Nowoczesny, prostopadłościenny budynek w białej cegle arch_it Piotra Zybury, z dużymi oknami, obok historycznej zabudowy we Wrocławiu. To hybrydowy zespół sal gimnastycznych przy XIII Liceum, o którym można przeczytać na Architektura Murator Plus.

i

Autor: arch_it Piotr Zybura Nowoczesny, prostopadłościenny budynek w białej cegle arch_it Piotra Zybury, z dużymi oknami, obok historycznej zabudowy we Wrocławiu. To hybrydowy zespół sal gimnastycznych przy XIII Liceum, o którym można przeczytać na Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Hybrydowy zespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Arch_it Piotr Zybura

2025-10-05 12:00

Nowy budynek XIII LO we Wrocławiu łączy blok do szermierki i zespół sal sportowych w jednej bryle. Jasna cegła i prosta forma tworzą pomost między historycznym i współczesnym skrzydłem szkoły, podkreślając dialog tradycji z nowoczesnością. To projekt autorstwa arch_it Piotr Zybura. Zrealizowany został we Wrocławiu, w województwie dolnośląskim.

To jedna z realizacji z naszej listy TOP60 - najciekawszych obiektów lub przestrzeni, które zawalczą o nagrodę Grand Prix; Ulubieńca Publiczności oraz Laureata Środowiska przyznawanego przez architektów i architektki. Podczas, gdy Jury kontynuuje prace nad wyborem tej jednej, najważniejszej realizacji, nasi czytelnicy mogą głosować na swoją ulubioną realizację. Do gry mogą także włączyć się profesjonaliści! 

> Zobacz więcej TUTAJ

Życie w Architekturze 2025. Hybrydowy zespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Założenia Autorskie

Budynek stanowi połączenie dwóch niezależnie funkcjonujących obiektów w jednej zwartej bryle – na parterze umieszczono samodzielny blok do szermierki dostępny bezpośrednio z zewnątrz, zaś ponad nim kompleks sal sportowych dla liceum nr XIII. Komunikacja z istniejącym skrzydłem szkoły odbywa się poprzez łącznik zawieszony nad wewnętrznym dziedzińcem.

Forma budynku jest całkowicie podporządkowana jego funkcji. Poszczególne sale ułożono na sobie niczym klocki, tak aby możliwe było umieszczenie bogatego programu w możliwie najmniejszej bryle, z uwzględnieniem wszystkich ograniczeń zabudowy działki (np.: konieczność nadwieszenia budynku nad istniejącą stacją trafo). Minimalistyczną formę obiektu podkreśla kompozycja wielkoformatowych przeszkleń odzwierciedlających układ funkcjonalny oraz oszczędne użycie detalu architektonicznego z wykorzystaniem białej cegły klinkierowej o różnym stopniu szkliwienia i wybarwienia. W celu uzyskania artykulacji narożnika budynku zastosowano przestrzenny wątek cegły.

Budynek stanowi kontrapunkt dla dwóch istniejących skrzydeł szkoły (północnego z 1887 roku, autorstwa H.F. Steinbarta i Richarda Plüddemanna, z ceglaną elewacją zdobioną glazurowanymi elementami, a także południowego z końca XX wieku, według projektu Andrzeja Prymona). Zastosowana na elewacjach jasna cegła pełni funkcję pośrednika pomiędzy budynkiem istniejącym i nowo projektowanym, tradycją i nowoczesnością.

Życie w Architekturze 2025. Hybrydowy zespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Autorzy

Autor projektu:   

arch_it Piotr Zybura

Zespół autorski:

Piotr Zybura (główny projektant), Marta Bazan, Sylwian Moska, Anna Sobiech; współpraca: Maja Cichocka, Szymon Ciupiński, Andrzej Doktor, Jakub Dunal, Agnieszka Gałwiaczek, Joanna Karnicka, Nicole Kowlaczuk, Jakub Marczewski, Maciej Marszał, Karol Mądrecki, Kamila Modzelewska

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Mniej znaczy więcej – te słowa, przypisywane niemieckiemu architektowi Ludwigowi Miesowi van der Rohe, są dziś jednym z bardziej znanych sformułowań opisujących redukcjonizm, który przyświecał modernistom na początku XX wieku. Jeśli by jednak oderwać je od ich korzeni okaże się, że mogą doskonale opisywać postawę wielu współczesnych architektów, którzy – inaczej niż rewolucjoniści-moderniści – swoje realizacje starają się wpisać jak najlepiej w złożoną, nierzadko chaotyczną, nawarstwioną przez wieki tkankę miejską.

W XXI wieku architekci najczęściej uzupełniają struktury wciąż rozrastających się i dogęszczanych miast. W takich warunkach formy nowo projektowanych budynków determinują już nie tylko oczekiwania klienta, zapisy planu miejscowego czy wygląd i skala sąsiedniej zabudowy. Dopasować się trzeba również do skomplikowanych układów instalacji czy sieci komunikacyjnej, niewielkich lub nietypowych kształtów działki, niekorzystnego położenia względem stron świata itd. Przyjmują do tego bardzo różne strategie, bo nie ma jednej dobrej odpowiedzi na takie wyzwanie projektowe. Przed takim wyzwaniem stanął zespół pracowni arch_it, podejmując się zaprojektowania zespołu sal gimnastycznych przy budynku szkolnym w centrum Wrocławia.

Architekci mieli do dyspozycji niewielką działkę u zbiegu szerokiej arterii komunikacyjnej z kameralną ulicą o tradycyjnym układzie pierzejowym, w otoczeniu zróżnicowanej miejskiej zabudowy, zarówno zabytkowych gmachów o formach historycznych, jak współczesnych brył. NZespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym przy ulicy Haukego-Bosaka we Wrocławiu jest współczesną interpretacją hasła „mniej znaczy więcej”. Choć nie zawsze ta idea jest wytrychem do poradzenia sobie z kontekstem, nie za każdym razem minimalizm jest odpowiedzią dopasowanie się do zróżnicowanej miejskiej tkanki, w tym wypadku udało się uzupełnić lukę w zabudowie w sposób pełen szacunku, a zarazem autorski, zindywidualizowany.

Hybrydowy zespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Hybrydowy zespół sal gimnastycznych z salą do szermierki przy XIII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu, budynek użyteczności publicznej

Inwestor: Gmina Wrocław - Zarząd Inwestycji Miejskich

Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: HARAS

Powierzchnia użytkowa: 4000 2

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2016/2022

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji. W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. 

Ze zgłoszonych realizacji z lat 2020-2024 wybraliśmy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.