Nowoczesny budynek Węzła Przesiadkowego Rokietnica projektu architekta Dominika Banaszaka, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o. z fasadą ze szkła i patynowanej blachy stalowej. Wnętrze z poczekalnią i punktami usługowymi, na tle pętli autobusowej i dworca kolejowego, z widoczną infrastrukturą dla pieszych i rowerów. Obiekt prezentuje Architektura Murator Plus.

i

Autor: Architekt Dominik Banaszak, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o Nowoczesny budynek Węzła Przesiadkowego Rokietnica projektu architekta Dominika Banaszaka, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o. z fasadą ze szkła i patynowanej blachy stalowej. Wnętrze z poczekalnią i punktami usługowymi, na tle pętli autobusowej i dworca kolejowego, z widoczną infrastrukturą dla pieszych i rowerów. Obiekt prezentuje Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Węzeł Przesiadkowy Rokietnica. Architekt Dominik Banaszak, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o.

2025-09-05 13:00

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Węzła Przesiadkowego Rokietnica, autorstwa architekta Dominik Banaszak, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o. Projekt zrealizowany został w Rokietnicy, w województwie wielkopolskim.

Życie w Architekturze 2025. Węzeł Przesiadkowy Rokietnica. Założenia Autorskie

Celem projektu było stworzenie nowoczesnego i funkcjonalnego węzła przesiadkowego, który zintegruje różne środki transportu – kolej, autobus, ruch samochodowy i rowerowy – w jednym, spójnym układzie urbanistycznym. Inwestycja została zlokalizowana w strategicznym punkcie gminy Rokietnica, w bezpośrednim sąsiedztwie zmodernizowanej linii kolejowej relacji Poznań - Szczecin.

Głównym założeniem autorskim było wykreowanie czytelnej przestrzeni publicznej lokalnym centrum komunikacyjnym i społecznym. Istotnym aspektem projektowym było zintegrowanie obiektu dworca z otaczającą infrastrukturą oraz nadanie całości wysokiej jakości architektonicznej, funkcjonalnej i estetycznej. Architektura dworca została zaprojektowana jako horyzontalny, wolnostojący pawilon o prostej, modernistycznej formie, akcentowanej przez wysunięte zadaszenia i starannie dobrane materiały – stal, szkło i patynowana blacha stalowa.

Funkcja budynku obejmuje m.in. przestronną poczekalnię, punkt obsługi pasażerskiej, kasę, pomieszczenia techniczne, toaletę oraz niewielką przestrzeń komercyjną. Przemyślane rozmieszczenie wejść zapewnia intuicyjny dostęp z peronów i pętli autobusowej. Integralną częścią założeń projektowych była pełna dostępność obiektu.

Projekt został opracowany zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania – z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, seniorach i rodzinach z dziećmi. Uwzględniono m.in. brak barier architektonicznych, systemy informacji dotykowej i dźwiękowej, pętlę indukcyjną oraz tablice z alfabetem Braille’a. Znaczący nacisk położono również na aspekty środowiskowe – zastosowano wentylację z rekuperacją, fotowoltaikę, automatykę budynkową i systemy ograniczające zużycie energii.

Złożoność projektu wynikała z bezpośredniego sąsiedztwa czynnej infrastruktury kolejowej oraz włączenie do systemu kolei metropolitalnej. Projekt zrealizowano z sukcesem – jako spójne i funkcjonalne założenie, które realnie zmienia sposób codziennej komunikacji mieszkańców Rokietnicy.

Życie w Architekturze 2025. Węzeł Przesiadkowy Rokietnica. Autorzy

Autor projektu:

Architekt Dominik Banaszak, AIG Architekci S. C., Arte Monoblok Architekci Sp. z o. o.

Zespół autorski:

mgr inż. arch. Dominik Banaszak, mgr inż. arch. Andrzej Bielejewski, mgr inż. arch.Hanna Szymczak, mgr inż. arch. Agnieszka Jędrzejewska

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Zrealizowany w Rokietnicy zintegrowany węzeł przesiadkowy to przykład kompleksowego i nowoczesnego podejścia do projektowania przestrzeni publicznej, łączącego wysoką jakość architektury, urbanistyki, funkcjonalność oraz społeczną odpowiedzialność. Inwestycja w sposób modelowy integruje różne środki transportu – kolej, autobusy, samochody, rowery i ruch pieszy – promując zrównoważoną mobilność w gminie o rosnących potrzebach komunikacyjnych.

Projekt stanowi wzorcowe rozwiązanie dla miejscowości średniej wielkości, oferując mieszkańcom realną alternatywę wobec transportu indywidualnego, zmienia nawyki mieszkańców skłaniając ich ku kolei metropolitalnej co realnie wpływ na zmniejszenie śladu węglowego. Centralnym elementem założenia jest nowy budynek dworca – wolnostojący, parterowy pawilon o prostej, horyzontalnej bryle, zaprojektowany w duchu minimalizmu. Wykorzystanie trwałych i szlachetnych materiałów – stali patynowanej, szkła i aluminium – nadaje budynkowi ponadczasowy charakter.

Przejrzystość formy, funkcjonalność wnętrz i logiczne powiązania przestrzenne sprzyjają intuicyjnemu korzystaniu z obiektu. Szczególnym walorem inwestycji jest jej dostępność – zarówno w ujęciu urbanistycznym, jak i społecznym. Obiekt został zaprojektowany zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania, oferując pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów, rodzin z dziećmi.

W projekcie zastosowano też szereg rozwiązań proekologicznych i energooszczędnych, dzięki temu obiekt wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej. Węzeł przesiadkowy w Rokietnicy to nie tylko efektywna infrastruktura transportowa, ale przede wszystkim nowoczesna i przyjazna przestrzeń publiczna, która integruje społeczność i poprawia jakość życia mieszkańców. Inwestycja został doceniony przez Towarzystwo Urbanistów Polskich – Oddział w Poznaniu w XII edycji konkursu na „Najlepiej Zagospodarowaną Przestrzeń Publiczną w Wielkopolsce” i zdobył trzecią nagrodę.

Węzeł Przesiadkowy Rokietnica. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Węzeł Przesiadkowy Rokietnica, budynek użyteczności publicznej

Inwestor: Gmina Rokietnica ul. Golęcińska 1 62-090 Rokietnica [email protected]

Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: Przedsiębiorstwo Robót Drogowo Mostowych S.A. ul. Toruńska 200 62-600 Koło [email protected] 63 272 02 06 Jan Marzantowicz Biuro Inżynierskie os. Widok 27 64-800 Chodzież tel. 501 053 588

Powierzchnia zabudowy: 258 m2

Powierzchnia użytkowa: 230 m2

Powierzchnia całkowita: 230 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 15935 m2/1180 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2021/2022

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.