Architektura MuratorKonkursyMuzeum Sztuki Nowoczesnej. Historia konkursu architektonicznego

Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Historia konkursu architektonicznego

W 2007 roku na łamach miesięcznika "Architektura-murator" prezentowany był konkurs na projekt nowego gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wobec ostatnich wydarzeń przypominamy historię prestiżowego konkursu architektonicznego...  

W 2007 roku na łamach miesięcznika "Architektura-murator" prezentowany był konkurs na projekt nowego gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Przypominamy najważniejsze wydarzenia związane z konkursem, który od początku budził duże emocje.

Pzreczytaj też opinie o zwycięskiej pracy konkursowej autorstwa Christiana Kereza, opublikowane w nr 5/2007 „Architektury-murator”

Kalendarium konkursów 2005 i 2006 na opracowanie koncepcji architektonicznej projektu budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zaprezentowane na łamach Architektury murator w maju 2007 roku

2005

16.03 – podpisanie umowy o budowie MSN między Ministrem Kultury i Sztuki Waldemarem Dąbrowskim a prezydentem Warszawy Lechem Kaczyńskim
15.12 – ogłoszenie międzynarodowego konkursu na projekt budynku

2006

27.07 – ogłoszenie drugiego konkursu
30.10 – ogłoszenie listy zakwalifikowanych do konkursu

2007

9.02 – zakończenie przyjmowania prac – napłynęło 109
16-18.02 – obrady jury; stosunkiem głosów 7:6 wybrano projekt Christiana Kereza
18.02 – uroczyste ogłoszenie wyników konkursu w atrium warszawskiego biurowca Focus
21.02 – dyrektor MSN Tadeusz Zielniewicz składa rezygnację, ogłasza bojkot wyników konkursu i zapowiada walkę o skierowanie do realizacji wyróżnionego projektu ALA Architects Ltd, Grupy 5 i Jarosława Kozakiewicza
22.02 – redakcja „Architektury-murator” wydaje oświadczenie, w którym wzywa do respektowania decyzji profesjonalnego jury
24.02 – otwarcie wystawy pokonkursowej i wręczenie nagród oraz pierwsza prezentacja zwycięskiego projektu przez Kereza w pawilonie SARP – bez udziału Rady Programowej, która w tym samym czasie, przy jednym głosie sprzeciwu, udziela poparcia Zielniewiczowi, oświadczając, że projekt Kereza neguje założenia programowe budynku i zwracając się do ministra kultury o podjęcie negocjacji z prezydent Warszawy w celu odstąpienia od realizacji projektu i mediację w sprawie przyjęcia koncepcji architektonicznej, która uzyska społeczną akceptację
25.02 – SARP wzywa ministra kultury Kazimierza Ujazdowskiego i prezydent Warszawy Hannę Gronkiewicz-Waltz do odrzucenia wniosku Rady
2.03 – konferencja prasowa dyrektora, Rady Muzeum i Rady Programowej: prośba do prezydent Gronkiewicz-Waltz o niezawieranie umowy na prace projektowe ze zwycięzcą i wyłonienie innego projektu; wniosek o usunięcie z planu zagospodarowania przestrzennego regulacji ograniczających dotychczas architektów; prezentacja wyników sondażu CBOS przeprowadzonego na zlecenie MSN 26-28.02 na 500-osobowej próbie warszawiaków powyżej 15 lat. – druga publiczna prezentacja projektu Kereza w Muzeum Powstania Warszawskiego, dyskusja panelowa nie odbyła się z powodu nieobecności zaproszonej przedstawicielki Rady Programowej
3.03 – pierwsze spotkanie Rady Programowej i dyrekcji z Kerezem
5.03 – Anda Rottenebrg proponuje Kerezowi kontynuację rozmów w Zurychu 6.03. Poinformowany, że celem spotkania ma być jego dobrowolna rezygnacja z dalszych prac nad projektem, architekt odmawia spotkania
6.03 – muzeum ponawia wniosek o odstąpienie przez miasto od realizacji projektu Kereza, zmianę planu zagospodarowania przestrzennego i wyłonienie nowego projektu
7.03 – rezygnacja Rottenberg z funkcji wicedyrektora MSN – minister kultury prosi Zielniewicza o powstrzymanie się od wszelkich działań publicznych, a szczególnie podważania decyzji jury – MSN zaprasza laureatów I,II i II nagrody oraz wyróżnienia specjalnego do udziału 9.03 w publicznej dyskusji panelowej Jakie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie?
8.03 – ZG SARP i Zarządu OW SARP wydaje oświadczenie krytykujące planowaną debatę jako prowokującą autorów prac nagrodzonych i wyróżnionych do działania niezgodnego z etyką zawodową – w związku ze sprzeciwem SARP i rezygnacją dwóch polskich panelistów, MSN odwołuje debatę
9.03 – spotkanie Kereza z prezydent miasta
12.03 – prezydent Warszawy i minister kultury udzielają oficjalnego poparcia projektowi Kereza
19.03 – jednogłośne samorozwiązanie Rady Programowej i Rady Muzeum
20.03 – minister kultury przyjmuje rezygnację Tadeusza Zielniewicza ze stanowiska dyrektora MSN.

Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej projektu budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Skład jury konkursu:

Paweł Althamer – artysta
Christine Binswanger – architekt, Herzog & de Meuron
Michał Borowski (przewodniczący) – Naczelny Architekt m.st. Warszawy
Jacek Lenart (sędzia referent) – architekt, przedstawiciel SARP
Daniel Libeskind – architekt
Bohdan Paczowski – architekt
Maria Poprzęcka – dyrektor Instytutu Sztuki UW
Anda Rottenberg – przewodnicząca Rady Programowej MSN
Andrzej Rottermund – dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie
Nicholas Serota – dyrektor Tate Gallery, Londyn
Deyan Sudjic – dyrektor Design Museum, Londyn
Adam Szymczyk – dyrektor Kunsthalle w Bazylei
Tadeusz Zielniewicz – dyrektor MSN

Cel, przedmiot i zadanie konkursu

Będzie to pierwsze w Polsce muzeum sztuki nowoczesnej i współczesnej, którego budowa była postulowana od ponad 40 lat. Zadaniem konkursu jest wyłonienie projektu muzeum, które stworzy w centrum Warszawy nowe, znaczące miejsce uczestnictwa w kulturze dla szerokich kręgów społeczeństwa. Ważną częścią jego zadań będzie nowoczesna edukacja w przyjaznym otoczeniu. Ta nowa instytucja kultury ma ożywić relacje pomiędzy artystami i ich dziełami a odbiorcami. Muzeum będzie miejscem żywym, w którym sztuka współczesna przenika się z życiem miasta. Architektonicznie budynek Muzeum powinien być formalnym i znaczeniowym kontrapunktem dla Pałacu Kultury, a jego bryła – rozpoznawalnym na świecie, nowym symbolem Warszawy. Muzeum wraz z przyległym placem i parkiem stanie się najważniejszym miejscem publicznym w rewitalizowanym centrum Warszawy.

Funkcje nowego budynku Muzeum

Muzeum prezentować będzie sztukę XX wieku i współczesną. Obecnie nie posiada jeszcze stałej kolekcji własnej; w pierwszym okresie działalności, Muzeum organizować będzie wystawy czasowe oraz projekty do miejsca. Rozmaitość formalna sztuki nowoczesnej i współczesnej wymaga sal muzealnych o zróżnicowanym charakterze, przygotowanych technicznie do realizacji tradycyjnych projektów wystawienniczych, współczesnych działań multimedialnych oraz do tworzenia nowych dzieł w najszerszym zakresie. Muzeum ma do spełnienia strategiczną rolę w edukowaniu społeczeństwa w dziedzinie kultury. (…)

„Strefa funkcji towarzyszących” będzie dopełnieniem oferty programowej Muzeum o wartości powstające na rynku przemysłów kultury i przemysłów kreatywnych. Wpływy z wynajmowanych lokali będą ważną częścią budżetu Muzeum.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Dyrektor (do 20.03.2007): Tadeusz Zielniewicz

Rada Muzeum powołana 12.09.2005 przez ministra kultury na 4 lata: Andrzej Rottermund (przewodniczący), dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie; Magdalena Abakanowicz, artystka; Michał Borowski, Naczelny Architekt m. st. Warszawy; Krzysztof Michalski, rektor Institut für die Wissenschaften vom Menschen w Wiedniu; Adam Myjak, artysta; Krzysztof Obłój, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW; Maria Poprzęcka, dyrektor Instytutu Historii Sztuki UW, prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki; Danuta Wawrzynkiewicz, Skarbnik m. st. Warszawy.

