Po odwilży Kraków idzie do dentysty
II wojna światowa zatrzymała rozbudowę Krakowa. Centrum miasta wypełnione modernistycznymi kamienicami przetrwało bez większych strat. Wzdłuż ulic, wśród obłożonej piaskowcem zabudowy, zionęły pustką ubytki - działki, których nie zdążono zabudować przed wojną. "Uzębienie" pozostawało dziurawe jeszcze po wojnie. Dla władz (spoglądającej na Kraków średnio przychylnie) priorytetem była budowa Nowej Huty.
Zmianę przyniosła - a jakże - odwilż w 1956 roku. Zmieniło się nie tylko nastawienie partii wobec miasta, ale i odrzucono socrealizm. A w mieście jak na drożdżach zaczęły wzrastać socmodernistyczne bloki. Wśród nich był m.in. słynny Dom stu balkonów oraz plomby Krzysztofa Bienia - bo łącznie zaprojektował trzy. I wszystkie były kolorowe.
Paw na Mazowieckiej
Krzysztof Bień stworzył na Mazowieckiej 5 budynek odważny i obwieszczający zmiany w sposobie projektowania. Wyłoniona konstrukcja bloku dzieli fasadę na kolorowe części, dodatkowo urozmaicone skośnymi balkonami w odmiennej kolorystyce. Ostatnie, szóste piętro cofnięte jest poza linię zabudowy. Do wnętrza prowadzi asymetryczne przejście.
Nieco spokojniejsze barwy wybrał Bień dla plomb przy ul. Kolberga 7 i Friedleina 29.
i
Krzysztof Bień. Architekt Widoku
Choć autor plomby na Mazowieckiej, Krzysztof Bień, jest znanym i zasłużonym architektem, dziś, poza środowiskiem architektonicznym, mało kto kojarzy jego nazwisko. By go zatem lepiej zakotwiczyć w pamięci, posłużmy się jego projektami, bo te zna każdy mieszkaniec Krakowa (i nie tylko). Zaprojektował bowiem Osiedle Widok czyli dziś formalnie Bronowice Nowe - a więc m.in. słynny krakowski "Falowiec", okrągłe pawilony handlowe o nieco grzybowym wyglądzie, blok przy Armii Krajowej 93 oraz kościół św. Jana Kantego - charakterystyczny, bo okrągły, o nieco kosmicznej, spodkowatej bryle.
Krzysztof Bień zaprojektował również na osiedlu tarasowiec, który wybraliśmy jednym z najpiękniejszych bloków z czasów PRL.
Źródła: Michał Wiśniewski, Plomba przy ul. Mazowieckiej 5 / Krakowski Szlak Modernizmu