Design that Educates Awards to międzynarodowy konkurs, który wskazywać ma na edukacyjny potencjał architektury i wzornictwa. Jego celem jest popularyzowanie najlepszych pomysłów i realizacji, które oprócz funkcji czysto użytkowych pełnią też rolę edukacyjną, mogą wychowywać i uczyć użytkowników. Pierwsza edycja przedsięwzięcia, zainicjowanego przez Piotra Kuczię oraz Damiana i Rafała Przybyłów z fundacji LAKA, miała swój finał pod koniec marca w trakcie dwudniowej konferencji Architecture in Foyer zorganizowanej w campusie SOLARLUX w niemieckim Melle.
W 15-osobowym jury znaleźli się m.in. David Basulto, założyciel i szef portalu Archdaily, Amandus Samsøe Sattler właściciel niemieckiego biura Allmann Sattler Wappner, Matthias Hollwich z portalu Architizer czy też Tobias Wallisser z działającego w Europie, Australii i Azji Laboratory for Visionary Architecture. Na konkurs nadesłano ponad 100 zgłoszeń z trzydziestu kilku krajów świata. Sędziowie oceniali je w trzech kategoriach: Architecture, Product Design i Universal Design.
Uroczysta ceremonia wręczenia nagród odbyła się pierwszego dnia konferencji. W kategorii Architecture zwyciężyło centrum nauki Futurium w Berlinie projektu pracowni Richter Musikowski Architekten. Budynek, mieszczący interaktywną wystawę na temat przyszłości i innowacyjne laboratorium, w którym można testować najnowsze rozwiązania i prototypy z różnych dziedzin życia, sam w sobie stał się narzędziem edukacyjnym. Dzięki różnorodnym systemom wykorzystanym w realizacji jest obiektem o niemal zerowym zużyciu energii. W tej kategorii jury doceniło też dwie realizacje pracowni KWK Promes Roberta Koniecznego. Nagrodę specjalną zdobyło Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie, a honorowe wyróżnienie – budynek mieszkalny Unikato w Katowicach.
W kategorii Product Design zwyciężył Amerykanin Jin Young Song za projekt Snap-Interlock Modular System, prototypowe rozwiązanie pozwalające na budowę lekkich konstrukcji i ścianek działowych za pomocą niewielkich stalowych elementów, a w kategorii Universal Design – holenderskie Studio Roosegaarde za instalację Smog Free Tower, wykorzystującą opatentowaną, przyjazną środowisku technologię jonizacji, która pozwala oczyścić 30 tys. m3 powietrza na godzinę, zużywając do tego mniej energii niż tradycyjny bojler.
Sędziowie przyznali też osobną nagrodę studencką. Ich uwagę przykuł projekt Soar Smart Class autorstwa Jaewan Choi – zestaw do nauki wykorzystujący technologię wirtualnej rzeczywistości.
Zwycięzca każdej z kategorii otrzymał 1500 USD, a laureat dodatkowej nagrody dla studentów Emerging designer – 500 USD.
Kolejna edycja konkursu już za rok. Więcej informacji: www.designeducates.com