Drewniana spiralna klatka schodowa z przeszklonymi barierkami w lobby Hotelu GLAR, którego projekt autorstwa Piotra Maciaszka i Karola Pasternaka można poznać dzięki Architektura Murator Plus. Obok minimalistyczne stoły z krzesłami, za nimi ściana z tynku glinianego.

i

Autor: Piotr Maciaszek, Karol Pasternak/ Archiwum prywatne Drewniana spiralna klatka schodowa z przeszklonymi barierkami w lobby Hotelu GLAR, którego projekt autorstwa Piotra Maciaszka i Karola Pasternaka można poznać dzięki Architektura Murator Plus. Obok minimalistyczne stoły z krzesłami, za nimi ściana z tynku glinianego.

Życie w Architekturze 2025. Hotel GLAR. Piotr Maciaszek, Karol Pasternak

2025-08-25 12:00

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Hotelu GLAR, autorstwa Piotra Maciaszka, Karola Pasternaka. Projekt zrealizowany został w Wisełce, w województwie mazowieckim.

Życie w Architekturze 2025. Hotel GLAR. Założenia Autorskie

Hotel Glar w Wisełce to projekt czerpijący inspirację z bogatego dziedzictwa wyspy Wolin. Nazwa "Glar" (Świetlisty) nawiązuje do świętego konia czczonego przez dawne plemiona. Projektanci współpracowali z archeologami z PAN, odkrywając historię IX-XII wiecznego grodu Wolin - jednej z najludniejszych osad ówczesnej Europy i kluczowego portu bałtyckiego.

Założeniem było stworzenie przestrzeni zarazem lokalnej i uniwersalnej, łączącej tradycję z nowoczesnością. Inspiracje czerpano z bałtyckiej przyrody, wolińskich odkryć archeologicznych prezentowanych w muzeum, lokalnego rzemiosła oraz sznurów paciorków służących dawniej jako waluta. Te motywy kulturowe i materiały osadzone w tradycji miejsca stały się wątkami lokalnymi i uniwersalnymi zarazem, czytelnymi dla gości z odległych stron.

Kluczowe rozwiązania projektowe obejmują surowe odlewy stropu nawiązujące do estetyki wabi-sabi, fryz z motywem kół formowany w gruboziarnistym tynku inspirowany pisaniem po piasku, umywalki z wyżłobionych głazów symbolizujące erozję skał oraz drewno wyszczotkowane i wykończone jak wyrzucone przez morze. Elementy artystyczne to drewniane totemy w pokojach inspirowane sznurami paciorków, słup z dekoracyjnie wypalanego drewna w lobby, ściana z tynku glinianego imitująca przekrój gleby od średniowiecza oraz mozaiki na dnach basenów projektu Oli Niepsuj.

Projekt uwzględnia potrzeby różnych grup gości poprzez 8 typów pokoi, strefę konferencyjną z ruchomymi ścianami, SPA z elementami słowiańskich rytuałów oraz restaurację z strefą gotowania na żywo. Powstała przestrzeń autentyczna i relaksująca, gdzie każdy detal tworzy spójne, multisensoryczne doświadczenie łączące uniwersalne potrzeby komfortu z głębokim szacunkiem dla lokalnego dziedzictwa.

Życie w Architekturze 2025. Hotel GLAR. Autorzy

Autor projektu:

Piotr Maciaszek, Karol Pasternak

Zespół autorski:

Piotr Maciaszek, Karol Pasternak, Marcin Adamczewski, Marcin Sudnik, Aleksandra Hyz, Michał Niedośpiał, Justyna Puchalska, Paulina Cziba, Ola Niepsuj oraz OS Architekci

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Hotel Glar wskazuje kierunek myślenia o relacji życia i architektury poprzez autentyczne połączenie lokalnego dziedzictwa z uniwersalnymi potrzebami człowieka. Projekt wykracza poza standardowe rozwiązania hotelowe, tworząc przestrzeń aktywnie kształtującą doświadczenia gości na poziomach sensorycznych.

Realizacja wyróżnia się głębokim zakorzenieniem w miejscu - inspiracje z IX-XII wiecznej historii grodu Wolin, współpraca z archeologami PAN oraz przeniesienie odkryć muzealnych do współczesnej architektury pokazują, jak budować w dialogu z dziedzictwem. Drewniane totemy nawiązujące do dawnych sznurów paciorków, umywalki wyżłobione w głazach czy mozaiki przedstawiające lokalną faunę budują autentyczną tożsamość miejsca. Funkcjonalnie hotel odpowiada na różnorodne potrzeby współczesnego życia - pokoje dla różnych użytkowników, przestrzenie pracy zdalnej, strefy relaksu, konferencje oraz SPA oparte na słowiańskich rytuałach.

Architektura wspiera jakość życia poprzez ruchome ściany konferencyjne, dwukondygnacyjną restaurację otwartą na jezioro czy sauny zaprojektowane z myślą o gościach skandynawskich. Materiałowa paleta - surowe odlewy betonowe, drewno wyszczotkowane jak wyrzucone przez morze, tynki gliniane formowane ręcznie - tworzy środowisko sprzyjające regeneracji i kontemplacji. Hotel staje się miejscem odkrywania relacji z naturą, historią i sobą samym. Projekt pokazuje, że architektura może być medium przekazującym kulturową ciągłość, odpowiadając na współczesne wyzwania zrównoważonego rozwoju i autentyczności doświadczeń.

To realizacja wzorcowo łącząca lokalne zakorzenienie z uniwersalną potrzebą regeneracji, tworząc nowy model architektury hotelowej głęboko osadzonej w miejscu.

Hotel GLAR. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa: Hotel GLAR

Inwestor: Poręczenia Kredytowe

Generalny wykonawca/ wykonawca konstrukcji: Rembudex

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2021/2024

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.