Architektura MuratorInnowacje w ArchitekturzeAktualnościMuzeum Dizajnu i Architektury w dawnym hotelu Cracovia. Relacja z warsztatów z Fernando Menisem [+ZDJĘCIA]

Muzeum Dizajnu i Architektury w dawnym hotelu Cracovia. Relacja z warsztatów z Fernando Menisem [+ZDJĘCIA]

Studenci z 13 polskich uczelni wzięli udział w warsztatach poświęconych dawnemu hotelowi Cracovia, które zorganizowała redakcja "Architektury-murator". Pod okiem Fernando Menisa powstało niemal 80 projektów przystosowania budynku do nowej funkcji. Wybrane prace zaprezentowano na wystawie otwartej podczas krakowskiej Nocy Muzeów.

Muzeum Dizajnu i Architektury w dawnym hotelu Cracovia. Relacja z warsztatów z Fernando Menisem [+ZDJĘCIA]
Fernando Menis i Marek Cyunel udzielają wskazówek uczestnikom warsztatów

W ubiegły piątek na Politechnice Krakowskiej odbyły się warsztaty studenckie, których tematem było opracowanie projektu przekształcenia dawnego hotelu Cracovia na potrzeby Muzeum Architektury i Dizajnu. Na zaproszenie „Architektury-murator” zajęcia poprowadził hiszpański architekt Fernando Menis we współpracy z arch. Jakubem Bilem z Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz arch. Markiem Cyunelem z Politechniki Krakowskiej.

Były to pierwsze z cyklu warsztatów studenckich, które stanowią część całorocznej inicjatywy „Innowacje w Architekturze”, obejmującej również konkurs dla architektów, wykłady i szereg publikacji na łamach miesięcznika. W spotkaniu wzięli udział studenci uczelni krakowskich: Politechniki, Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Uniwersytetu Jagiellońskiego i ASP im. Jana Matejki oraz z innych polskich uczelni, nie tylko tych nieodległych jak Politechnika Śląska, Politechnika Wrocławska, PWSZ Racibórz czy Politechnika Świętokrzyska, lecz także Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania z Warszawy, Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, a nawet Politechniki Gdańskiej. Oprócz studentów swoje pomysły przeprojektowania hotelu Cracovia na papier przelali również młodzi architekci.

To dopiero początek, nie znajdziemy idealnego rozwiązania. Byłoby to bardzo trudne w tak krótkim czasie. Mamy ponad stu czterdziestu studentów, którzy zastanawiają się nad przyszłością hotelu Cracovia. To burza mózgów pod przewodnictwem „Architektury-murator, dzięki któremu możemy razem myśleć o przyszłości tego ważnego dla Krakowa obiektu – powiedział Fernando Menis.

Jednym z największych wyzwań stojących przed uczestnikami był krótki czas warsztatów, który wymagał wcześniejszego przemyślenia koncepcji i umiejętności syntetycznego myślenia. To utrudnienie, okazało się jednak jedną z motywacji do udziału w wydarzeniu. Możemy się wykazać dzięki temu, że wpada nam do głowy jeden pomysł i możemy go przelać na kartkę za pomocą szybkiego szkicu, schematu, niekoniecznie skupiając się na aspektach konstrukcyjnych i typowo budowlanych, ale próbując w bardzo syntetyczny sposób przedstawić swoją ideę – mówi Anna Mardyła z Politechniki Śląskiej. Oprócz chęci zmierzenia się z trudnym zadaniem i sprawdzenia swoich możliwości studentów przyciągnęła postać Fernando Menisa oraz możliwość pochylenia się nad istotnym dla miasta tematem. Cracovia jest bardzo kontrowersyjnym, ciekawym budynkiem, który w pewnym sensie dzieli Kraków, jest głośny i polityczny – wyjaśnia Dominika Strzałka z I roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, która w ubiegłym roku odbyła praktykę w pracowni Fernando Menisa na Teneryfie. Od wielu lat przejeżdżam Alejami Trzech Wieszczów i widzę budynek pokryty zawsze wielkim billboardem. Strasznie mi to przeszkadza, jestem świadomy, tego, że jest to perła modernizmu, która niestety stoi i niszczeje. Chciałbym coś z tym zrobić – dodał Dominik Klecha, student IV roku Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.

