Konkurs o nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu po raz pierwszy Komisja Europejska zorganizowała w ubiegłym roku. Projekty i inicjatywy uczestnicy mogli nadsyłać w 10 kategoriach, osobno doświadczeni twórcy i organizacje za zrealizowane już przedsięwzięcia, osobno studenci i młodzi projektanci do 30 roku życia za swoje pomysły i koncepcje. Choć ostatecznie wśród laureatów nie było Polaków, dwa projekty reprezentujące nasz kraj znalazły się w finale. W kategorii „Mobilizacja kultury, sztuki i społeczności” doceniono międzynarodową konferencję „Gdyby – Społeczne Projektowanie Zrównoważonych Miast” zorganizowaną przez Stowarzyszenie Instytutów Kultury i Ambasad Państw Unii Europejskiej (EUNIC Warszawa) oraz Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych, a w kategorii „Wymyślone na nowo miejsca spotkań i interakcji” projekt Common Ground: propozycję budowania przestrzeni wspólnych przez mieszkańców na przykładzie Radwanic na Dolnym Śląsku.W tym roku liczbę kategorii ograniczono do czterech. Odzwierciedlają one cztery główne idee, jakie przyświecają Nowemu Europejskiemu Bauhausowi: powrót do natury; odzyskanie poczucia przynależności; nadanie priorytetu miejscom i ludziom najbardziej potrzebującym; rozwój wieloaspektowego i dalekosiężnego myślenia o cyklu życia produktu.W każdej z kategorii ponownie osobno oceniano przedsięwzięcia już zrealizowane, osobno koncepcje studentów i młodych twórców do 30 roku życia. Za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii inicjatyw zrealizowanych przewidziano 30 tys. euro, za miejsce drugie – 20 tys. euro, w kategorii dla młodych za miejsce pierwsze 15 tys. euro, za miejsce drugie – 10 tys. euro.
Wyniki konkursu o nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu 2022
Ostatecznie na konkurs o nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu 2022 nadesłano 1100 zgłoszeń. Wśród 18 laureatów dwa reprezentują Polskę. W kategorii powrót do natury drugie miejsce zdobyła koncepcja „Modular Shutter Gardens” przygotowana przez doktorantkę Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej Cansu Iraz Seyrek Şık i jej męża Metina Şıka.
Ich projekt to połączenie żaluzji zewnętrznych z systemem docieplenia elewacji i wertykalną farmą. Poszczególne moduły składają się z kilku obrotowych, drewnianych ramek i filcowych kieszeni, w których posadzono rośliny. Obracając ramki, można kontrować dopływ światła dziennego do mieszkania. Cansu Iraz Seyrek Şık pochodzi z Turcji, a obecnie pod opieką prof. Barbary Widery przygotowuje pracę doktorską na temat zielonych fasad kinetycznych.
W kategorii odzyskanie poczucia przynależności pierwsze miejsce zajłęła z kolei praca „FOLK concept” Macieja Choińskiego, absolwenta Wydziału Architektury Wnętrz warszawskiej ASP. Autor proponuje modernizację tradycyjnej ceglanej zabudowy na terenach wiejskich m.in. poprzez wykorzystanie reliefowych pustaków betonowych, nawiązujących do typowych dla danego regionu detali i zdobień. Odnowione obiekty miałyby służyć lokalnym społecznościom jako świetlice czy domy kultury. Projekt Choińskiego został przygotowany w Pracowni Wystawiennictwa drhab. Barbary Kowalewskiej i Pracowni Architektury Krajobrazu dr Elżbiety Myjak-Sokołowskiej.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!