Rada Programowa utworzona w lipcu 2005 stanowiła kolegium doradcze powołane przez dyrektora MSN, zlożyła rezygnację 19.03.2007: Anda Rottenberg (przewodnicząca), krytyk, kurator; Mirosław Bałka, artysta; Magdalena Kardasz, kuratorka, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa; Piotr Krajewski, dyrektor Międzynarodowego Biennale Nowych Mediów WRO, Wrocław; Dorota Monkiewicz, kuratorka, Muzeum Narodowe, Warszawa, prezes Sekcji Polskiej AICA; Maria Poprzęcka, dyrektor Instytutu Historii Sztuki UW, prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki; Maria Anna Potocka, dyrektor Państwowej Galerii Sztuki Bunkier Sztuki, Kraków; Piotr Piotrowski, dyrektor Instytutu Historii Sztuki UAM; Adam Szymczyk, dyrektor Kunsthalle Basel; Milada Ślizińska, kuratorka, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; Leon Tarasewicz, artysta; Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki, Łódź; Aneta Szyłak, dyrektor Instytutu Sztuki Wyspa/Fundacji Wyspa Progress, Gdańsk; Monika Szewczyk, dyrektor Galerii Arsenał, Białystok.

Rada ds. budynku Muzeum

Rada zakończyła działalność w listopadzie 2006 „w związku z wykonaniem głównego zadania polegającego na opracowaniu programu funkcjonalno-użytkowego Muzeum, zawartego w Regulaminie konkursu”. Skład: Adam Szymczyk (przewodniczący), dyrektor Kunsthalle Basel; Krzysztof Jaraczewski, architekt; Janusz Kubicki, koordynator przedsięwzięcia Nowe Centrum Warszawy, reprezentujący m. st. Warszawa; Bohdan Paczowski, architekt; Zbigniew Włodarski, architekt, Biuro Naczelnego Architekta m. st. Warszawy.

Nagroda SARP 2020: laureaci konkursu o Nagrodę SARP 2020 [GALERIA] Prezentujemy laureatów konkursu o Nagrodę SARP 2020. Jury pod przewodnictwem Bohdana (Bisia) Lisowskiego przyznało 6 nagród, 10 równorzędnych wyróżnień oraz Grand Prix. Poznaj najbardziej cenione przez środowisko realizacje architektoniczne 2019 roku.
Wyniki konkursu na projekt szkoły przy ul. Świderskiej w Warszawie Na warszawskiej Białołęce powstanie nowa szkoła! Władze dzielnicy rozstrzygnęły właśnie konkurs na projekt podstawówki przy ul. Świderskiej w Warszawie. Zwyciężyła koncepcja pracowni Bujnowski Architekci.
Modelowe Schronisko Górskie na Lubaniu – konkurs SARP Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich Oddział Kraków ogłasza międzynarodowy, jednoetapowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na stworzenie budynku Schroniska Górskiego Na Lubaniu.
Nagroda POLITYKI – finaliści 2020 Znamy finalistów Nagrody Architektonicznej POLITYKI 2020. Swoje nominacje do tegorocznej edycji zgłosił także zespół redakcji „Architektura-murator”.
Rewitalizacja centrum Myszkowa – wyniki konkursu na nowe zagospodarowanie centrum Myszkowa Gmina Myszków we współpracy z częstochowskim oddziałem SARP rozstrzygnęła konkurs na koncepcję rewitalizacji centrum 30-tysięcznego Myszkowa w województwie śląskim. Zwyciężyła pracownia 4am Architekci z Warszawy. Na podium także Bartosz Kowal i Bartłomiej Poteralski oraz JAZ+Architekci.
Prezydent Szczecina unieważnił konkurs na plac Orła Białego! Jak informuje urząd miasta Szczecina, zwycięska koncepcja pracowni Orłowski Szymański Architekci nie będzie realizowana. Interes publiczny wymaga ponownej weryfikacji założeń, doprowadzenia do końca procedury pozyskiwania od wszystkich zainteresowanych ich uwag i propozycji – mówi zastępca prezydenta Daniel Wacinkiewicz.