Po zakończeniu czasu przeznaczonego na warsztaty i zebraniu prac okazało się, że w ciągu zaledwie 4 godzin studentom, którzy pracowali indywidualnie bądź w zespołach, udało się stworzyć aż 78 projektów, bardzo zróżnicowanych zarówno pod względem idei, jak i sposobów ich prezentacji. Tempo było bardzo duże, ale uczestnicy świetnie wywiązali się z zadania. Pomysły są zróżnicowane począwszy od bardzo zachowawczych po takie, które ingerują w tkankę samego hotelu i otoczenia. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co się udało zrobić. Większość studentów skontrowała się na zagadnieniach związanych z samą bryłą, natomiast kilka prac w bardzo ciekawy sposób wyszło w przestrzeń miasta – podsumowuje Jakub Bil. Przykładem takiej pracy jest PATCHWORK, której autorki (Monika Haniewska, Dominika Strzałka, Martyna Tomsińska, Zuzanna Kasperczyk, Natalia, Strzałka, Agata Motyka, Anna Eckes z Politechniki Krakowskiej) zaproponowały zamknięcie placu przed hotelem Cracovia dla ruchu i rozciągnięciu Błoni aż do alej, dzięki czemu powstała nowa przestrzeń publiczna.

Studenci niejednokrotnie odwoływali się również do tematu głównego wydarzenia – innowacyjności w architekturze. Nowatorskie rozwiązanie zastosowali autorzy pracy „FiDU in Mosaic” (autorzy: Karolina Leicht, Mariia Shapoval, Kajetan Przybylski z Krakowskiej Akademii im. Frycza Modrzewskiego), którzy zaproponowali wykorzystanie na elewacji opracowanej przez Oskara Ziętę technologii FiDU, polegającej na wtłoczeniu powietrza pomiędzy spłaszczone, zgrzane płaty stali. Inne pomysły na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań do modernistycznego budynku to montaż ruchomych elementów na elewacji, które mogą przemieszczać się w dwóch kierunkach (autorzy: Gabriela Gawlewicz, Katarzyna Głogowska i Jakub Jedynek z Politechniki Krakowskiej), wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości (google VR) lub pokrycie budynku kodami QR z zaszyfrowanymi informacjami, na przykład o aktualnych wydarzeniach w muzeum, które można odczytać za pomocą smartfona – praca Archicode (autorzy: Jakub Fularski, Adrianna Kaczor z Politechniki Krakowskiej). Niecodzienne rozwiązania pojawiły się także we wnętrzach, chociażby w pracy TAPE (autorzy: Marta Mochniak, Ewelina Wiciak, Michał Wasielewski z Politechniki Wrocławskiej), odwracającej relację ruchomy widz – statyczne dzieło, dzięki zastosowaniu przesuwającej się pomiędzy pokojami ruchomej taśmy, na której umieszczono prace z kolekcji muzeum.

Projektując swoje innowacyjne koncepcje studenci mieli do swojej dyspozycji materiały dostarczone przez partnera technologicznego, firmę WSC GRAPHISOFT Center Poland oraz sponsorów wydarzenia – firm Aluprof, Röben, Ruukki oraz Velux. Mogli również skorzystać z wiedzy zdobytej podczas wykładów: „Innowacyjne systemy aluminiowe dla najbardziej wymagających projektów” wygłoszonego przez Andrzeja Białasa, przedstawiciela firmy Aluprof oraz „ARCHICAD – modelowanie parametryczne”, o którym opowiedział Konrad Zabiełło, przedstawiciel WSC GRAPHISOFT Center Poland.

