Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Kamienica przy Rynku Wildeckim. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Kamienica przy Rynku Wildeckim. Autorzy
- Kamienica przy Rynku Wildeckim. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Kamienica przy Rynku Wildeckim. Założenia Autorskie
Urbanistyka: Budynek ten domyka i ostatecznie formuje dotąd niezakończoną pierzeję Rynku Wildeckiego w Poznaniu. Działka ta była historycznie zabudowana jedynie niskimi, wolnostojącymi obiektami, niewystarczająco wysokimi, by tworzyć pierzeję w znaczeniu urbanistycznym. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat znajdował się tu parterowy, blaszany pawilon handlowy.
Idea: W elewacjach typowych kamienic z końca XIX wieku (także na Wildzie) widoczna była struktura społeczna ich mieszkańców. Łatwo dostrzec charakterystyczny trójpodział: handlowy lub usługowy parter, podkreślone detalem kondygnacje dla zamożnych mieszkańców, i skromne, wyższe kondygnacje, zajmowane przez mniej zamożnych lokatorów. Nasz budynek miał wyrażać bardziej demokratyczne podejście i nie podkreślać takich podziałów. Kompozycja elewacji składa się z dwóch części – parteru z lokalami handlowymi oraz jednolitej w wyrazie części mieszkalnej.
Forma: Budynek został urbanistycznie powiązany z otaczającą tkanką miejską poprzez charakterystyczne odchylenie od pionu ściany powyżej czwartej kondygnacji. Przełamanie to następuje na wysokości, na której znajdują się okapy dachu kościoła pw. Maryi Królowej oraz sąsiedniego budynku dawnej plebanii. Charakterystycznym elementem elewacji są loggie obudowane ciemnoszarą blachą cięto-ciągnioną, których wnętrza wyłożono naturalnymi deskami modrzewiowymi. Inspiracją do ich zaprojektowania były skrzynki na owoce i warzywa ze straganów targowiska wypełniającego płytę Rynku Wildeckiego – miejsca od dziesięcioleci będącego główną funkcją oraz sednem tożsamości społecznej i estetycznej tego placu.
Kolorystyka: Południowa elewacja, wystawiona przez cały dzień na silne nasłonecznienie, otrzymała możliwie jasną kolorystykę, by ograniczyć nagrzewanie. Dla kontrastu wnęki okienne oraz zewnętrzne obudowy loggii zaprojektowano w ciemnych barwach, co pozwala ograniczyć ilość promieni słonecznych odbijających się i wpadających do wnętrz mieszkań.
Życie w Architekturze 2025. Kamienica przy Rynku Wildeckim. Autorzy
Autor projektu:
Ultra architects Sp. z o.o .
Zespół autorski:
Marcin Kościuch, Tomasz Osiegłowski, Łukasz Piszczałka, Anna Winna, Dorota Nowicka-Ginter, Alicja Wilczyńska.
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
To próba pokazania nowego podejścia do tematu miejskiej kamienicy.
Kamienica przy Rynku Wildeckim. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa: Kamienica przy Rynku Wildeckim
Inwestor: OKRE Development
Generalny wykonawca/Wykonawca konstrukcji: Democo group
Powierzchnia użytkowa: 4500 m2
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2014/2020
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.