych argumentach. Dlatego pokazujemy, co zdaniem autorów pomysłów - zespołu Fundacji miastoNatura i pracowni WXCA - mogą zyskać mieszkańcy.

Propozycje miastoNatury i pracowni WXCA zostały zaprezentowane szerszej publiczności na wystawie "Plany na Przyszłość". Najbardziej ambitny wariant zakłada przekształceniu Wisłostrady - dziś ważnej dla Warszawy arterii w lokalną ulicę wzbogaconą o komunikację publiczną (tramwaj). Autorzy przekonują, że dzięki temu Warszawa zyska duże powierzchnie świetnie zlokalizowanego terenu, które można przeznaczyć na zabudowę mieszkaniową, ważne usługi i nowe tereny zielone. Sprawdzamy, co to konkretnie oznacza.

Przeczytaj więcej o tej koncepcji TUTAJ.

Co można zbudować na terenie Wisłostrady?

Poniższe rysunki i opisy pochodzą z prezentacji miastoNatury. Publikujemy je bez zmian redakcyjnych.

miastoNATURA

i

Autor: miastoNATURA ZJAZDY Z MOSTU PONIATOWSKIEGO, SOLEC oraz OGRÓD SZTUKI/ PARK ODKRYWCÓW

ZJAZDY Z MOSTU PONIATOWSKIEGO (1)

[Dziś] Zjazdy w formie dwóch ramp o geometrii spiralnej wraz towarzyszącymi elementami, takimi jak nasypy czy przejazdy zajmują powierzchnię równą ok. 51 000 m2. Oznacza to, że teren wielkości zbliżonej do 70% powierzchni Starego Miasta, położony nad samą rzeką w centrum Warszawy przeznaczony jest na infrastrukturę i tereny pozbawione funkcji. Rampa północna powstała jeszcze przed II wojną światową, jej fragment w postaci łukowego przejazdu odznacza się pewną wartością historyczną.

Terenochłonne zjazdy z mostu proponujemy zastąpić rampami o prostej geometrii - pozwala to odzyskać znaczącą ilość terenu nad samą rzeką. Bliskość istotnego węzła komunikacyjnego na moście oraz atrakcyjna ekspozycja nad rzeką predestynuje to miejsca do zagospodarowania w formie miejskich kwartałów o znaczącej intensywności. W przypadku konieczności pozostawienia historycznego fragmentu wiaduktu możliwe jest jego przeniesienie / wkomponowanie w nową zabudowę.

SOLEC (4)

Propozycja projektowa zakłada połączenie urbanistyczne obszaru Solca z Wisłą poprzez klarowne wnętrza urbanistyczne - ulice, place i park Rydza - Śmigłego o wyraźnych krawędziach. Ulica Solec, dziś pozbawiona kontaktu z rzeką może stanowić ciąg pieszy zakończony atrakcyjnym, długim widokiem w stronę rzeki jak również wciągające wnętrze znad rzeki wgłąb miasta.

Rynek Solecki z zabytkowym kościołem staje się atrakcyjnym placem z trzema ścianami oraz sprzężonym z nim, trójkątnym placem na przecięciu ul. Wilanowskiej, Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie. Płyta Desantu ma charakter symetrycznego wnętrza, kończącego oś parku Rydza Śmigłego. Fragment zieleni przy ul. Wilanowskiej będący dziś częścią parku staje się zielonym podwórkiem z możliwością lokalizacji funkcji publicznych, takich jak przedszkole, żłobek czy dom kultury. Istniejąca tu kamienica staje się fragmentem otwartego kwartału.

Dzięki proponowanej zabudowie nad rzeką istniejący budynek WTW przestaje być obcym elementem w tkance miasta i tworzy wraz z innymi budynkami reprezentacyjny waterfront.

OGRÓD SZTUKI/ PARK ODKRYWCÓW (5)

Teren pomiędzy mostem średnicowym a Centrum Nauki Kopernik może stanowić spójny, linearny ogród. Linia zabudowy jest tu wycofana, pozostawiając szeroki pas zieleni na funkcje rekreacyjne. Aby możliwie najlepiej wykorzystać tę przestrzeń konieczne jest usunięcie barier, jakie obecnie tworzy infrastruktura - tj. nasyp linii średnicowej, wylot z obecnego tunelu Wisłostrady i zjazdy z mostu Świętokrzyskiego w formie dwóch rozłącznych jezdni.

miastoNATURA

i

Autor: miastoNATURA MARIENSZTAT oraz ULICA KAROWA

ULICA KAROWA - FRAGMENT TRAKTU ŁĄCZĄCEGO KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE I PRAGĘ (2)

Ulica Karowa ma duży potencjał do przemiany w żywy, miejski pasaż prowadzący na pieszo - rowerowy most, wymaga to jednak obecności pierzei z parterem usługowym, najlepiej po obu stronach ulicy. Obecność planowanego Wydziału Nauk Społecznych UW może stanowić początek tego procesu i w ślad za nim mogłyby pojawić się tu kolejne funkcje. W koncepcji proponujemy uzupełnienie pierzei poprzez rozbudowę szpitala, przebudowę i rozbudowę obiektów infrastruktury MPWiK oraz uzupełnienie Skweru Agatona przez nowy obiekt. W ten sposób tereny zieleni uformowałyby zielony korytarz pomiędzy skarpą a Wisłą - część drzew zlokalizowanych obecnie przy ul. Karowej mogłaby zostać przesadzona, np. w rejonie nad rzeką lub wzdłuż ulicy Karowej.

MARIENSZTAT (6)

Likwidacja Wisłostrady na poziomie terenu w rejonie Mariensztatu pozwoli na stworzenie tu waterfrontu - ściany miasta bezpośrednio nad Wisłą. Budynki o skali zbliżonej do obecnych już w sąsiedztwie mogłyby stać się zapleczem gastronomicznym tej części bulwaru, dzięki czemu obecność pływających pawilonów na dolnym poziomie nie byłaby już konieczna. Przeniesienie pawilonów w inne miejsce pozwoli poszerzyć część spacerowo - rekreacyjną i rozwiąże problem zbyt dużego zagęszczenia ludzi na tym odcinku nabrzeża.

miastoNATURA

i

Autor: miastoNATURA MOST KRASIŃSKIEGO oraz PARK CYTADELI / OGRODY ZAMKOWE / PARK FONTANN

PARK CYTADELI / OGRODY ZAMKOWE / PARK FONTANN (3)

Tereny nad Wisłą rozciągające się od Mostu Śląsko - Dąbrowskiego aż do Cytadeli to ogromna powierzchnia zieleni, stanowiąca potencjalnie obszerne zaplecze rekreacyjne dla mieszkańców Warszawy. Usunięcie bariery, jaką obecnie stanowi Wisłostrada pomoże lepiej wykorzystać tę przestrzeń i połączy ją z rzeką.

Likwidacja zjazdu po północnej stronie mostu Ś-D pozwoli odzyskać duży obszar podzamcza i przywrócić historyczny układ ogrodów, a także wyeksponować sylwetę Zamku Królewskiego w perspektywie znad rzeki.

MOST KRASIŃSKIEGO (7)

Budowa mostu Krasińskiego będzie okazją do pomyślenia na nowo o przestrzeni publicznej tej części Warszawy. Znacząca poprawa komunikacji w tymi miejscu pozwoli stworzyć warunki do rozwoju tkanki miejskiej i przedłużenia miejskiego charakteru Żoliborza bezpośrednio nad Wisłę. Nie wykluczy to obecności funkcji sportowych w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowo - usługowej.