Na zakończenie wyłoniono 20 koncepcji, które zaprezentowano na wystawie powarsztatowej w hotelu Cracovia, otwartej podczas Nocy Muzeów. Tego wieczoru udostępniono odsłonięte po wielu latach ceramiczne „Miasta” projektu Heleny i Romana Husarskich z 1965 roku, które niegdyś stanowiły dekorację zlokalizowanego w dawnym hotelu biura podróży Orbis.

Sponsorzy główni:

Aluprof Roben Ruukki Velux

Sponsor technologiczny:

Archicad

Grzybnia w architekturze Potencjał wykorzystania grzybni w architekturze jest olbrzymi i wykracza daleko poza spektrum materiałów izolacyjnych i akustycznych oraz służących do tymczasowych zastosowań – piszą badacze z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Czy zatem szybko rosnące i całkowicie biodegradowalne mycelium może okazać się podstawowym budulcem dla nowej, ekologicznej architektury przyszłości?
Architektura low-tech: tradycja i innowacja Bądźmy świadomi, jakie są zalety naturalnego budowania. Beton możemy tylko przemielić, a ściana ze słomy może być kompostowana albo służyć dalej. Stare budynki z gliny daje się przerobić na tynki lub nawet na nową konstrukcję. W taką właśnie stronę ma iść rewolucja w budownictwie, i to już po prostu mamy. O wyzwaniach i możliwościach architektury low-tech – odkrywanej dziś w Polsce na nowo – mówią przedstawiciele Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Budownictwa Naturalnego.
Algi – biomateriał przyszłości: rozmowa z Claudią Pasquero Mikroalgi to jeden z najstarszych organizmów na naszej planecie. Są w stanie usunąć część zanieczyszczeń z przestrzeni miejskiej. Pracujemy z różnymi rodzajami mikroorganizmów. Interesuje nas, jak działają i w jaki sposób te procesy można zintegrować z architekturą – mówi Claudia Pasquero z londyńskiego biura ecoLogicStudio. Rozmową z nią otwieramy nowy cykl na łamach „A-m” – Technologie architektury przyszłości.
Innowacyjny detal poszukiwany Po raz kolejny niemieckie czasopismo DETAIL przyzna nagrody za najbardziej innowacyjne detale. Wręczana co dwa lata DETAIL Prize ma wskazywać na ich znaczenie w całościowym projekcie architektonicznym.
Innowacyjna architektura w Polsce Ogłaszając 2017 rokiem Innowacji w Architekturze, redakcja „A-m” postanowiła sprawdzić, jakiego rodzaju nowatorskie rozwiązania i technologie wykorzystują polscy architekci i w jakim celu to robią, jak udoskonalenia te mogą przekładać się na życie użytkowników architektury, a wreszcie – czy powstają w Polsce obiekty, które moglibyśmy określić mianem innowacyjnych. Podsumowujemy całoroczne wydarzenie, którego zwieńczeniem był finał konkursu na najbardziej innowacyjne pracownie, projekty i realizacje w naszym kraju – fotoreportaż z gali, prezentacja nagród i wzmianek honorowych.
W stronę innowacyjnej prefabrykacji – relacja z warsztatów Tematem ostatnich warsztatów studenckich, które odbyły się w ramach naszej tegorocznej inicjatywy Innowacje w architekturze było opracowanie różnych, typologii zamieszkiwania w oparciu o prefabrykację i modułowość. Udział w zajęciach prowadzonych przez Zbigniewa Maćkowa z pewnością stanowił dla uczestników bezcenną lekcję pracy zespołowej i kreatywnego myślenia, jednak tym razem na autorów najlepszych projektów czekała dodatkowa premia – zaproszenie na specjalne spotkanie z Caroline Bos z UNStudio. Publikujemy relację z warsztatów w Warszawie i prace wytypowane przez prowadzących.